Nissan BladeGlider: Delta krídlo už po tretíkrát. A bližšie sérii

Nissan oprášil po troch rokoch projekt vozidla v tvare delta krídla. A zdá sa, že s jeho výrobou to myslí naozaj vážne. Spája v ňom pôsobivú akceleráciu s nulovými emisiami.

10.08.2016 06:00
debata
Šípovitá konštrukcia konceptu má priniesť... Foto: Nissan
Nissan BladeGlider Concept - 2016 Šípovitá konštrukcia konceptu má priniesť extrémne nízky odpor vzduchu a skvelé jazdné vlastnosti.

Všetko sa to začalo už v roku 2012, keď Nissan nasadil na 24-hodinovku v Le Mans revolučný špeciál DeltaWing. Tomuto zvláštnemu okruhovému špeciálu s extrémne úzkym rozchodom predných kolies hovoril „polovičné auto“, keďže sa držalo princípu polovičnej redukcie. V porovnaní s konkurenciou malo totiž polovičnú hmotnosť 470 kg, polovičný odpor vzduchu (Cx 0,19) a miesto veľkoobjemového 8-valca skromný 4-valec 1.6 DIG-T. Nízke odpory mu ale zabezpečili špičkové dynamické vlastnosti. DeltaWing tak jazdilo na rovinkách až 320 km/h, a to pri polovičnej spotrebe paliva.

Avantgardný nápad sa asi Nissanu zapáčil, pretože už rok nato sme tu mali cestný derivát s názvom BladeGlider, ktorý zvládal prepraviť trojčlennú posádku s „pilotom“ v strede a cestujúcimi po stranách, podobne ako v legendárnom McLarene F1, pričom spaľovací motor nahradil elektromotor z Nissanu Leaf. Presnejšie údaje si ale v tom čase Nissan nechal sám pre seba. O to pikantnejšie znela informácia, že automobilka uvažuje poslať BadeGlider do série. A zdá sa, že to neboli len slová do vetra. V Brazílii počas olympiády totiž prichádza s ďalšou evolúciou a podrobnejšími informáciami.

Širokú zadnú nápravu poháňajú dva individuálne... Foto: Nissan
Nissan BladeGlider Concept - 2016 Širokú zadnú nápravu poháňajú dva individuálne riadené elektromotory s výkonom 2x 130 kW. Dávkovaním krútiaceho momentu sa podieľajú aj na stabilizácii vozidla v zákrutách a na potláčaní nedotáčavosti.

BladeGlider II si zachoval extravagantnú koncepciu s úzkym rozchodom predných kolies len jeden meter, takže pôsobí takmer ako trojkolka. A podobne je to s trojmiestnym interiérom. Zjavne však postúpil do ďalšej fázy, bližšej sériovej produkcii, hoci nesie stále nálepku štúdie. Poznáme dokonca jeho rozmery. Nové „delta krídlo“ má dĺžku 4 300, šírku 1 850 a výšku 1 300 mm. Aerodynamický odpor znižuje nielen vďaka samotnému tvaru karosérie, ale aj absenciou spätných zrkadiel, ktoré nahrádzajú malé kamery za prednými blatníkmi. Napokon, toto riešenie je už v Japonsku schválené, takže nejde len o koncepčný výstrelok.

Vodič sedí v centrálnej osi kabíny a za... Foto: Nissan
Nissan BladeGlider Concept - 2016 Vodič sedí v centrálnej osi kabíny a za volantom, ktorý nie je vzdialený od reality monopostov F1. Po stranách je však dosť miesta pre ďalších dvoch členov posádky.

O pohon sa starajú dva elektromotory umiestnené na širokej zadnej náprave. Každý z nich s výkonom 130 kW. Maximálny výstup pri ich kooperácii je ale 220 kW. BladeGlider ich potrebuje, keďže nejde o žiadne ľahké pierko. Napriek karosérii z kompozitov či hliníka a šetreniu každého gramu si totiž musí so sebou voziť veľkú zásobu li-ion akumulátorov aj s potrebným chladiacim systémom. Takže na váhe má rovných 1 300 kg. Ako to pri elektromobiloch býva, maximálkou 190 km/h neočarí, zato zrýchlením na stovku pod päť sekúnd určite áno. Stojí za tým najmä gigantický krútiaci moment 700 Nm.

Prístup do kabíny zabezpečujú krídlové dvere,... Foto: Nissan
Nissan BladeGlider Concept - 2016 Prístup do kabíny zabezpečujú krídlové dvere, ktoré sa vyklápajú dozadu.

Stabilitu v zákrutách podporuje systém rozdelenia krútiaceho momentu medzi pravé a ľavé hnané kolesá. To znamená, že v prípade zistenej nedotáčavosti sa na vonkajšom kolese automaticky zvyšuje krútiaci moment, ktorý túto tendenciu kompenzuje. Systém môže pritom pracovať v troch režimoch vrátane módu pre driftovanie, takže o zápach spálenej gumy, ktorý Japonci tak milujú, nemusí byť núdza. A ani o adrenalín. Napokon, na konštrukcii tohto „čuda“ spolupracoval Nissan so známym menom z kolotoča F1, britskou spoločnosťou Williams Advanced Engineering.

Vodič si za splošteným semišom potiahnutým volantom musí pripadať takmer ako v kokpite monopostu. Sedí centrálne a spolujazdcov takmer nevidí, pretože ich ma po stranách. Displej priamo na volante ho informuje o okamžitej rýchlosti, stave nabitia batérie, regeneračnom režime a priebehu krútiaceho momentu. Postranné displeje zobrazujú dianie za vozidlom. Vynikajúci výhľad zabezpečuje panoramatické čelné okno, a to aj pre dvoch ďalších členov posádky. O prístup do kabíny sa starajú krídlové dvere „á la“ Lambo, tentoraz sa ale vyklápajú dozadu.

Všetky monokokové sedadlá sú čalúnené kombináciou tkaniny a povlaku z epoxidovej živice, ktorá vytvára odolný a nešmykľavý materiál stabilizujúci telo v zákrutách. Emócie zvyšuje otvorená kabína. „Strechu“ tvoria totiž len dve výstuhy, nič viac. A Nissan ani žiadnu strechu nespomína, hoci pôvodná štúdia BladeGlideru ju mala. Nissan postavil hneď dva plne funkčné prototypy, ktoré ukáže počas olympiády v Riu de Janeiro. Jeden vystaví v Olympijskom parku, pričom s druhým plánuje testovacie jazdy pre zástupcov médií.

O osude tohto ekologického roadstera síce automobilka nič neprezradila, ale všetko nasvedčuje tomu, že v najbližšom čase sa dočkáme premiéry sériového modelu. S najväčšou pravdepodobnosťou však príde o krídlové dvere, ktoré by výrobu predražili. A očakávať môžeme aj strešný panel, bez ktorého by bolo využitie BladeGlideru veľmi obmedzené.

Nissan BladeGlider Concept - 2016
Nissan BladeGlider Concept - 2016
+12Nissan BladeGlider Concept - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #Concept #koncept #Nissan BladeGlider
Články podľa značiek