Lexus LC 500h: Hybridné kupé šokuje 4-stupňovým automatom. Je to retro? Nie

Lexus sa po rokoch vracia do triedy prémiových kupé. Svoje nové želiezko v ohni LC 500 ukázal už v januári v Detroite. A pre Ženevu si nechal hybridnú verziu. Tá je ale iná, ako býva zvykom. Nové LC 500h používa totiž 4-stupňový automat! Prevodových pomerov je však oveľa viac.

Hybridné kupé LC500h sa exteriérom príliš nelíši od
svojho čisto benzínového súrodenca. Rozdielny je len modrý podklad loga a
nápisy Multi Stage Hybrid na zadných blatníkoch.
Hybridné kupé LC500h sa exteriérom príliš nelíši od svojho čisto benzínového súrodenca. Rozdielny je len modrý podklad loga a nápisy Multi Stage Hybrid na zadných blatníkoch.
Autor: Lexus

Novým 8-valcovým kupé LC 500, ktoré po dlhých rokoch nadväzuje na model SC, neskôr pretransformovaný na kabriolet, sa prémiová odnož Toyoty pochválila už v januári v Detroite. Novinka postavená na úplne novej platforme GA-L, určenej pre modely s pozdĺžne uloženými motormi a zadným náhonom, vzbudila zaslúžený ohlas. Nielen pre fascinujúci dizajn, do ktorého sa vďaka mimoriadne úzkej spolupráci dizajnérov a technikov podarilo premietnuť maximum štýlu štúdie LF-LC z roku 2012, ale aj vďaka pohonu. Benzínová verzia LC 500 používa totiž v dnešných časoch vzácny 4,5-litrový atmosférický 8-valec a navyše 10-stupňovú automatickú prevodovku. Takže o zábavu je v tomto prípade postarané.

Otvorenou ostala otázka, ako si Lexus poradí s hybridnou verziou LC 500h, keďže hybridná sústava s planétovou prevodovkou a kontinuálnou zmenou prevodu príliš neladí s charakterom rýdzo športových áut. Jednoducho, „odtrhnutý“ vzťah medzi okamžitou rýchlosťou a otáčkami motora nie je to, čo robí riadenie športového kupé práve zábavným. Nebol by to ale Lexus, ak by sa nepopasoval aj s týmto problémom. Do Ženevy tak priviezol hybridný LC 500h, ktorý má ako prvý na svete viacstupňový hybridný systém nazvaný Multi Stage hybrid System. Informácia o použití 4-stupňovej automatickej prevodovky síce vyvolala najprv zdesenie, najmä ak má bežné LC 500 až desaťstupňový automat, no prevodov je nakoniec omnoho viac.

Ani hybridu nechýbajú mohutné koncovky výfukov. Zvuk má
byť vraj inšpirovaný superšportom LF-A.
Ani hybridu nechýbajú mohutné koncovky výfukov. Zvuk má byť vraj inšpirovaný superšportom LF-A.
Autor: Lexus

Tajomstvo viacstupňového hybridného systému MSHS sa totiž skrýva v použití dvoch prevodoviek. Tak ako býva zvykom, spojil Lexus vidlicový 6-valec 3,5 V6, upravený použitím novej hlavy a rýchlejším kontinuálnym časovaním VVT-i z Lexusu GS 450, s elektromotorom cez planétovú prevodovku. Tá teraz ale nepracuje v bežnom kontinuálnom režime, takzvanom CVT, ale simuluje šesť rýchlostných stupňov. Až za hybridnou prevodovkou sa nachádza spomínaný 4-stupňový automat klasickej konštrukcie. Zložitý systém dvoch prevodoviek pripomína riešenie bežné na bicykloch. Aj tu máte ozubené kolesá najprv na osi pedálov a potom na osi zadného kolesa. Vzájomnou kombináciou vzniká veľké množstvo prevodových pomerov. A presne tak je to aj v prípade LC 500h.

Lexus mohol, samozrejme, zvoliť klasické CVT so simulovanými stupňami, lenže nové riešenie prináša rad výhod. Dve prevodovky nielenže dokážu ponúknuť desať prevodových pomerov (celkovo by ich mohlo byť až 24) a zabezpečiť jasný vzťah medzi otáčkami a rýchlosťou, ale tiež využiť výhody vysokého krútiaceho momentu elektromotora v širokom spektre rýchlostí a zároveň znížiť otáčky spaľovacieho motora pri vysokých rýchlostiach, čo má priaznivý vplyv na spotrebu. Lexus tvrdí, že tento nápad mal v šuplíku už niekoľko rokov. Použiť sa ho ale rozhodol až pri tomto kupé. Aj preto, že dvojstupňový hybridný systém je efektívny len pri modeloch s výkonnými spaľovacími motormi s objemom minimálne 2,5 litra. Napríkald v Priuse by to nemalo efekt.

