VW Phideon: Nový 'Phaeton' ožíva. Ale len v Číne

Európsky automobilový gigant sa v Ženeve v počte premiér veru nepretrhol. Napriek tomu sa postaral o jedno z najväčších prekvapení. A to doslovne. Odhalil tu totiž luxusnú limuzínu VW Phideon. Čosi ako ideového nástupcu Phaetonu. Viac ako päť metrov dlhý kolos sa ale v Európe príliš neohreje. Určený je pre Čínu.

09.03.2016 06:00
debata
Phideon má na dĺžku 5 050 mm, čo z neho robí... Foto: Volkswagen
Volkswagen Phideon - 2016 Phideon má na dĺžku 5 050 mm, čo z neho robí ideového nástupcu luxusného Phaetonu. Megalomanský 12-valec či dieselový 10-valec však už nedostane.

Pôsobenie Volkswagenu vo vyššej triede bolo vždy tak trochu trápením. Luxusnej limuzíne Phaeton predstavenej v roku 2002 a vyrábanej v luxusnej sklenenej továrni v Drážďanoch nebolo síce čo vyčítať, ale zákazníci znak VW v triede high society nikdy celkom neakceptovali. Tomu zodpovedali aj skromné predaje. Napriek tomu absolvoval Phaeton v roku 2007 facelift a koncern udržal jeho výrobu až do dnešných dní. Presnejšie do tohto mesiaca, keď Phaeton po neuveriteľných štrnástich rokoch definitívne končí.

Osud nástupcu bol ale vždy predmetom špekulácií. Automobilka ešte za čias úradovania Martina Winternkorna vyhlásila veľký program škrtania nákladov. A práve imidžový Phaeton, ktorý zaťal vo wolfsburskej kase poriadnu sekeru, sa zadal celkom logicky prvý na rane. Po vypuknutí kauzy Dieselgate vlani v októbri sa mračná nad Phaetonom zatiahli ešte viac. Nakoniec však automobilka oznámila, že nový Phaeton predsa len dostane zelenú, lenže iba ako čistý elektromobil. O to väčším šokom bola premiéra viac ako päť metrov dlhej limuzíny Phideon v Ženeve.

Phideon s rázvorom 3 014 mm je určený len... Foto: Volkswagen
Volkswagen Phideon - 2016 Phideon s rázvorom 3 014 mm je určený len čínskym zákazníkom. Tí majú na veľké autá slabosť a logo VW im vo vyššej triede na rozdiel od Európanov neprekáža.

Novú vlajkovú loď sa automobilke podarilo ustrážiť doslova až do strhnutia plachty na výstavisku v Palexpe. A to sa v dnešných časoch internetu a sociálnych sietí veru nestáva. A nielen to. O vývoji Phideonu prakticky nik netušil. Lenže veci sa nemajú celkom tak, ako sa na prvý pohľad zdá. Phideon je síce dĺžkou 5 050, šírkou 1 870 a výškou 1 480 mm jasným ideovým nástupcom Phaetonu, lenže do Európy sa nechystá. Automobilka z Wolfsburgu ním zamieri výlučne do Číny, kde logo VW na prednej maske zákazníkom luxusných áut nijako neprekáža.

Potom je ale otázkou, prečo Volkswagen nestrhol plachtu z Phideonu kdesi v Šanghaji alebo Pekingu. V súvislosti s emisným škandálom by bolo asi lepšie vystaviť v Ženeve nový hybrid či elektromobil než dvojtonový kolos s preplňovaným benzínovým 6-valcom a pohonom oboch náprav. To sa ale nestalo. Zdá sa teda, že Phideon mal za úlohu len maskovať biedny počet premiér na stánku VW v Palexpe. Automobilka tu prezentovala iba mierne revidovaný up! a koncepčný crossover T-Cross, ktorého sa v sérii dočkáme najskôr za dva roky. To je na druhého najväčšieho výrobcu áut planéty naozaj bieda.

Phideon bude poháňať preplňovaný benzínový... Foto: Volkswagen
Volkswagen Phideon - 2016 Phideon bude poháňať preplňovaný benzínový motor 3,0 TSI s výkonom 220 kW. Neskôr sa pod kapotu chystá aj slabší 4-valec 2,0 TSI.

Napriek zložitým okolnostiam sa ale Phideonu nedá uprieť veľkoleposť. Jeho názov vychádza z gréckej mytológie. Fides v nej predstavuje bohyňu vernosti a dobrých úmyslov. Viac ako symbolické v časoch najväčšieho podvodu, akého sa kedy Volkswagen dopustil. Udobriť si však podvedených zákazníkov útokom do vyššej triedy je trochu komické, najmä ak nie je Phideon určený pre Európu a ani USA, kde má kauza najväčšie dopady. Odvodený bol zo štúdie C Coupé GTE, predstavenej vlani v Šanghaji. Jeho základom je teda platforma MLB pre luxusné modely koncernu VW s pozdĺžne uloženými motormi, vrátane nového Audi Q7.

Kým spomínaná štúdia dostala hybridný pohon, Phideon sa spolieha výlučne na preplňovaný benzínový motor 3,0 V6 TSI s výkonom 220 kW a krútiacim momentom 440 Nm. Neskôr sa chystá aj slabšia predokolka so 4-valcom 2,0 TSI so zatiaľ neznámym výkonom. A tajomstvom ostávajú aj ďalšie informácie. Asi si ich chce Volkswagen nechať pre motoršou v Šanghaji. To platí aj o interiéri, ktorý má mať len štyri luxusné sedadlá s vyhrievaním, ventilovaním a masážou. Takže vystačiť si musíme s prvými oficiálnymi fotografiami exteriéru, ktoré naznačujú veľmi konzervatívny prístup dizajnérov pod vedením Klausa Bischoffa.

Jednoducho na Phideone nie je s výnimkou rozmerov nič, s čím by sme sa vo vodách Volkswagenu ešte nestretli. To ale vyčítať limuzíne luxusnej triedy nie je namieste. Z technológií, ktoré sú pre Phideon pripravené, spomeňme aspoň adaptívne diódové svetlá, vzduchové odpruženie, ktoré má zabezpečiť plavnú jazdu, systém nočného videnia, monitorovanie okolia vozidla, alebo head-up displej. Multimediálne rozhranie bude kompatibilné so smartfónmi cez MirrorLink, Android Auto alebo Apple CarPlay. To ale nie je v dnešných časoch nič výnimočné.

Produkciu Phideonu zabezpečí čínsky výrobný závod Volkswagenu v SAIC v Šanghaji. K prvým zákazníkom dorazí najskôr v júni. Európski záujemcovia o luxusný Volkswagen si ale budú musieť počkať až do roku 2018, keď sa objaví elektrický Phaeton.

Volkswagen Phideon - 2016
Volkswagen Phideon - 2016
+5Volkswagen Phideon - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #VW Phideon
Články podľa značiek