Autosalón Ženeva 2016: Svetové premiéry od A po K

V ženevských halách výstaviska Palexpo práve prebieha najväčší jarný európsky autosalón. Osemdesiaty šiesty ročník si pre návštevníkov pripravil na ploche 77 323 metrov štvorcových približne 120 svetových premiér. My sme pre vás vybrali päťdesiat najdôležitejších. V prvom abecednom prehľade začíname od Abarthu až po Kiu.

05.03.2016 07:00
debata
Ženevský autosalón priniesol približne 120... Foto: GMS
Ženeva - 2016 Ženevský autosalón priniesol približne 120 automobilových premiér. Tou najväčšou bolo nepochybne nové Bugatti Chiron s cenou 2,4 milióna eur.

Výrobcovia áut mali v Európe skvelý rok. Vyplýva to z dávnejšie zverejnených štatistík agentúry JATO Dynamics, ktorá sleduje predaje vozidiel v 29 európskych krajinách. Darilo sa dokonca aj Volkswagenu, ktorý sa už takmer pol roka topí v kauze Dieselgate. Prírastky zaznamenali prakticky všetky európske krajiny s výnimkou Luxemburska, kde kúpili zákazníci o 6,7 % menej áut. Taký malý región však nemohol mať dopad na globálne čísla. Celkový trh rástol 27 mesiacov za sebou, pričom november a december zaznamenali dokonca dvojciferné prírastky. V Nemecku sa predalo vlani o 5,6 %, vo Veľkej Británii o 6,3 %, vo Francúzsku o 6,8, v Taliansku o 15,6 a v Španielsku dokonca až o 20,6 % viac áut. Podobný trend je zjavný aj ten rok. Jednoducho, výrobcovia áut sú pri chuti, čo je zrejmé aj v halách ženevského autosalónu. Zišlo sa tu približne 120 noviniek, a to hovoríme o tých svetových.

Abarth 124 Spider

Abarth 124 Spyder Foto: GMS
Abarth 124 Spyder Abarth 124 Spyder

Taliansky Fiat 124 postavený na platforme Mazdy MX-5 dorazil do Ženevy v ostrej verzii divízie Abarth. Len 1 060 kg vážiaci roadster je najsilnejším členom novej rodiny. Kým totiž Fiat v porovnaní s Mazdou svojimi 103 kW na sile stratil, Abarth to napravil. Preplňovaný 4-valec 1,4 MultiAir s elektromagneticky ovládanými ventilmi má 125 kW a 250 Nm. Stovku zvláda so 6-stupňovým manuálom za 6,8 sekundy a dosiahne maximálku 230 km/h. K dispozícii bude však aj automatická prevodovka s krídelkami na volante. Exteriér sa môže pýšiť dvojfarebným lakovaním Monza a kokpit zas červeno-čiernym koženým čalúnením.

Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo Giulia Foto: GMS
Alfa Romeo Giulia Alfa Romeo Giulia

Nekonečné čakanie na nový prémiový sedan od Alfy, predstavený už vlani v júni, sa konečne kráti. Štart predaja je naplánovaný na 15. apríla, teda skôr, ako sa po problémoch s nábehom výroby očakávalo. A čo je potešujúce, do Ženevy priviezla Alfa po topverzii Quadrifoglio Verde aj bežné modifikácie. Ani tie však nestratili veľa z emócii. Pod kapotou sú však 4-valce. Benzínový dvojliter má výkon 147 kW a 8-stupňový automat. Naftu bude tankovať celohliníkový diesel s objemom 2,2 litra a výkonom 110, prípadne 132 kW. Pripravený je preň automat aj 6-stupňová manuálna prevodovka. Presné parametre si však automobilka necháva pre seba.

