Elektromobily bez akumulátorov? Japonci tvrdia, je to možné

Za týmto nápadom nehľadajte nič geniálne. Inžinieri na technickej univerzite v Toyohasi chcú len využiť princíp používaný v súpravách metra.

31.03.2016 12:00
debata (2)
Prvý prototyp už jazdí. Zatiaľ ale len... Foto: TUT
Elektromobil bez akumulátorov Prvý prototyp už jazdí. Zatiaľ ale len rýchlosťou 10 km/h na úseku dlhom 30 metrov.

Čo je najväčším problémom elektromobilov? Sú to ťažké akumulátory so stále nedostatočnou kapacitou. Aj tie najdrahšie elektromobily, ako Tesla Model S, si trúfnu tak maximálne na 400 km. Potom ich treba dobiť, a to nejaký ten čas trvá. Tím vedcov z japonskej technickej univerzity v Toyohashi však prišiel s nápadom, ako sa akumulátorov zbaviť. Chcú využiť princíp dobre známy zo súprav metra. Do pneumatík plánujú zabudovať oceľové drôty, ktoré by pracovali ako zberače elektrickej energie z vozovky vybavenej takisto vodovými pásmi napájanými z elektrickej si­ete.

Japonci si predstavujú, že elektrickú energiu... Foto: TUT
Elektromobil bez akumulátorov Japonci si predstavujú, že elektrickú energiu by mohol elektromobil získavať z kovových pásov na vozovke cez pneumatiky vybavené vodičmi.

Nie je na tom teda nič geniálne. Skôr sa vynárajú otázky. Aby totiž daný systém fungoval, museli by byť prebudované všetky vozovky, čo by bolo extrémne drahé, a zmeniť by sa musela aj konštrukcia pneumatík. A čo ľudia, nebol by elektrický prúd na ceste veľkým ohrozením? Problémom by sa mohol stať aj dážď či horšia trakcia na kovových častiach koberca. Úplne do koša však tento nápad putovať nemusí. Ak by sa daná technológia uplatnila aspoň v jednom páse diaľnic, mohlo by to klasickým elektromobilom predĺžiť dojazd. Mimo diaľnic by však jazdili na akumulátory.

Zatiaľ je projekt len v skúšobnej fáze. Elektrickú cestu reprezentuje iba 30 metrov dlhý asfaltový úsek, na ktorom sa „preháňa“ skúšobný elektromobil maximálnou rýchlosťou 10 km/h. Takže diera do sveta to asi nebude. No aj táto energia by stačila na zvýšenie dojazdu bežných elektrických áut. Na podobnom princípe napokon funguje aj vízia Volva, ktoré si predstavuje, že by boli autá dobíjané počas jazdy na určitých úsekoch indukčným spôsobom, teda bez potreby priameho odberu elektrickej energie z vozovky. Takéto dobíjanie je elegantnejšie, menej nebezpečné, ale aj menej účinné.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily
Články podľa značiek