Fiat Tipo: Po sedane dorazil hatchback aj kombi

Rodina nového Fiatu Tipo sa v Ženeve rozrástla hneď o dva varianty. Hatchback a kombi SW by mali zaujať najmä cenovo orientovanú klientelu. Tipo sa totiž na nič nehrá. Preferuje praktickosť a spoľahlivosť.

10.03.2016 06:00
debata (5)
Nový hatchback má sympatický dizajn a na dĺžku... Foto: Fiat
Fiat Tipo Hatchback - 2016 Nový hatchback má sympatický dizajn a na dĺžku 4 370 mm.

Tak ako Fiat sľúbil, rozširuje v Ženeve rodinu nového Tipa. Prekvapením však je, že hneď o dva karosárske varianty. Hatchback aj kombi SW dorazili súčasne. Práve od nich sa očakáva úspech na náročnejších trhoch, než kam mieri sedan, v Turecku predávaný aj pod názvom Aegea. Tipo však nemieni bodovať sofistikovanými technológiami, a'la Opel Astra či Nový Mégane. Skôr si to chce v ringu rozdať s lowcostovými hráčmi, akými sú Citroen C-Elyssé, Peugeot 301, Renault Fluence či Dacia Logan a Sandero. Bude však nad nimi dominovať ponukou až troch verzií karosérie.

Sám Fiat priznáva, že model, ktorý sa rodil v jeho turínskom štylistickom centre a tiež vo vývojovom stredisku Tofas v tureckej Burse, kde sa aj vyrába, je postavený na filozofii funkčnosti a jednoduchosti, ktorú má Fiat takpovediac v krvi. Vždy, keď sa snažil tváriť na viac, stretol sa s neúspechom. Takže v porovnaní s Bravom, ktoré nahrádza, mieri akoby nižšie. Skôr tam, kde predtým Fiat operoval s Lineou. To však neznamená, že nemá čo ponúknuť. Okrem troch karosérií sú tu aj tri úrovne výbavy, motory pracujúce s troma odlišnými druhmi paliva a tri druhy prevodoviek.

Kombi aj hatchback používajú drahšie delené... Foto: Fiat
Fiat Tipo SW - 2016 Kombi aj hatchback používajú drahšie delené zadné svetlá.

To všetko má byť zabalené vo veľmi priaznivej cene a v sviežom dizajne. Obe novinky vychádzajú z už vlani predstaveného sedanu. Najväčšie očakávania sa spájajú v strednej a západnej Európe práve s hatchbackom. Ten má na dĺžku 4 370, na šírku 1 790 a na výšku 1 500 mm. Kombi pridáva do dĺžky ďalších 20 cm a je tiež o centimeter vyššie. Napriek cenovej orientácii majú obe verzie efektné delené zadné svetlá. Z auta teda nevyžaruje lacný duch. Pritom ponúknu mimoriadne priestranný interiér. Ten si má poradiť s piatimi cestujúcimi lepšie ako sedan. Výška 1 850 mm neprekáža ani na zadných sedadlách.

Centrom palubnej dosky je rozhranie Uconnect so... Foto: Fiat
Fiat Tipo - 2016 Centrom palubnej dosky je rozhranie Uconnect so 7-palcovým dotykovým monitorom. Obsahovať môže navigáciu TomTom aj cúvaciu kameru.

Dĺžka interiéru vpredu 1 070 a vzadu 934 mm je podľa Fiatu skôr doménou áut strednej triedy. A paráda to má byť aj v kufri. Tipo Hatchback zvládne uskladniť pod plató vynikajúcich 440 litrov batožiny a kombi SW až 550. To sú podľa Fiatu v segmente lowcostov rekordné hodnoty. Aj keď napríklad Dacia Logan MCV ponúka v kufri až 575 litrov. Variabilitu dopĺňa dvojitá podlaha, vďaka ktorej je možné vytvoriť vodorovnú ložnú plochu po sklopení delených operadiel s dĺžkou 1,8 metra, alebo ňou v uhle 40 stupňov rozdeliť batožinový priestor na dve časti. Na zloženie rolety stačí dotyk jednou rukou. Okrem toho obsahuje interiér ďalšie schránky s objemom 12 litrov.

Jednoduchá, ale priestranná a funkčná kabína ponúka tri úrovne vybavenia. Centrom palubnej dosky je rozhranie UconnectTM 7 so 7-palcovou dotykovou obrazovkou. Systém slúži aj parkovacej kamere či navigácii TomTom. Okrem toho je kompatibilný cez Apple CarPlay a AndroidAuto so smartfónmi a umožňuje využívať množstvo aplikácií z App Store a Google Play. Možné je streamovanie hudby aj odosielanie či prijímanie textových správ. Cenová orientácia Tipa je však zrejmá z absencie moderných asistenčných systémov, ktoré sa dnes presadzujú aj v modeloch nižšej strednej triedy. Bez nich asi nebude mať veľa šancí na zisk piatich hviezdičiek z testov EuroNCAP.

Interiér má najmä zadným cestujúcim ponúknuť... Foto: Fiat
Fiat Tipo SW - 2016 Interiér má najmä zadným cestujúcim ponúknuť viac miesta nad hlavou ako sedan.

Podobne je to pod kapotou, kde Tipo Hatchback aj SW preberajú kompletnú paletu motorov vrátane starších atmosférických benzínových agregátov. Downsizing teda Tipo zatiaľ obišiel. Základom je 4-valec 1,4 16v (70 kW), nad ktorým stojí motor 1,6 16v E.torQ (81 kW). Kým slabší motor je spojený so 6-stupňovým manuálom, pre väčší je vyhradený klasický 6-stupňový automat s hydrodynamickým meničom. Najvýkonnejšou benzínovou jednotkou však bude preplňovaná jednaštvorka 1,4 T-Jet (88 kW). Tento motor bude k dispozícii aj vo verzii pre spaľovanie LPG. Spojený je výlučne so 6-stupňovým manuálom.

Diesely zastúpia známe motory 1,3 MultiJet II (70 kW) a 1,6 MultiJet II (88 kW). Slabší bude dodávaný s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Silnejší dáva okrem 6-stupňového manuálu na výber aj 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Priemerne spotrebuje len 3,7 litra nafty. Kedy sa Tipo dostane v nových karosárskych verziách na trh, nie je známe. Predpokladáme však, že sa tak stane už na jar. Výrobu zabezpečí montážny závod v Tureckej Burse. Známe nie sú ani ceny. Vychádzať však môžeme z ceny sedanu, ktorý na Slovensku štartuje v základnej verzii 1,4 16v Tipo na cene 11 740 eur. To však príliš neladí s deklarovaným lowcostovým charakterom.

Fiat Tipo Hatchback - 2016
Fiat Tipo - 2016
+15Fiat Tipo Hatchback - 2016

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Fiat #Fiat Tipo #autosalón Ženeva 2016 #Fiat Tipo SW #Fiat Tipo Hatchback
Články podľa značiek