Honda si patentovala motor s variabilným objemom

Honda patrí k najuznávanejším výrobcom motorov. Do série poslala také inovácie ako napríklad systém variabilného časovania a zdvihu ventilov VTEC. Teraz pracuje na veľmi netypickom agregáte, ktorý dokáže meniť svoj zdvihový objem. Aspoň ten pracovný.

12.05.2016 12:00
Honda - motor s variabilným objemom Foto:
Dvojlitrový 4-valec Hondy má valce s odlišným zdvihom, a teda aj objemom. Vypínaním jednotlivých valcov je potom možné dosiahnuť až 15 rôznych pracovných objemov motora.
debata (12)
Zatiaľ ide len o patentové riešenie s neistým koncom, no za zmienku určite stojí. Idea Hondy totiž popiera asi to najzákladnejšie pravidlo konštrukcie viacvalcových motorov. A to, že každý valec má mať rovnaký objem. Japonci si však patentovali dvoj-, troj-, štvor- a šesť-valcové motory v ktorých má každý valec mierne odlišný objem. Dosiahnuté je to zmenou zdvihu. Vŕtanie ostáva zachované. Základom je dvojlitrový štvorvalec. Pochopiteľne, jeho zdvihový objem fyzicky meniť nemožno, ale ten pracovný áno.

Tajomstvom sa totiž skrýva vo vypínaní, presnejšie deaktivácia jednotlivých valcov. Podľa toho, koľko a ktoré valce pracujú, vzniká následne až 15 rôznych pracovných objemov. To by si pravdepodobne vyžiadalo aj zložitý ventilový rozvod, najskôr s nezávislým pneumatickým ovládaním, aj keď zatiaľ na patentových snímkach vidieť klasické vačky, a zložitú riadiacu elektroniku. Motor by však dokázal pracovať väčšinu času v režime vysokej účinnosti, pretože by pre každú úroveň výkonu a zaťaženia vybral ideálny objem.

Na druhej strane je otázne, nakoľko by sa dal takýto motor vyvážiť a aká by bola kultivovanosť chodu. Zatiaľ nejasná ostáva aj otázka, či budú mať jednotlivé valce aj odlišný kompresný pomer. Ak áno, je pravdepodobné, že pri nízkom zaťažení by motor nechával aktívne práve tie s vysokou kompresiou, kým pri veľkom zaťažení tie s nižším kompresným pomerom. A počkať si musíme aj na odpoveď, či plánuje Honda spojiť takýto agregát s prepĺňaním, alebo nie. V každom prípade bude stáť za touto snahou nižšia spotreba a nižšie emisie.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Honda #motor
Články podľa značiek