Pod prednou kapotou pracuje 6-valec 3,45 V6, dva generátory,
planétová prevodovka a prídavný 4-stupňový automat. Zdrojom elektrickej
energie sú ľahké li-ion akumulátory.
Pod prednou kapotou pracuje 6-valec 3,45 V6, dva generátory, planétová prevodovka a prídavný 4-stupňový automat. Zdrojom elektrickej energie sú ľahké li-ion akumulátory.
Autor: Lexus

Vidlicový 3,5-litrový 6-valec, ktorý ponúka sám osebe 220 kW a krútiaci moment 348 Nm s obmedzovačom až pri 6 600 otáčkach za minútu, toto kritérium však spĺňa bez výhrad. Počítať tiež môže so silou dvoch motor-generátorov, ktorých výkon Lexus neuvádza. Výsledkom je ale spoločný systémový výkon sústavy 264 kW a 356 Nm krútiaceho momentu. Celý systém riadi výkonná elektronika, takzvaná jednotka regulácie výkonu, ktorú bolo možné podľa Lexusu vyvinúť len na základe dlhoročných skúseností s hybridným pohonom. Jazda by teda mala byť v konečnom dôsledku rovnako zábavná ako pri klasickom pohone, a to vrátane schopnosti pretáčania zadných kolies pri prudkej akcelerácií.

Vodičovi pritom ostáva možnosť manuálneho výberu prevodov krídelkami na volante. Slúži na to režim M, ktorý je pri hybridných Lexusoch použitý prvýkrát. Za takýchto okolností akceleruje LC 500h na stovku za rovných päť sekúnd, čo je len o štyri desatiny viac, ak ho porovnáme s jeho podstatne silnejším benzínovým súrodencom LC 500 s výkonom 348 kW. Bonusom má byť ale nižšia spotreba, ktorú však Lexus zatiaľ tají. Bude tiež výsledkom schopnosti čisto elektrickej jazdy až do rýchlosti 140 km/h, čo by použitím klasickej planétovej prevodovky nebolo možné. Sympatické je aj to, že sa Lexusu pri hybridnom LC podarilo ustrážiť hmotnosť v rozumnej miere.

V interiéri by ste hľadali rozdiely tiež márne. Identická
je dokonca aj grafika prístrojového panela.
V interiéri by ste hľadali rozdiely tiež márne. Identická je dokonca aj grafika prístrojového panela.
Autor: Lexus

Čítajte viac

Hybridný systém s dvojicou prevodoviek je dokonca o 20 kg ľahší ako ten v limuzíne GS 450h. Postaral sa o to elektrický generátor, kde konštruktéri ušetrili päť kíl, a tiež nahradenie ťažkých NiMH batérií o 30 kg ľahšími li-ion akumulátormi, umiestnenými za operadlami zadných sedadiel. To všetko kompenzuje hmotnosť použitia druhej prevodovky. Exteriérom ani interiérom sa pritom LC 500h nijako zvlášť nelíši od čisto benzínovej verzie LC 500. Na fakt elektromotorov pod kapotou upozorňuje len modrý podklad loga na čiernej maske, nápis Multi Stage Hybrid na zadných blatníkoch a označenie LC 500h na zadnej kapote.

Záujemcovia o luxusné kupé Lexusu sa však musia vyzbrojiť poriadnou dávkou trpezlivosti. Na trh sa obe verzie totiž chystajú až v polovici budúceho roka. Aj preto je Lexus pomerne strohý v uvádzaní prevádzkových parametrov. Rozhodne sa však je na čo tešiť.

Rozmery

Dĺžka (mm) 4 760
Šírka (mm) 1 920
Výška (mm) 1 345
Rázvor náprav (mm) 2 870

Technické údaje

Motor 3,45 VVT-i + 2 x generátor
Výkon motora (kW/ot.) 220/6 600
Krút. moment motora (Nm/ot.) 348/-
Výkon sústavy (kW/ot.) 264/-
Krút. moment sústavy (Nm/ot.) 356/4 500
0 – 100 km/h (s) pod 5
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Praha, Karlov most

Forejt sa vzdal miesta riaditeľa protokolu Pražského hradu

06.12.2016 14:32

Jindřich Forejt sa vzdal z osobných a zdravotných dôvodov miesta riaditeľa protokolu Pražského hradu, funkciu opustí koncom roka.

euro, bankovky, mince, peniaze

Nemecké firmy majú nárok na odškodnenie za odchod od jadra

06.12.2016 14:22

Nemecké energetické firmy majú pre rozhodnutie vlády o urýchlenom ústupe od jadrovej energie nárok na kompenzácie.

Andrej Danko

Danko: Prezident vyvoláva ústavnú krízu nevymenovaním sudcov

06.12.2016 14:18

Podľa predsedu NR SR Andreja Danka existuje momentálne jediná ústavná kríza, ktorú vyvoláva prezident Andrej Kiska nevymenovaním ústavných sudcov.

Matteo Renzi

Taliansko je po referende ako časovaná rozbuška

06.12.2016 14:00

Krajina sa po rezignácii talianskeho premiéra Mattea Renziho ocitla v politickej a ekonomickej neistote, Taliani v nedeľu jasne odmietli Renziho reformu ústavy.