Alfa Romeo Disco Volante Spyder

Alfa Romeo Disco Volante Spider Foto: GMS
Alfa Romeo Disco Volante Spider Alfa Romeo Disco Volante Spider

Carrozzeria Touring Superleggera oslávila 90. výročie vzniku novým modelom. Do Ženevy priviezla otvorenú verziu kupé Disco Volante z roku 2013 s prívlastkom Spyder. Jej základy pochádzajú z dnes už nevyrábaného superšportu Alfa Romeo 8C Spyder s 8-valcovým motorom 4,7 V8 a výkonom 331 kW. Dizajn opäť vzdáva hold legendárnemu kupé a roadsteru Afa Romeo 1900 C52 Disco Volante z roku 1952. Pred plátennou strechou však dostali prednosť dva demontovateľné panely z uhlíkových vlákien s hmotnosťou len 3,5 kg. Aj preto by sa dynamika roadsteru nemala líšiť od kupé, ktoré šprintuje na stovku za 4,2 sekundy. Vzniknúť má len sedem vzácnych exemplárov.

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11 Foto: GMS
Aston Martin DB11 Aston Martin DB11

Aston Martin plánuje veľkú modelovú obmenu. Prvým zástupcom novej generácie je DB11, ktorý nahradí pôvodný Aston DB9 vyrábaný od roku 2003. Takže dramatické zmeny neprekvapia. Za jeho krivkami stojí nový šéfdizajnér Mark Reichmann. Kupé dlhé 4 739 mm má nezvyčajne ostré tvary, atypické zadné úzke svetlá a hliníkové oblúky kabíny. Pod kapotou mnohí po ohlásení spolupráce s Daimlerom očakávali agregát od AMG. Nestalo sa tak. Vynovený 12-valec s objemom 5,2 litra (447 kW) pochádza priamo z Gaydonu a je najsilnejším motorom pre DB v histórii. Emisie škrtí pomocou štart-stop systému. Stovku zvláda DB11 s 8-stupňovým automatom ZF za 3,9 sekundy a vodičovi umožňuje výber jazdných režimov GT, Sport a Sport Plus. Daimler stojí zatiaľ len za novými multimediálnymi systémami.

Audi Q2

Audi Q2 Foto: GMS
Audi Q2 Audi Q2

Rodina ingolstadských SUV a crossoverov sa v Ženeve rozrástla smerom nadol. Audi prichádza s najmenším Q2, ktorý má osloviť mladú klientelu. V porovnaní s Audi Q3 je novinka, postavená na platforme MQB s dĺžkou 4 190 mm, o 200 mm kratšia. To napriek tomu, že rázvor náprav 2 610 mm ostal prakticky zachovaný. Zvláštnosťou dizajnu je kontrastný zadný stĺpik v čiernej alebo striebornej farbe. V ponuke sa postupne objaví šesť motorov. Tri benzínové (1,0 TFSI, 1,4 TFSI, 2,0 TFSI) a tri verzie dieselov (1,6 TDI, 2,0 TDI) s výkonovým rozpätím od 85 do 140 kW. Výkonnejšie verzie dostanú Quattro. Okrem 6-stupňovho manuálu je pripravená aj 7-stupňová dvojspojka DSG. Predaj je plánovaný až na jeseň. Aj preto nie sú zatiaľ známe presné prevádzkové parametre.

Audi S4 Avant

Audi S4 Avant Foto: GMS
Audi S4 Avant Audi S4 Avant

Po sedane, kombi Avant, ostrého S4 a All-roade sa nové Audi A4 predstavuje aj ako S4 Avant. Techniku dedí po sedane, čo znamená vidlicový 6-valec 3,0 TFSI s turbodúchadlom namiesto kompresora s výkonom 260 kilowattov. Tie posiela cez 8-stupňový Tiptronic na všetky štyri kolesá cez systém Quattro, ktorý preferuje zadnú nápravu. V porovnaní s predchodcom zhodil Avant S4 75 kg. To spolu s vyšším výkonom znamená lepšiu dynamiku. Ostré kombi šprintuje na stovku za 4,9 sekundy. Obmedzovač ho však zastaví už pri obligátnych 250 km/h. Normovaná spotreba je vraj len 7,5 litra benzínu na 100 km, čo napomáha režim „plachtenia“, teda voľnobežka prevodovky aktívna v rozmedzí od 55 do 160 km/h. Podvozok je znížený v porovnaní s bežným Avantom až o 24 mm.

