Renault Scénic 2016: Crossover v drese MPV. Alebo naopak?

Podľa vzoru veľkého Espace sa aj menší Scénic vydal úplne novou cestou. Šokuje 20-palcovými diskami kolies a DNA, ktoré spája svet MPV a crossoverov.

Nová Scénic je síce MPV, ale svetlou výškou až 170 mm a
20-palcovými diskami tak trochu inklinuje k módnym crossoverom.
Nová Scénic je síce MPV, ale svetlou výškou až 170 mm a 20-palcovými diskami tak trochu inklinuje k módnym crossoverom.
Autor: Renault

V roku 1996 predstavil Renault revolučný Mégane Scénic. Vytvoril ním kategóriu kompaktných MPV. A nasledovali ďalšie dve generácie, z ktorých posledná sa s množstvom modernizácií vyrába od roku 2009. To je na mainstreamový model až-až. Neprekvapuje teda, že po siedmich rokoch prichádza na svet Scénic štvrtej generácie. Keďže však predaje v segmente MPV idú dlhodobo dole, Renault mení stratégiu. Nový Scénic obdaroval podľa vzoru Espace génmi crossoverov. To znamená väčšiu svetlú výšku a kratšie previsy.

Základom Scénicu je nový Mégane a jeho platforma CMF, štýlom ale razí vlastnú cestu. Dizajn je silne inšpirovaný konceptom R-Space z roku 2011, ktorý patril k prvým prácam vtedy čerstvého šéfdizajnéra Renaultu, Laurensa van den Ackera. Už z neho bolo jasné, že Scénic prejde radikálnou zmenou. Výsledok je pôsobivý. A to aj z dôvodu zväčšenia formátu. Na dĺžku má 4 406 mm, čo je o 40 mm viac než predchádzajúca generácia. Do šírky narástol o 20 mm na konečných 1 865 mm a na výške 1 653 mm pribudlo ďalších 13 mm. Rázvor náprav 2 734 mm podrástol o 32 mm. Svet crossoverov deklaruje svetlá výška podvozku 170 mm, čo je o 40 viac.

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou je Scénic o 40
mm dlhší, o 20 širší a o 13 vyšší. Rázvor náprav 2 734 mm podrástol o
32 mm.
V porovnaní s predchádzajúcou generáciou je Scénic o 40 mm dlhší, o 20 širší a o 13 vyšší. Rázvor náprav 2 734 mm podrástol o 32 mm.
Autor: Renault

Siluetou však Scénic stále jasne odkazuje na svet MPV. Asi najväčším prekvapením je použitie 20-palcových diskov kolies. A to v sérii. Prezúvať toto auto nebude teda lacná záležitosť. Špecifický je totiž aj rozmer pneumatík so šírkou len 195 mm, ale zato vysokým profilom (195/55 R20). Veľké a úzke kolesá umocňujú avantgardný dizajn a podľa Renaultu prinesú posádke nevídaný komfort. Na svet sa Scénic pozerá diódovými reflektormi LED Pure Vision. Tie dopĺňajú zadné diódy s 3D efektom. Obrovská sklenená plocha kabíny štartuje panoramatickým trojdielnym čelným oknom. A pokračovať môže presklenou strechou.

Interiér má konečne klasické usporiadanie. Prístrojový
panel je priamo pred vodičom. V centre palubnej dosky nájdeme 7,8-palcový
monitor rozhrania R-Link.
Interiér má konečne klasické usporiadanie. Prístrojový panel je priamo pred vodičom. V centre palubnej dosky nájdeme 7,8-palcový monitor rozhrania R-Link.
Autor: Renault

Zaujímavým prvkom je zvlnená línia bočných okien a dvojfarebný koncept. Základné farby karosérie je možné doplniť kontrastnou čiernou alebo šedou metalizovanou strechou, čo je v tejto triede veľmi nezvyklé. Aj interiér „prekopal“ Renault od základu. Scénic posunul kvalitou materiálov, najmä mäkkých plastov, o triedu vyššie. Upustil tiež od centrálneho prístrojového panelu. Ten je teraz priamo pred vodičom a tvorí ho 7-palcový displej s možnosťou zmeny grafiky. Vodič však môže využívať aj výhody head-up dipleja. Ďalšiu 8,7-palcovú obrazovku nájdeme na stredovej konzole. Je súčasťou multimediálneho rozhrania R-Link 2, známeho z Talismanu, Mégane či Renaultu Espace.

Z komfortných prvkov môžeme očakávať masážne predné sedadlá či aparatúru Bose. No Scénic bude útočiť najmä priestorom a variabilitou. Druhý rad tvoria tri sedadlá delené v pomere 40:60. Podobne ako pri Espace sú vybavené systémom One Touch Fold, čo znamená, že k ich sklopeniu stačí jediný dotyk spínača v batožinovom priestore alebo povel prostredníctvom displeja R-Link. Potom vytvorí Scénic vodorovnú ložnú plochu. Už v základe sa doň však zmestí vynikajúcich 572 litrov batožín. A k tomu musíme pripočítať ďalších 63 litrov odkladacích priestorov priamo v interiéri.

