Mercedes-Benz príde s radovými 6-valcami. Budú úspornejšie

Stuttgart už dávnejšie oznámil, že sa vráti ku klasickej koncepcii radových motorov. Prvé prídu diesely. Stanú sa tiež základom trojvalcov a nového 12-valca.

10.03.2016 12:00
Mercedes-Benz - motor OM 654 220d Foto:
Základom radového 6-valca sa stane novučičký dvojlitrový diesel radu OM 654, ktorý sa predstavil v triede E.
debata

Mercedes-Benz používal radové 6-valcové motory do približne polovice deväťdesiatych rokov. Neskôr ich však nahradil kompaktnejšími vidlicovými agregátmi s 3-ventilovou a neskôr 4-ventilovou technikou. Zato konkurent z Mníchova sa klasickej koncepcie nikdy nevzdal. Radový motor, najmä 6-valec, má totiž výhodu v perfektnom vyvážení a mimoriadnej kultivovanosti chodu. To vedia dobre aj v Stuttgarte a tak sa po približne 20 rokoch mienia tamojší motorári vrátiť opäť k radovej konfigurácii.

Ako prvé prídu naftové trojlitre. Napokon, prvú lastovičku novej generácie agregátov s kódovým označením OM 654 už Mercedes-Benz predstavil v podobe dvojlitrového 4-valca 2,0d, ktorý v novej triede E 220d nahrádza pôvodný diesel s objemom 2,1 litra. Práve on sa stane základom 6-valca. Dedukovať to možno už zo samotného objemu na jeden valec. Automobilka bude totiž v budúcnosti, podobne ako BMW, používať pollitrový objem. Šesťvalec si požičia kompletné technologické portfólio 4-valca. Očakávať tak môžme celohliníkovú konštrukciu či plastové úchyty motora.

Zaujímavosťou bude použitie oceľových piestov. Tie sú síce o čosi ťažšie, ale rozdielnou rozťažnosťou hliníka a ocele docielili konštruktéri po zahriatí lepšiu tesnosť spaľovacej komory, pričom trenie zredukovali špeciálnou úpravu vložiek valcov Nanoslide. Očakáva sa zároveň redukcia spotreby približne o 13 %. To aj vďaka najnovšia generácii vysokotlakého priameho vstrekovania common rail a špeciálnemu stupňovitému tvaru dna piestov. Novinka by mala mať premiéru v novej triede E, možno už budúci rok, prípadne v modernizovanej vlajkovej lodi triedy S.

Podobný osud ale čakajú aj benzínové agregáty. Radový 6-valec sa zároveň stane základom pre 1,5-litrové 3-valce, ktoré Stuttgart donedávna odmietal, a tiež nový 6-litrový 12-valec. Ten súčasný totiž vychádza z predošlých generácií s kódovým označením M275 a M137 ešte z deväťdesiatych rokov. Prezrádza to stále aktuálna 3-ventilová technika. Nové agregáty budú samozrejme pripravené aj na asistenciu elektromotorov a stanú sa tiež východiskom pre ostré modely AMG, kde by mal výkon dosahovať 200 koní na liter.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz
Články podľa značiek