Bentley Mulsanne

Bentley Mulsanne Foto: GMS
Bentley Mulsanne Bentley Mulsanne

Vlajková loď z Crewe prešla v Ženeve faceliftom. Napokon bolo načase, veď v ponuke je od roku 2009. Maska chladiča dostala nové vertikálne lamely a je širšia až o 80 mm. Štvorica diódových reflektorov je v jednej rovine, pričom tie krajné sa posunuli do bokov. Nové sú nárazníky aj zadné svetlá v tvare písmena B. Výkon preplňovaného 8-valca (377 kW) s tradičným objemom 6,75 litra sa nemenil. Verzia Speed je o 28 kW silnejšia. Potom akceleruje na stovku za 4,9 sekundy. V oboch prípadoch je výkon odvádzaný na zadnú nápravu cez 8-stupňový automat ZF. Novinkou je tretia karosárska verzia LWB s predĺženým rázvorom náprav až o 250 mm. K dispozícii bude aj ultraluxusné vyhotovenie Grand Limousine Mulliner, ktoré je dlhšie o celý meter a vyššie takmer o osem centimetrov.

BMW 740e iPerformance

BMW M4 Competition Foto: GMS
BMW M4 Competition BMW M4 Competition

Mníchov púšťa do sveta nové plug-in hybridy. Z dvojkového radu MPV 225×e, z trojkového 330e a teraz aj vlajkovú loď radu 7. Tá nesie prívlastok 740e iPerformance, čo znamená, že je dielom nového oddelenia iPerfomance, ktoré sa postará o ekologické deriváty sériových BMW. V prípade 740e to znamená kombináciu preplňovaného 4-valca 2,0 TwinPower Turbo (190 kW) a elektromotora (83 kW) v 8-stupňovej prevodovke. Spoločný výkon sústavy je 240 kW a krútiaci moment 500 Nm, čo stačí k akcelerácii na stovku za vynikajúcich 5,6 sekundy. Vďaka elektrickému dojazdu do 40 km je spotreba na prvých sto kilometrov len 2,1 litra benzínu. Stará sa o to zásoba li-ion akumulátorov s kapacitou 9,2 kWh.

BMW M3/M4 Competition

BMW M4 Competition Foto: GMS
BMW M4 Competition BMW M4 Competition

Nový paket Competition pre ostré verzie i tak extrémne výkonného sedanu M3 a kupé M4 nie je len o dizajne, ktorý pridáva čierne chrómové dekorácie Individual Shadow Line vrátane matných výfukov, ale najmä o technike. Výkon preplňovaného 6-valca 3,0 TwinPower Turbo poskočil z 317 na 331 kW. To znamená spolu s dvojspojkovou prevodovkou M DCT zlepšenie akcelerácie na stovku o jednu desatinu sekundy, presnejšie za 4,3 s. Upravené boli aj tlmiče, pružiny a stabilizátory adaptívneho športového podvozku. Ten je vybavený novými 20-palcovými leštenými diskami. Nechýba ani aktívny M Diferencial a jazdné režimy Comfort, Sport a Sport+. Interiér sa pýši odľahčenými sedadlami a farebnými bezpečnostnými pás­mi.

