Prvý 10-stupňový automat planéty dostane Camaro ZL1

Najvýkonnejšia verzia Camara sa má stať prvým autom v histórii, ktoré použije 10-stupňovú automatickú prevodovku. Samozrejme, ak mu prvenstvo „nevyfúkne“ Ford s jeho pikapom F-150. Hydra-Matic vyvíjali totiž spoločne.

17.05.2016 12:00
Chevrolet - prevodovka Hydra-Matic Foto:
Samotný volič prevodovky sa nebude ničím odlišovať od voličov používaných pri automatoch s menším počtom prevodových stupňov.
debata (1)

Nie je to tak dávno, čo sa nám zdali 7-stupňové automatické prevodovky ako technológia budúcnosti. Súboj automobiliek vo zvyšovaní počtu prevodov sa ale nezastavil. Prišli 8– a nedávno 9-stupňové automaty. A hoci sa nemecký výrobca prevodoviek, spoločnosť ZF, vyjadril, že viac stupňov už nedáva ekonomický zmysel, jeho názor zjavne nezdieľajú koncerny Ford, General Motors, Honda ani Hyundai. Všetky tri pracujú na 10-stupňových prevodovkách. Teraz je len otázkou času, komu sa podarí prísť s touto vychytávkou ako prvému.

Momentálne to ale vyzerá tak, že do histórie sa zapíše zlatými písmenami General Motors a jeho Chevrolet Camaro ZL1, teda najvýkonnejšia verzia kultového amerického kupé. Práve preň je pripravená nová 10-stupňová prevodovka Hydra-Matic. Spojená bude s kompresorom preplňovaným 8-valcom s výkonom 477 kilowattov a Camaru má priniesť špičkové jazdné výkony aj vyššiu účinnosť, ktorej výsledkom bude nižšia spotreba paliva. Viceprezident GM Dan Nicholson dokonca sľubuje, že Hydra-Matic bude lepší ako dvojspojkové prevodovky.

Konštrukcia prevodovky nemá vďaka úzkemu... Foto: Chevrolet
Chevrolet - prevodovka Hydra-Matic Konštrukcia prevodovky nemá vďaka úzkemu hydrodynamickému meniču zabrať viac miesta ako 8-stupňové automaty.

Podľa Chevroletu má ponúknuť podobnú rýchlosť radenia ako dvojspojky, ale pri zachovaní kultivovanosti klasických automatov s hydrodynamickým meničom. Testovanie prevodovky v reálnych podmienkach vraj preukázalo, že na zmenu prevodových stupňov smerom nahor potrebuje dokonca menej času ako dvojspojka PDK od Porsche. Z jednotky na dvojku radí o 36 %, z dvojky na trojku o 27 % a z trojky na štvorku o 26 % rýchlejšie. A to už je čo povedať.

V Camare ZL1 bude 10-stupňový automat... Foto: Chevrolet
Chevrolet - prevodovka Hydra-Matic V Camare ZL1 bude 10-stupňový automat spriahnutý s kompresorovým 8-valcom, ktorý bude k zadnej náprave posielať 477 kilowattov.
Malé rozdiely medzi stupňami sa tiež postarajú o to, aby mohol motor pracovať prakticky pri akejkoľvek rýchlosti v optimálnych otáčkach. Krátke nižšie stupne zabezpečia špičkovú akceleráciu a dlhé vyššie zas nízku spotrebu paliva, napríklad pri diaľničnom režime. Ekonomikou prevádzky má novinka prekonať 8-stupňové automaty. O koľko však General Motors neprezradil. Rozmermi nemá pritom 10-stupňový Hydra-Matic zabrať viac miesta ako prevodovky s nižším počtom prevodov. Postaral sa o to napríklad aj užší menič a centrálne umiestnená trojitá spojka.

To isté platí o hmotnosti, ktorú redukuje jednodielny hliníkový blok s integrovaným zvonom, ktorý má zároveň priaznivý vplyv na tuhosť konštrukcie. Výrobu novej prevodovky určenej pre modely so zadným náhonom zabezpečí americký závod Romulus, do ktorého General Motors investoval 323 milióna dolárov, teda približne 285 milónov eur. Prevodovka bola vyvíjaná spoločne s konkurenčným Fordom, ktorý ju plánuje nasadiť prvýkrát do pikapu F-150 a vyrábať v závode Livonia. Otázne je, ktorý z dvoch modelov príde teraz skôr.

Následne sa technologická novinka rozšíri do ďalších vozidiel. Samotný General Motors ju chce mať do roku 2018 v ôsmich autách.

Chevrolet - prevodovka Hydra-Matic
Chevrolet - prevodovka Hydra-Matic
+6Chevrolet - prevodovka Hydra-Matic

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #prevodovka #Chverolet #Chevrolet Camarro #10-stupňová prevodovka
Články podľa značiek