Van Hool Exqui.City EV: Elektrický autobus predstavia v Paríži

Belgický výrobca mestských autobusov si trúfne na niečo, čo zatiaľ nik nevyskúšal. Hybridné autobusy aj trolejbusy sme tu už síce mali, ale čistý elektrobus ešte nie. Van Hool si ale myslí, že dozrel čas. Experimentálny Exqui.City EV ukáže v Paríži na Transports Publics 2016.

27.05.2016 12:00
Van Hool Exqui.City EV - concept Foto:
Elektrický Van Hool Exqui.City sa navonok nelíši od bežných verzií. Jeho platforma bola už totiž od začiatku vyvíjaná pre alternatívne pohony. Zaujímavé je, že batérie sú umiestnené na streche.
debata

Belgická spoločnosť Van Hool je vo svete mestskej dopravy dobre známa. Najmä vďaka modelovému radu autobusov Exqui.City s dizajnom pripomínajúcim električky, zvlášť ak ide o predĺženú verziu s dvoma kĺbmi. Autori tvrdia, že tým lepšie zapadá do mestského prostredia. A asi majú pravdu, pretože verejnosť prijala Exqui.City veľmi pozitívne. Klasické verzie používajú dieselové alebo plynové motory Scania, upravené na spaľovanie LPG, prípadne zemného plynu. Na parížsku výstavu Transport Publics 2016 však Van Hool privezie Exqui.City s čisto elektrickým pohonom.

Pre prehustené mestské aglomerácie by to bolo ideálne riešenie, lenže autobusy musia denne najazdiť stovky kilometrov, a aby bola ich prevádzka rentabilná, nemajú čas stáť hodiny na nabíjacej stanici. Van Holl to ale predsa len skúsi. Kratšiu, a teda aj ľahšiu, jednokĺbovú verziu Exqui.City s dĺžkou 16,61 metra a troma nápravami vybavil dvojicou kvapalinou chladených elektromotorov Siemens s celkovým výkonom 320 kilowattov. Tie čerpajú energiu zo strešných li-ion akumulátorov ELFA2, ktoré sú schopné prijať 215 kWh elektrickej energie. To je približne 2,2-krát viac, ako má luxusná Tesla Model S. Tentoraz však hovoríme o veľkom mestskom autobuse.

Na jedno nabitie akumulátorov s kapacitou 215... Foto: Scania, Van Hool
Scania Van Hool Exqui.City - mestský autobus Na jedno nabitie akumulátorov s kapacitou 215 kWh by mal Exqui.City EV prejsť 120 km. Dobíjanie by malo byť možné aj na zastávkach.

Van Hool tvrdí, že táto kapacita by mala stačiť približne na 120 km, čo je niekoľko pravidelných jázd. Aby však elektrický autobus nestrácal čas nabíjaním, Van Hool počíta s výkonným dobíjaním na zastávkach pomocou zberača umiestneného na zadnej časti strechy. Takéto rýchle nabíjanie by vraj nemalo trvať dlhšie ako desať minút. Druhým spôsobom je dobitie v depe z klasickej siete, čo zaberie približne štyri hodiny. V noci by na to ale čas bol. Inštalovať túto technológiu do Exqui.City nebol veľký problém, pretože bol od počiatku vyvíjaný pre rôzne druhy alternatívnych pohonov vrátane hybridného, plug-in hybridného či s využitím palivových článkov.

Pre úplnosť dodajme, že jednokĺbový Exqui.City odvezie 107 cestujúcich. Pre dopravné podniky by mohla navyše elektrická verzia priniesť úsporu nákladov z dôvodu nižších cien elektrickej energie a možnosti využívať nočný prúd. To sa aj stane, pretože dva prototypy dodá Van Hool už v toto leto pre spoločnosť Hamburg-Holstein GmbH, ktorá prevádzkuje verejnú dopravu v Hamburgu. Van Hool verí, že po premiére v Paríži bude o novú technológiu záujem aj inde vo svete. Jeho hlavnými teritóriami sú zatiaľ Európa a Spojené štáty americké. Celkom zamestnáva 4 650 ľudí, najmä v materskom závode v belgickom Koningshooikte a macedónskom Skopje.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #autobus #Van Hool #Van Hool Exqui.City
Články podľa značiek