Borgward BX5/BX6 TS

Borgward BX6 TS Foto: GMS
Borgward BX6 TS Borgward BX6 TS

Reinkarnovaná nemecká značka Borgward, ktorá štartuje svoju novodobú históriu v Číne s vlani predstaveným SUV BX7, priviezla do Ženevy dva prototypy, ktoré nemajú mať ďaleko do sériovej výroby. Dvojčatá BX5 a BX6 TS sú opäť crossovermi a svojou dĺžkou 4 483, respektíve 4 510 mm, majú stáť po BX7. Kým BX5 má klasickú karosériu, dlhšie BX6 s prívlastkom TS (Touring Sport) má splývavú siluetu v štýle BMW X6. Obe novinky poháňa hybridná sústava. BX5 má pod kapotou 4-valec 1,4 Turbo a zadný elektromotor. Celkový výkon je naladený na 190 kW. Kupé-SUV BX6 TS ťaží z väčšieho dvojlitra, takže spolu s elektromotorom ponúka až 311 kW. Do výroby má však táto športová verzia o čosi ďalej. Do Európy sa v budúcom roku dostane najprv BX7.

Borgvard BX5 Foto: GMS
Borgvard BX5 Borgvard BX5

Bugatti Chiron

Bugatti Chiron Foto: GMS
Bugatti Chiron Bugatti Chiron

Nástupca Veyronu sa v halách Palexpa stal nepochybne zlatým klincom motoršov. Po jedenástich rokoch od spustenia produkcie Veyronu si môže Chiron opäť pripísať titul najvýkonnejšieho, najrýchlejšieho a najdrahšie auta planéty. Za 2,4 milióna eur, čo je, mimochodom, takmer 2,5-násobok ceny Veyronu, dostanú zákazníci extrémny stroj s výkonom 1 500 koní (1 103 kW) a krútiacim momentom 1 600 Nm. Tie pochádzajú z 8-litrového 16-valca s dvojstupňovým preplňovaním. Aj napriek pohotovostnej hmotnosti na hranici dvoch ton dokáže vystreliť tento karbónový projektil inšpirovaný slávnym Bugatti 57 SC Atlantic na stovku za 2,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je aj v režime Top Speed limitovaná na 420 km/h. Inak by Chiron ďalej zrýchľoval. Celkovo vznikne 500 kusov vrátane otvorených verzií. Napriek astronomickej cene má už automobilka z Molsheimu vypredanú celú tretinu produkcie.

Citroën E-Méhari

Citroen E-Méhari Foto: GMS
Citroen E-Méhari Citroen E-Méhari

Vlani vo Frankfurte nad Mohanom ukázal Citroën koncept Méhari na báze sériového crossoveru C4 Cactus. Plážová bugina inšpirovaná legendárnym „vozidielkom“ s karosériou z vlnitého plastu zo sedemdesiatych rokov však nakoniec do výroby nezamierila. Sériové E-Méhari predstavené v Ženeve je tak len derivátom francúzskeho elektromobilu Bolloré Bluesummer. Štvormiestne kabrio s plastovou karosériou a demontovateľnými strešnými panelmi poháňa elektromotor s výkonom 30 kW. Zásoba li-on akumulátorov s veľkorysou kapacitou 30 kWh stačí na dojazd približne 200 km. Predaj vo Francúzsku by mal odštartovať ešte pred letnou sezónou. Neskôr dostane E-Méhari aj súrodenca s logom Peugeotu.

Citroën SpaceTourer/Peugeot Traveller/Toyota Proace

Citroen Space Tourer Foto: GMS
Citroen Space Tourer Citroen Space Tourer

Nové úžitkové trojčatá sú postavené na vystuženej platforme EMP2 s novými nápravami. K dispozícii budú s dvoma dĺžkami rázvoru a troma dĺžkami karosérie od 4,6 do 5,3 metra. Podľa toho a tiež podľa počtu sedadiel sa ich úžitkový objem pohybuje od 2 381 až do 2 932 litrov. Okrem toho možno voliť aj jednu zo štyroch úrovní vybavenia. Vrcholom je Business Louge so šiestimi alebo siedmimi koženými sedadlami. Novinka je v porovnaní s predchádzajúcim modelom až o 300 kg ľahšia a napriek rekordným vnútorným pomerom a nosnosti až 1 400 kg aj najkompaktnejšia v triede. O pohon sa postará päť naftových motorov BlueHDi s objemom 1,6 alebo 2,0 litra s výkonovým rozpätím od 77 do 132 kW. Najúspornejšej verzii 1,6 BlueHDi (84 kW) so 6-stupňovým „ robotom“ stačí len 5,2 litra nafty.

