Porsche 911 R: Puristická nirvána má atmosféru a manuál!

Z masívneho prechodu Porsche na turbomotory a dvojspojkové prevodovky majú priaznivci značky zo Zuffenhausenu vrásky na čele. Toto je však celkom iná káva. Nové 911 R je najľahšou sériovou deväťstojedenástkou obdarenou vysokootáčkovým 6-valcom a 6-stupňovým manuálom. A k tomu je o 50 kg ľahšie ako GT3 RS!

25.04.2016 06:00
Porsche 911 R - 2016 Foto:
Aerodynamické prvky si Porsche 911 R požičalo z GT3. Pribudli však červené pruhy, karbónová kapota, horčíková strecha a okná z polykarbonátu.
debata (1)

Emisné normy dotlačili aj Porsche k prechodu na preplňované motory. Začalo sa to Boxterom a zakrátko sa pridala ikonická deväťstojedenástka. Turbo tak má nielen Porsche 911 Turbo, ale všetky Carrery. A hoci si dali v Zuffenhausene záležať, nie všetkým je to po chuti. Rokmi zveľaďované 6-valcové atmosféry patrili totiž k tomu najlepšiemu, čo ste si mohli za volantom športových áut dopriať. Výnimkami ostali už len takmer okruhové verzie GT3 a GT3 RS so 4-litrovými nepreplňovanými boxermi. No tie majú tiež malú chybičku krásy, dvojspojkový automat, ktorý patrí v radoch skalných puristov na čiernu listinu. Po Ženeve je však všetko inak.

Vzadu 911 R vystačí s decentným výsuvným... Foto: Porsche
Porsche 911 R - 2016 Vzadu 911 R vystačí s decentným výsuvným spojlerom. O potrebný prítlak sa totiž stará mohutný difúzor.

Porsche predstavilo doslova nirvánu pre všetkých, ktorí majú radi svoje športové náradie vo vlastných rukách. Volá sa Porsche 911 R a je kombináciou agregátu z GT3 RS, konštrukcie GT3 a manuálnej prevodovky. A k tomu podstúpilo redukčnú diétu. A pekne po poriadku. Šesťvalcový boxer dáva z objemu štyroch litrov výkon 368 kW, teda rovných 500 koní, a to pekne vysoko, pri 8 500 otáčkach za minútu. Posiela ich spolu s krútiacim momentom 460 Nm (pri 6 250 ot./min.), cez krátko odstupňovaný 6-stupňový manuál, výlučne k zadným kolesám. Čo viac si priať? No predsa nižšiu hmotnosť. Na oltár diéty tak padla klimatizácia aj zadné sedadlá. Kapoty sú z karbónu, strecha z horčíka, zadné okná z polykarbonátu a výfuk z titánu.

Interiér je zariadený sparťansky. Klimatizáciu... Foto: Porsche
Porsche 911 R - 2016 Interiér je zariadený sparťansky. Klimatizáciu a navigáciu síce Porsche ponúka, v základe však chýba.

Výsledkom je hmotnosť len 1 370 kg, čo znamená, že 911 R je ešte o 50 kg ľahšie ako už i tak ostré GT3 RS! Nemusíme byť pritom experti v matematike, aby sme vypočítali, že na jednu konskú silu pripadá iba 2,7 kg konštrukcie auta. Prítlak do karbónového monokokového sedadla musí byť skutočným zážitkom. Porsche 911 R vystrelí totiž na stovku za 3,8 sekundy a ručička rýchlomeru sa zastaví až pri údaji 323 km/h. O príval endorfínov sa môže postarať automatický medziplyn šíriaci priam nákazlivé akustické echá a odľahčený zotrvačník, ktorý umožňuje motoru väčší hlad po otáčkach. Ak sa chcete cítiť ako profesionál s okruhovou licenciou, k dispozícii je paket Chrono Sport s hodinkami merajúcimi čas na kolo.

Dvadsaťpalcové kované kolesá s centrálnou... Foto: Porsche
Porsche 911 R - 2016 Dvadsaťpalcové kované kolesá s centrálnou maticou ukrývajú obrovské kotúče keramických bŕzd PCCB.

Spotreba 13,3 litra benzínu na 100 km nie je asi údaj, ktorý by bol kľúčový pre priaznivcov tohto typu zábavy. V každom prípade bude realite bližšie ako deklarovaných 9,1 litra pre Carreru 911 Turbo. Podstatné sú celkom iné disciplíny. Napríklad stabilita v zákrutách. A o tú starajú mäkké pneumatiky so šírkou 245 mm na predných a 305 mm na zadných 20-palcových kovaných diskoch s centrálnou maticou. Navyše je tu upravený stabilizačný softvér PSM (Porsche Stability Mangment) spriahnutý s natáčaním zadných kolies. V praxi to znamená voľnejšiu uzdu pri pretáčavých výjazdoch zo zákrut a lepší prenos výkonu na asfalt, ktorému napomáha aj samosvorný diferenciál.

Atmosférický 6-valcový boxer dáva pri 8 500... Foto: Porsche
Porsche 911 R - 2016 Atmosférický 6-valcový boxer dáva pri 8 500 otáčkach za minútu rovných 500 koní, tak ako v GT3 RS. Tentoraz však v spojení s manuálnou prevodovkou.

Pri vysokých rýchlostiach dodáva prítlakom predný spojler z GT3 a mohutný zadný difúzor, ktorý doprial 911 R elegantnú bočnú siluetu bez pevného prítlačného krídla. Vystačí si totiž s výsuvným spojlerom, takže pri nižších rýchlostiach 911 R dokonale tají horúcu krv kolujúcu v jeho žilách. Navonok sa od bežnej Carrery líši len dvojicou červených pásov, odkazujúcich na legendárnu homologizačnú sériu 911 R z roku 1967, a tiež bočným nápisom Porsche. Z kolies zas vykúkajú žlté strmene keramických bŕzd PCCB (Porschde Ceramic Composite Brake), ktoré sa zahrýzajú do kotúčov s priemerom 410, respektíve 390 mm vzadu. Praktický je systém zväčšenia svetlej výšky predného zavesenia o 30 mm, ktorý by mal toto nízke kupé ochrániť pred nástrahami spomaľovacích retardérov a obrubníkov.

Veľa komfortu si však neužijete. Vybavenie je osekané na minimum a interiér len dvojmiestny. Karbónové sedadlá so športovým čalúnením ponúknu skvelé držanie tela, ale málo pohodlia. Klimatizácia či navigácia sú len za príplatok. A to už samotný základ je pekne drahým „špásom“. Za 911 R si v Zuffenhausene účtujú 190 000 eur. To vás však už nemusí trápiť. Plánovaná limitovaná edícia 991 kusov je beznádejne vypredaná. Ako to však už býva, boháči na tomto aute určite neprerobia. Exkluzivita sa postará o pár rokov o to, že cena porastie. Zvlášť preto, že v blízkej budúcnosti už asi podobné športové náradie s atmosférickým motorom, manuálom a zadným náhonom len tak ľahko nezoženiete.

Porsche 911 R - 2016
Porsche 911 R - 2016
+21Porsche 911 R - 2016

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #Porsche 911 #autosalón Ženeva 2016 #Porsche 911 R
Články podľa značiek