Škoda VisionS: Kodiaq už iný nebude

V septembri predstaví Škoda svoje prvé veľké 7-miestne SUV. A to by už nemalo mať ďaleko od ženevského od konceptu VisionS. Vrátane plug-in hybridného pohonu. Najväčším prekvapením je samotný interiér. Práve ten sa však pravdepodobne zmení najviac.

07.03.2016 06:00
Škoda VisionS Concept - 2016 Foto:
Škoda VisionS je síce len konceptom, k realite však ďaleko určite nemá. Je veľmi pravdepodobné, že dizajn prednej masky a dvoch párov úzkych svetiel si nakoniec požičia aj sériové SUV Kodiaq.
debata

Exteriér štúdie VisionS už nie je prekvapením. Česká automobilka zverejnila oficiálne snímky ešte pred začiatkom autosalónu. A zdá sa, že na rozdiel od predošlých konceptov VisionD a VisionC zobrazuje veľmi realistickú podobu pripravovaného sériového SUV Kodiaq, ktoré sa predstaví ma platforme MQB už na jeseň v Paríži. Vernosť dokumentuje napríklad použitie klasických spätných zrkadiel. Vonkajšie rozmery s dĺžkou 4 700, šírkou 1 910, výškou 1 680 a rázvorom náprav 2 790 mm môžeme brať záväzne.

A je tiež pravdepodobné, že sériový Kodiaq zdedí z VisionS aj robustnú prednú masku či dvojité predné svetlá s kryštalickými formami odkazujúcimi na českú sklársku tradíciu. Nie je tu nič, čo by bránilo prechodu do série. Napokon sama Škoda priznáva, že full-LED svetlá zavedie do výroby už čoskoro. Každý z reflektorov obsahuje štyri diódy pre diaľkové a tlmené svetlo. Spodné majú funkciu hmlových svetiel. Odmyslieť si musíme azda len parádne 21-palcové disky kolies, ktoré by boli pre SUV s ambíciou zísť z asfaltu asi zlou voľbou.

Na dĺžku má VisionS 4 700 mm, čo je približne o... Foto: Škoda-Auto
Škoda VisionS Concept - 2016 Na dĺžku má VisionS 4 700 mm, čo je približne o 21 cm viac v porovnaní s VW Tiguan. V interiéri má totiž tri rady sedadiel.

Naopak, domyslieť si treba kľučky dverí. Koncept v olivovozelenej farbe Island ich nemá, aby zvýraznil takzvanú Tornadoline, čo je prelis tiahnuci sa od masky až k zadným svetlám. V prednej časti ho tvorí štrbina medzi kapotou a prednými blatníkmi, podobne ako na novom Superbe. Vzadu zaujme VisionS klinovitými svetlami, opäť s LED technológiou, a mohutným difúzorom s eliptickými koncovkami výfukov. A keďže Kodiaq bude mať tri rady sedadiel, neprekvapí veľké tretie bočné okno, ani skutočnosť, že v porovnaní s novým VW Tiguan je štúdia o 21 cm dlhšia a že aj na rázvore náprav pribudlo 11 cm.

Najväčším prekvapením je však nepochybne interiér, ktorý Škoda odhalila až v Ženeve. Kým nový Superb nepriniesol v tomto smere žiaden výrazný pokrok, VisionS je prelomový. Otázkou ostáva, či má nové riešenie palubnej dosky šancu na v sériovom Kodiaqu. Tvoria ju dva samostatné moduly, obsahujúce obrovské 16-palcové TFT displeje. Prvý vo funkcii prístrojového panelu a druhý pre zábavu na strane spolujazdca. Lemované sú efektnými prieduchmi ventilácie. Tretí displej má formu stredovej konzoly s tradičnými funkciami klimatizácie či ovládania audia. Head-up displej tu však nie je, hoci práve Kodiaq má byť prvým modelom značky s touto technológiou.

Interiér má úplne novú palubnú dosku rozdelenú... Foto: Škoda-Auto
Škoda VisionS Concept - 2016 Interiér má úplne novú palubnú dosku rozdelenú do dvoch modulov. Každý z nich obsahuje obrovský 16-palcový displej. Tretí má funkciu stredovej konzoly.

Ďalšie displeje dostanú k dispozícii pasažieri v druhom rade. Umiestnené sú v opierkach hláv predných sedadiel. Komunikovať môžu s ich smartfónmi, umiestnenými vo dverách v špeciálnych boxoch s indukčným dobíjaním. VisionS má, tak ako sa na koncept patrí, šesť samostatných sedadiel v troch radoch. Kodiaq však zamení dve stredové za klasickú lavicu, takže odvezie o jedného pasažiera viac. V kufri zvládne koncept 460 litrov batožín. To nie je ohromujúce číslo, no možno predpokladať, že táto hodnota platí v prípade sklopeného tretieho radu sedadiel. V päťmiestnom usporiadaní bude sériový Kodiaq nepochybne veľkorysejší.