DS E-Tense Concept

DS E-Tense Concept Foto: GMS
DS E-Tense Concept DS E-Tense Concept

Luxusná odnož Citroënu má za sebou kompletnú modernizáciu modelov DS3, DS4 a DS5. Na rozdiel od Číny, kde má čoskoro debutovať veľká luxusná limuzína, pre Európu ale zatiaľ žiadnu zásadnú novinku nechystá. A tak sa v Ženeve pripomenula aspoň konceptom elektrického kupé E-Tense, na vývoji ktorého spolupracovala s módnymi značkami. Napríklad so spoločnosťou BRM, ktorá dodala náramkové hodinky či Moynat, za ktorou stoja helmy potiahnuté teľacou kožou. Audiosystém pochádza od Focusu. Kupé s dĺžkou 4,72, šírkou 2,08 a výškou len 1,29 metra poháňa elektromotor s výkonom 300 kW a na stovku šprintuje za 4,5 sekundy. Ťažisko konceptu s hmotnosťou 1,8 tony znižujú akumulátory umiestnené v podlahe. Na jedno nabitie má E-Tense zvládnuť 310 km. Dizajn je inšpirovaný štúdiou Divine z roku 2014, ale aj pôvodným Citroënom DS, čo vidieť na zadných smerových svetlách. Interiér zostáva tajomstvom, no jeho výroba vraj zabrala 800 hodín práce.

Ferrari GTC4 Lusso

Ferrari GTC4 Lusso Foto: GMS
Ferrari GTC4 Lusso Ferrari GTC4 Lusso

Modernizácia luxusného maranellského shooting breaku FF priniesla novinke nové meno GTC4 Lusso. To odkazuje na slávne Ferrari 330 GTC, obľúbený model Enza Ferrariho, a 250 Berlinetta Lusso. A čo číslica 4? Tak tá upozorňuje hneď na dva aspekty – pohon 4×4 a zároveň riadenie oboch náprav. To sme tu ešte od Ferrari naozaj nemali. Našťastie plejáda inovácií nezasiahla srdce „FF“. Pod prednou kapotou bije naďalej poctivý atmosférický 12-valec, ktorý dáva po modernizácii, napríklad zvýšením kompresného pomeru, zo 6,3 litra výkon 508 kW a 697 Nm. O trakciu sa stará systém 4×4 4RM-S Evo, aktívny zadný diferenciál E-Diff aj riadené zadné kolesá. Potom neprekvapí šprint na stovku za 3,4 sekundy a maximálka 355 km/h. Facelist zas GTC4 Lusso priniesol úhľadnejšie tvary, a najmä štvoricu kruhových zadných reflektorov, ktoré ladia s tradíciou.

Fiat Fullback

Fiat Fullback Foto: GMS
Fiat Fullback Fiat Fullback

Fiat už síce má svoj pikap Torro, ktorý debutoval v Južnej Amerike, ale do Európy sa nechystá. Túto medzeru v ponuke chce vyplniť pomocou spolupráce s japonským Mitsubishi. Ženevský pikap Fullback totiž vychádza z novej generácie Mitsubishi L200. Príslušnosť k talianskej značke deklaruje len odlišnou prednou maskou. Na autosalóne má síce zatiaľ iba podobu showcaru, ale v podstate ide o prototyp sériovej verzie, ktorá sa bude vyrábať s krátkou kabínou Club Cab aj 5-miestnou Extended Cab. Na starom kontinente využije dieselový motor 2,4 Turbo s výkonom 113 alebo 133 kW v spojení so 6-stupňovým manuálom alebo s 5-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom 4×4 s elektronicky riadeným zadným diferenciálom.

