Aj Ford má 10-stupňový automat. Predstaví ho v pikape F-150

Najpredávanejšie auto v USA, pikap Ford F-150, dostane ako prvý novú 10-stupňovú automatickú prevodovku. A k tomu 6-valec 3,5 V6 EcoBoost druhej generácie. Výsledkom má byť, ako inak, nižšia spotreba.

09.06.2016 12:00
Ford F-150 - 2017 Foto:
Prevodovka bude mať napriek desiatim stupňom nízku hmotnosť. Nebude totiž používať žiadne liatinové prvky.
debata

Osem-, či 9-stupňové automatické prevodovky podľa Fordu a General Motorsu v budúcnosti nestačia. Spoločne financovali vývoj nového revolučného 10-stupňového automatu. A už zakrátko ho čaká premiéra. Len sa nevie kto z dvoch spolupracujúcich koncernov bude prvý. Desťstupňový automat sa totiž chystá pod kapotu dvoch modelov, pričom bude každý pochádzať z iného „košiara“. Kým GM nasadí novinku vo svojom kupé Camaro, Ford ju využije vo vôbec najpredávanejšom aute USA – pikape F-150 modelového roku 2017. Aj to ale dokazuje jej univerzálnosť.

Nahradí pôvodnú 6-stupňovú automatiku. Ford spojí prevodovku Hydra-Matic hneď aj s novým motorom 3,5 V6 EcoBoost, teda preplňovaným benzínovým 6-valcom druhej generácie. Prevodovka má až tri prevodové stupne pre diaľničný režim, naopak, tie nižšie suplujú redukciu. Nový softvér má zabezpečiť hladký chod a najmä to, aby automat s tak veľkým počtom stupňov, volil vždy optimálnu možnosť a to bez chybných rozhodnutí. Prevodovka má ponúknuť podobnú rýchlosť radenia ako dvojspojky, ale pri zachovaní kultivovanosti klasických automatov s hydrodynamickým meničom.

Spolu s prevodovkou debutuje aj nový 6-valec... Foto: Ford
Ford F-150 - 2017 Spolu s prevodovkou debutuje aj nový 6-valec 3,5 V6 EcoBoost s výkonom 272 kW a krútiacim momentom 610 Nm.

Rozmermi nemá pritom 10-stupňový automat zabrať viac miesta ako prevodovky s nižším počtom prevodov. A bude aj relatívne ľahký, dokonca ľahší ako 8-stupňové automatické prevodovky. Aj preto, že v jeho konštrukcii už nenájdeme žiaden liatinový prvok. Ide vlastne o prvú prevodovku Fordu bez takýchto komponentov. Nový motor s dvojicou turbodúchadiel sa zas môže pýšiť krútiacim momentom 610 Nm, čo je nárast o 41 Nm. Výkon 272 kW ostane pravdepodobne zachovaný. Nové je vstrekovanie, samotné turbodúchadlá Mar-M-247, mimochodom vyvinuté pre letecký priemysel, a tiež odolnejší ventilový rozvod.

Zaujímavosťou je aj štart-stop systém, ktorý vypína motor len v prípade ak je ak vozidlo neťahá príves a nemá aktivovaný pohon 4×4. Do produkcie nového EcoBoostu investoval Ford 140 miliónov dolárov v závode Clevand. Prevodovka ho stála podstatne viac. Výrobný závod v Livonii pohltil investíciu vo výške až 1,4 miliardy dolárov. Nový Ford F-150 sa začne predávať na jeseň, podobne ako Chevrolet svoje Camaro. Otázka, kto bude prvý tak ostáva stále otvorená. V príde problémov, bude ale za kratší koniec ťahať Ford, ktorý nasadil technologickú novinku rovno do masovo produkovaného modelu.

Ford F-150 - 2017
Ford F-150 - 2017
+3Ford F-150 - 2017

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #automatická prevodovka #Ford F-150
Články podľa značiek