V základe sa do kufra zmestí 572 litrov batožín. Delené
zadné sedadlá možno sklopiť jediným dotykom tlačidla alebo ikony na
displeji systému R-Link. Okrem toho je v interiéri ďalších 63 litrov
odkladacích schránok.
V základe sa do kufra zmestí 572 litrov batožín. Delené zadné sedadlá možno sklopiť jediným dotykom tlačidla alebo ikony na displeji systému R-Link. Okrem toho je v interiéri ďalších 63 litrov odkladacích schránok.
Autor: Renault

Napríklad v zásuvke Easy Life pred spolujazdcom, ktorá má 11,5 litra, alebo štyri podlahové schránky s celkovým objemom 38,5 litra. Ďalší 13,5 litra nájdete v posuvnom boxe medzi prednými sedadlami. A nechýba ani schránka pre smartfón. Scénic tiež prináša moderné asistenčné systémy. Napríklad núdzové brzdy AEBS s detekciou chodcov na báze kamery. A to v sérii. Systém je funkčný od sedem do 60 km/h. Od 70 km/h môžu zas vodiči využiť udržiavanie v jazdnom prúde LKA. Za príplatok dostanete adaptívny tempomat, monitorovanie slepého uhla zrkadiel, čítačku dopravných značiek a jazdných prúdov, parkovací asistent, cúvaciu kameru či automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Okrem obrovského panoramatického okna zaujme Scénic aj
líniou bočných okien, inšpirovanou konceptom R-Space z roku 2011.
Okrem obrovského panoramatického okna zaujme Scénic aj líniou bočných okien, inšpirovanou konceptom R-Space z roku 2011.
Autor: Renault

Čítajte viac

Pod prednou kapotou ponúkne Scénic na výber zo štyroch dieselových a dvoch benzínových motorov. Naftová ponuka štartuje agregátom 1,5 dCi 95 (66 kW) so 6-stupňovým manuálom. Silnejšia verzia 1,5 dCi 110 (81 kW) môže byť kombinovaná aj so 7-stupňovou dvojspojkou EDC. Zaujímavá je však najmä verzia Hybrid Assist s reverzibilným alternátorom a 48 V batériou. Rekuperovaná energia brzdenia sa následne zužitkuje pri akcelerácii, čo znižuje spotrebu. K dispozícii je aj väčší diesel 1,6 dCi 130 (96 kW) a bitirbo 1,6 dCi 160 (118 kW). Prvý je spriahnutý s manuálnou a druhý výlučne dvojspojkovou prevodovkou EDC so šiestimi stupňami.

Benzínové motory zastupujú preplňované 4-valce 1,2 TCe 115 (74 kW) a 130 (97 kW). Oba kombinované len s manuálnymi prevodovkami. Je možné, že neskôr dorazí aj najvýkonnejšia verzia s motorom 1,6 TCe (151 kW), známym z Mégane GT, Talismanu a Espace. Bližšie prevádzkové parametre Renault zatiaľ neuvádza. Vieme však, že Scénic nebude môcť byť vybavený natáčaním zadných kolies 4Control. Podvozok sa bude teda spoliehať na prednú nápravu McPherson a priestorovo úsporné zadné zavesenie s torznou priečkou. Vodiči budú môcť prostredníctvom rozhrania R-Link vyberať z jazdných režimov Eco, Comfort, Sport či Perso.

Záujemcovia o nový Scénic majú ešte dosť času. Napriek jarnej ženevskej premiére sa totiž chystá na trh až koncom roka. Neskôr by mala prísť na svet aj predĺžená 7-miestna verzia Grand Scénic s troma radmi sedadiel.

Rozmery/objemy

Dĺžka (mm) 4 410
Šírka (mm) 1 860
Výška (mm) 1 650
Rázvor náprav (mm) 2 730
Objem kufra (l) 572
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Renault Clio - 2016

Modernizované Clio má slovenské ceny. Štartuje na 8 990 eurách

05.08.2016 12:00

Vynovené Clio dorazí čoskoro na Slovensko. Prvé kusy sa k zákazníkom dostanú v polovici septembra. Cenník máme k dispozícii však už dnes.

Renault Coupe-SUV

Renault chystá kupé-SUV. Predstaví ho ako koncept

18.07.2016 19:00

Prosperita automobiliek sa čoraz viac opiera o novú triedu crossoverov. Vie to aj Renault, a tak chystá ďalší príspevok na túto tému. Rozdať si to chce priamo s drahým BMW X4.

Renault Megane Sedan - 2016

Renault Mégane 4d: Fluence končí. Sedan sa vracia do rodiny

15.07.2016 06:00

Po 5-dverovom hatchbacku a kombi Grandtour vyrukoval Renault s tretím karosárskym variantom Mégane. Elegantný sedan vyrábaný v Turecku ponúkne kufor s objemom 508 litrov. Na výber bude päť motorov. Dostane sa aj k nám.

bane, uhlie, banník. baňa.

V poľskej bani zahynuli pri závale dvaja baníci

24.09.2016 21:12

Pri závale v bani na ťažbu medi a striebra na juhozápade Poľska zahynuli v noci na sobotu dvaja baníci, ďalší bol vážne zranený.

Barack Obama, múzeum

Obama otvoril múzeum afroamerickej histórie a kultúry

24.09.2016 20:26

Prvý americký černošský prezident Barack Obama vo Washingtone oficiálne otvoril prvé národné múzeum afroamerickej histórie a kultúry v Spojených štátoch.

Boris Johnson, brexit, veľká británia

Kedy sa začne brexit? Ani v Londýne sa nevedia dohodnúť

24.09.2016 19:00

Už to o chvíľu bude. To povedal o brexite britský minister zahraničných vecí Boris Johnson. Nikomu nebudeme cez médiá hovoriť, kedy to bude. Znel odkaz od premiérky Teresy Mayovej.

Viktor Orbán

Orbán navrhol zriadiť tábor pre utečencov na pobreží Líbye

24.09.2016 18:45

Maďarský premiér Viktor Orbán navrhol, aby EÚ zriadila na pobreží Líbye veľký utečenecký tábor, kde by boli s pomocou líbyjskej vlády vybavované žiadosti Afričanov o azyl.