Fiat Tipo Hatchback/SW

Fiat Tipo Hatchback Foto: GMS
Fiat Tipo Hatchback Fiat Tipo Hatchback

Po sedane prichádza Fiat do Ženevy s dvojicou ďalších karosárskych modifikácií nového Tipa. Máme tu nový hatchback aj kombi SW. Práve od nich si automobilka sľubuje úspech tohto lowcostovo ladeného modelu vyrábaného v tureckej Burse. Hatchback má dĺžku 4 370, na šírku 1 790 a výšku 1 500 mm. Kombi pridáva ďalších 20 cm. Tipo Hatchback zvládne uskladniť pod plató vynikajúcich 440 litrov batožiny a kombi SW až 550. Variabilitu dopĺňa dvojitá podlaha. Fiat tiež sľubuje mimoriadne priestranný interiér. Základom je 4-valec 1,4 16v (70 kW), nad ktorým stojí motor 1,6 16v E.torQ (81 kW). Najvýkonnejšou benzínovou jednotkou bude preplňovaná jednaštvorka T-Jet (88 kW). Tento motor môže byť k dispozícii aj vo verzii pre spaľovanie LPG. A potom je tu dvojica dieselov 1,3 MultiJet II (70 kW) a 1,6 MultiJet II (88 kW).

Fiat Tipo SW Foto: GMS
Fiat Tipo SW Fiat Tipo SW

Ford Fiesta ST200

Ford Fiesta ST200 Foto: GMS
Ford Fiesta ST200 Ford Fiesta ST200

Ford síce ešte donedávna popieral vývoj najvýkonnejšej Fiesty ST200, no do Ženevy nakoniec malý „nabrúsený“ hot hatch predsa len priviezol. Ako napovedá názov, ostrá Fiesta má rovných 200 koní, teda 158 kW a krútiaci moment 320 Nm. To je o 18 koní a 50 Nm viac v porovnaní s „bžnou“ Fiestou ST. Po dobu 13 sekúnd môže však funkcia overboost zvýšiť výkon až na 215 kW a 320 Nm. To všetko pochádza z preplňovaného 4-valca 1,6 EcoBoost. Akcelerácia na stovku za 6,7 (- 0,2 s) je tiež výsledkom skrátenia stáleho prevodu z 3,84 na 4,06. O solídnu stabilitu sa stará podvozok znížený o ďalších 15 mm, posilnená brzdová sústava a upravená trakčná elektronika. Zvonka spoznáte Fiestu ST220 podľa laku Storm Grey či červených brzdových strmeňov.

Ford Kuga

Ford Kuga Foto: GMS
Ford Kuga Ford Kuga

Nová európska Kuga vychádza z už dávnejšie predstavenej modernizácie amerického dvojčaťa ä Escape. Aj Kuga tak dostala robustnú 6-uholníkovú prednú masku, svetlá s dennými diódami a nové nárazníky. Vynovené disky majú 17 až 19 palcov. Pribudol tiež efektný lak Cooper Pulse. Vnútri je najväčšou novinkou rozhranie Sync 3 s 8-palcovou dotykovou obrazovkou a kompatibilitou so smartfónmi, nový volant a elektrická parkovacia brzda. Pribudli tiež asistenčné systémy, napríklad autonómne brzdy. Pod kapotu zavítal po prvý raz dieselový 4-valec 1,5 TDCi (88 kW). Priemerne spotrebuje s predným náhonom len 4,4 litra nafty. Systém 4×4 je vyhradený len pre silnejšie motory 2,0 TDCi a 1,5 EcoBoost.

