Lada Vesta: Ruský sedan jazdí na elektrinu. Možno príde na Západ

Ruský AvtoVaz hľadá možnosti, ako zvýšiť chabé predaje. Jednou z ciest je export na Západ. Kým však novej Veste a crossoveru Xray chýbajú k expanzii na vyspelé trhy motory Euro 6, s elektromobilom by to možno išlo. V Moskve sa preto predstaví elektrifikovaná Vesta. Jej parametre príliš neoslnia, cena možno áno.

04.08.2016 12:00
debata (2)
Lada Vesta EV je zatiaľ iba prototypom. Poháňa... Foto: AvtoVaz
Lada Vesta EV - koncept 2016 Lada Vesta EV je zatiaľ iba prototypom. Poháňa ju elektromotor s výkonom 60 kW.Zásoba akumulátorov s kapacitou 25 kWh zabezpečuje približný dojazd 150 km.

Lada pokračuje napriek kríze ruského automobilového trhu v modelovej ofenzíve. Na svete je nová Vesta aj crossover Xray a čoskoro doplní portfólio Vesta Sport, Vesta kombi a Vesta Cross. Navyše pribudne verzia spaľujúca zemný plyn Vesta CNG. Lenže ani to nie je všetko. Na autosalóne v Moskve predstaví AvtoVaz elektrickú verziu Vesty. A aj keď Rusko ešte nie je na elektromobily pripravené, mohla by zaujať aspoň na Západe.

Zatiaľ ide len o prototyp, ale do výroby nemusí mať ďaleko. Je tu totiž zázemie aliancie Renault-Nissan, ktorá je väčšinovým vlastníkom ruskej automobilky a navyše najväčším výrobcom elektromobilov na svete. Technológie k dispozícii teda sú. A o ich spriaznenosti napovedajú aj parametre. Ruský sedan dostal totiž pod prednú kapotu a zadné sedadlá li-ion akumulátory s kapacitou 25 kWh, čo je až príliš podobné Nissanu Leaf.

Dobíjanie z bežnej elektrickej siete má Veste... Foto: AvtoVaz
Lada Vesta EV - koncept 2016 Dobíjanie z bežnej elektrickej siete má Veste EV trvať približne deväť hodín. Na rýchlonabíjačkách by sa čas skrátil asi na 30 minút.

Ten má síce po modernizácii o päť kWh viac, ale Lade by stačil aj pôvodný paket batérií s kapacitou o málo menšou. To by zároveň zaručilo nižšiu cenu, ktorá je pre Ladu kľúčová. Možno aj preto používa elektromotor s nižším výkonom ako Leaf. Ten vo Veste EV má len 82 koní, teda 60 kilowattov, čo je ešte menej ako v Renaulte Zoe. Potom neprekvapia ani priemerné dynamické parametre. Na stovku to Veste EV trvá 15,5 sekundy.

Maximálna rýchlosť je obmedzená na 140 km/h, čo ale nie je pri elektromobiloch nič zvláštne. Dôležitejší je dojazd. Podľa AutoVazu dokáže elektrická Vesta prejsť na jedno nabitie približne 150 km. Nabíjanie má z bežnej elektrickej siete trvať deväť hodín. Rusi sami priznávajú, že ich krajina nie je na elektromobily pripravená, a navyše sú tu tuhé zimy, ktoré elektromobilom neprospievajú, takže Vesta EV je zatiaľ len ideou. Mohla by však pomôcť Lade v prieniku na trhy podporujúce predaj ekologických áut.

Napríklad do západnej Európy, kde zatiaľ nedováža Vestu ani Xray. Nemajú totiž motory spĺňajúce emisnú normu Euro 6. Stane sa tak až neskôr. Elektrická verzia by však tento problém nemala. Len pre úplnosť spomeňme, že Vesta EV nie je prvou elektrickou Ladou. Už na platforme prvej generácie Kaliny vznikol roku 2012 prototyp ELLada a mal paradoxne lepšie parametre – na stovku zrýchľoval za 13 sekúnd. Do výroby sa však nedostal.

Lada Vesta EV - koncept 2016
Lada Vesta EV - koncept 2016
+5Lada Vesta EV - koncept 2016

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #Lada #Lada Vesta #AvtoVaz #Lada Vesta EV #autosalón Moskva 2016
Články podľa značiek