Celý interiér sa nesie prevažne v svetlých farbách. Jemná svetlo šedá koža Nappa kontrastuje s tmavo modrým koženým vzorom v kombinácii s látkou Ultrasuede. V hornej časti dominuje tmavo modrá farba, poťahy sedadiel a lakťovej opierky sú svetlo sivé. Logo na volante, diely na stredovom paneli a tvarované dekoračné lišty vo výplniach dverí sú z ručne brúseného českého krištáľu. Ambientné osvetlenie vytvára v interiéri atraktívne efekty, používateľ môže vyberať až medzi desiatimi farbami.

Sedadlá sú umiestnené v troch radoch. Strední... Foto: Škoda-Auto
Škoda VisionS Concept - 2016 Sedadlá sú umiestnené v troch radoch. Strední cestujúci majú k dispozícii ďalšie dva dotykové displeje a k tomu boxy na smartfóny s indukčným dobíjaním.

Dve koncovky výfuku síce demonštrujú výkonový potenciál VisionS, v skutočnosti je však štúdia vyzbrojená ekologickou pohonnou sústavou. Presnejšie, plug-in hybridnou technikou s elektrickým pohonom 4×4, ktorá pochádza z Tiguanu GTE. Táto voľba nie je náhodná. Kodiaq bude totiž prvou Škodou s plug-in hybridnou sústavou. VisionS kombinuje preplňovaný 4-valec 1,4 TSI s výkonom 115 kW a krútiacim momentom 250 Nm s predným elektromotorom, ktorý pridáva ďalších 40 kW a 220 Nm krútiaceho momentu. Umiestnený je v 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovke DSG. To však nie je koniec.

Na zadnej náprave nájdeme druhý elektromotor. V režime 4×4 sa môže podieľať na pohone výkonom 85 kW a krútiacim momentom 270 Nm. Celkový výkon sústavy je naladený na 165 kW. VisionS ponúka niekoľko jazdných režimov. A keďže ide o plug-in hybrid, neprekvapí ani čisto elektrický E-mode, keď je poháňaná výlučne zadná náprava. Chladené Li-ion akumulátory s kapacitou 12,4 kWh, ktoré sú umiestnené pred zadnou nápravou, umožňujú bezemisný dojazd do vzdialenosti 50 km. Spolu s využitím spaľovacieho motora je to rovných tisíc.

O pohon sa stará plug-in hybridná sústava s... Foto: Škoda-Auto
Škoda VisionS Concept - 2016 O pohon sa stará plug-in hybridná sústava s benzínovým motorom 1,4 TSI a dvojicou elektromotorov. Jedným pre každú z náprav.

V hybridnom režime spolupracujú pohonné jednotky niekoľkými spôsobmi v závislosti na aktuálnych potrebách. Ak je žiaduca rekuperácia energie, funguje elektromotor v prevodovke ako generátor. Pri akcelerácii v režime Hybrid Sport Mode spolupracuje motor 1,4 TSI s predným aj zadným elektromotorom. Podobne systém funguje v režime 4×4. V tomto prípade automobil využije spaľovací motor vpredu a elektromotor vzadu, napríklad na hladkom povrchu alebo v teréne. V režime Charge sa batéria dobíja. Na to využíva VisionS elektromotor v prevodovke. Dobíjanie je možné tak za jazdy, ako aj po zastavení.

Podstatná je však spotreba. Na prvých 100 km jazdy by malo VisionuS vystačiť len 1,9 litra benzínu. Pritom nie je žiadnou brzdou v premávke. Bohatá zásoba krútiaceho momentu mu dáva vyslovene športovú dynamiku. Stovku zvláda za 7,4 sekundy a dosiahne maximálku 200 km/h. Sériový Kodiaq ponúkne pochopiteľne aj klasický pohon s benzínovými motormi 1,4 TSI a, 2,0 TSI a dieselmi 1,6 TDI a 2,0 TDI. Silnejšie verzie budú spárované s tradičným mechanickým pohonom 4×4 s elektrohydrau­lickou spojkou Haldex. Škoda v súvislosti s konceptom oznámila, že pracuje aj na indukčnom dobíjaní akumulátorov.

Čo si sériový Kodiaq vezme z konceptu Vision, sa však definitívne dozvieme až v septembri v Paríži. Do predaja by sa mal dostať pred koncom roka. Výrobu zabezpečí závod v Kvasinách. Spolu s Kodiaqom tu bude z liniek schádzať aj jeho španielsky súrodenec Seat Ateca. Ten bude mať však na rozdiel od Škody kratšiu karosériu a len 5-miestny interiér.

Škoda VisionS Concept - 2016
Škoda VisionS Concept - 2016
+11Škoda VisionS Concept - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Concept #koncept #Škoda-Auto #autosalón Ženeva 2016 #Škoda VisionS
Články podľa značiek