Honda Civic Hatchback

Honda Civic Hatchback Foto: GMS
Honda Civic Hatchback Honda Civic Hatchback

Po americkej premiére desiatej generácie Civicu v podobe sedanu a kupé sa v Ženeve predstavuje prototyp európskeho hatchbacku. A ide o veľkú zmenu. Európsky Civic bude mať bližšie k tomu americkému ako kedykoľvek predtým. Znamená to s najväčšou pravdepodobnosťou identickú platformu s nezávislým zavesením zadných kolies. To by bol mimoriadny prínos pre jazdné vlastnosti, ale zároveň aj koniec zadných výklopných sedadiel Magic Seats. Odpustkom má byť priestrannejší interiér. Desiata generácia totiž výrazne narástla. Hatchback bude mať do dĺžky až 4 500 mm, to je až o 130 mm viac a až o 245 mm (!) viac, ak Civic porovnáme s Golfom. Do šírky pribudne 30 mm. Pod kapotou sa objavia už len preplňované motory – trojvalec 1,0 i-VTEC Turbo, 4-valec 1,5 i-VTEC Turbo a diesel 1,6 i-DTED. Svetová premiéra sériového modelu bude na jeseň v Paríži.

Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq Foto: GMS
Hyundai Ioniq Hyundai Ioniq

Kórejský hybrid si chce zasúťažiť s legendárnou Toyotou Prius. Je postavený na úplne novej platforme, ktorá umožní použiť okrem hybridného a pluig-in hybridného aj čisto elektrický pohon. S klasickými agregátmi Ioniq vôbec nepočíta. Zatiaľ tu máme hybrid kombinujúci Atkinsonov 4-valec 1,6i (77 kW) so 40 % tepelnou účinnosťou, spojný s elektromotorom (32 kW) a dvojspojkovou prevodovkou DTC. Celkovo dáva sústava 104 kW a 265 Nm. K ekonomike prevádzky prispieva špičková aerodynamika (Cx 0,24). Priemerná spotreba má byť podľa európskej normy len 3,2 litra benzínu. Podľa kórejskej je to však 4,5 litra, čo je určite bližšie k realite. Hmotnosť znižuje hliníková kapota a dvere či odľahčené sedadlá. Interiér ponúka dostatok priestoru pre 5-člennú posádku a pod zadným vekom 750 litrov pre batožinu. Pochopiteľne, po zložení sedadiel. Ioniq Electric dostane elektromotor s výkonom 88 kW a akumulátory s kapacitou 28 kWh, ktoré umožnia dojazd vyše 250 km.

Italdesign GTZero

Italdesign GTZero Foto: GMS
Italdesign GTZero Italdesign GTZero

Talianska karosáreň Italdesign patriaca pod krídla Volkswagenu do dizajnu sériových koncernových modelov zatiaľ neprehovorila. Pre Ženevu si však pripravila koncept ekologického shooting brake GTZero. Ten síce pripomína tak trochu rukopis Lamborghini, no autori projektu sa odvolávajú na svoje staršie práce ako napríklad Alfu Romeo Scighera z roku 1997, Ferrari GG50 či Bizzarini Manta z roku 1968. Prístup do interiéru s konfiguráciou 3 + 1 zabezpečuje dvojica krídlových dverí zasahujúcich hlboko do strechy. Štúdia pozostávajúca z karbónového monokoku a pomocných hliníkových rámov je dlhá 4 918, široká 1 974 a vysoká len 1 274 mm. Výkon 360 kW pochádza z trojice elektromotorov, z toho dvoch vpredu (2 × 110 kW) a jedného vzadu (140 kW). Na jedno nabitie má napriek hmotnosti až 1 980 kg prejsť GTZero až 500 km. Techniku a akumulátory si tak pravdepodobne požičalo z konceptu Audi e-tron quattro. Ide však len o ďalší výstrel do tmy bez šancí na sériovú výrobu.

Jaguar F-Type SVR

Jaguar F-Type SVR Foto: GMS
Jaguar F-Type SVR Jaguar F-Type SVR

O úpravu kupé a kabrioletu F-Type sa postarala nedávno založená divízia SVR (Special Vehicle Operations), z ktorej má vzniknúť čosi ako britské AMG. To zároveň znamená koniec pôvodných prívlastkov R-S a R-S GT. Základom je doteraz najvýkonnejšia verzia F-type R s 5-litrovým kompresorovým 8-valcom. Lenže zvýšením tlaku prepĺňania z neho motorári vyžmýkali 423 kW, čo je o 18 viac. Krútiaci moment vzrástol zo 680 na 700 Nm. Zároveň došlo k odľahčeniu zadnej nápravy a kovaných kolies. Takže na váhe stratil F-Type SVR 25 kg. Výsledkom je šprint na stovku za 3,7 s, čo je zlepšenie až o štyri desatiny. Maximálna rýchlosť 322 km/h robí z F-Type SVR prvý Jaguar s maximálkou na 200 míľ za hodinu. Túto britskú šelmu ľahko spoznáte vďaka výsuvnému zadnému krídlu, difúzoru či väčším sacím otvorom v nárazníku.

Kia Niro

Kia Niro Hybrid Foto: GMS
Kia Niro Hybrid Kia Niro Hybrid

Hybridný crossover je súrodencom Hyundaia Ioniq. Používa totiž identickú platformu pre alternatívne pohony a rovnakú hybridnú sústavu. Aby si však neliezli do kapusty, Niro je kríženec SUV a hatchbacku. Ako hybrid sa ale vôbec netvári. Na dĺžku má 4 356, na šírku 1 801 a na výšku 1 534 mm. Rázvor náprav 2 700 mm ho zaraďuje na vrch segmentu nižšej strednej triedy. Zapadá tak medzi Ceed a Sportage. Do kufra sa zmestí 421 litrov batožín, čo je o 41 viac ako v Ceede. Niro spája atmosférický 4-valec 1,6 GDI (77 kW), pracujúci v Atkinsonovom cykle s elektromotorom (32 kW). Spoločný výkon sústavy 107 kW a krútiaci moment 264 Nm následne spracúva 6-stupňová dvojspojka DCT. Podľa európskej normy by mala byť spotreba len 3,8 litra benzínu. V dnešných časoch treba oceniť viacprvkové zavesenie zadných kolies. Niro bude produkované v kórejskom závode Hwasungu. Do predaja sa chystá v septembri.

Kia Optima Sportwagon

Kia Optima Sportwagon Foto: GMS
Kia Optima Sportwagon Kia Optima Sportwagon

Kia avizovala príchod kombi z Optimy už pred rokom nádherným konceptom Sportspace. Realitou sa však stalo až po príchode nového sedanu. A hoci mierne ubralo z emócií, patrí nová Optima Sportwagon k najkrajším kombi v triede. Jej línie zušľachťuje horná chrómová lišta zabiehajúca až do zadného stĺpika aj dvíhajúci sa profil okien. Na dĺžku má identických 4 855 mm. Štýlový dizajn však išiel na úkor úžitku. Sportwagon nie je svojimi 528 litrami rozhodne rekordérom. To je len o 25 viac, ako ponúka menší ceed SW. Po sklopení sedadiel v pomere 40 : 20 : 40 je to 1 642 litrov. Veko sa otvára elektricky už po bezprostrednom priblížení k autu. Ponuka motorov sa nemení. Optima Sportswagon dáva na výber atmosférický benzínový 4-valec 2,0 CVVL (120 kW), nový preplňovaný agregát 2,0 T-GDI (180 kW) alebo diesel 1,7 CRDi (104 kW). Základom sú 6-stupňové manuálne prevodovky, len verzia 2,0 T-GDi GT má ako štandard 6-stupňový automat.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Ženeva 2016
Články podľa značiek