Audi eROT: Tlmičom vyrábajúcim elektrinu bude svedčať zlá cesta

Možno už nová generácia Audi A8 dostane namiesto klasických tlmičov elektromechanický systém eROT, vyrábajúci elektrickú energiu. Ušetriť by to mohlo 1,3 deci paliva. Dnes sa ráta každá kvapka. Paradoxne, podmienkou je nekvalitná cesta.

17.08.2016 12:00
debata (3)
Elektromechanické tlmiče Audi by menili pohyb... Foto: Audi
Audi eROT - rekuperatívne tlmiče Elektromechanické tlmiče Audi by menili pohyb náprav na rotačný a následne na elektrickú energiu.

Systém eROT predstavilo Audi už vlani na konferencii Future Performance Days. A dnes sa k nemu opäť vracia. Vývoj totiž pokročil ďalej. Idea je jednoduchá. Nahradiť klasické tlmiče elektromechanickým systémom, ktorý by vertikálny pohyb kolesa využíval na výrobu elektrickej energie. Tá sa dnes stráca vo forme tepla, z ktorého nie je žiaden úžitok. Len málokto si uvedomuje, že počas jazdy na nerovnej vozovke sa tlmiče dokážu zahriať až na 120 stupňov Celzia.

Takže inžinieri uvažujú už niekoľko rokov o tom, ako túto energiu zachytiť a odviesť do batérií. Audi si myslí, že vie, ako na to. Systém eROT sa skladá z ramena uchyteného ku kolesu, ktoré je spojené s prevodovkou a následne s alternátorom. Rameno pri pohybe kolesa hore a dole roztáča prevodovku a zároveň alternátor. Vyrobená elektrická energia potom putuje do batérie. O to menej práce má klasický alternátor poháňaný motorom. Účinok systému závisí samozrejme od vozovky. Na rovných diaľniciach je minimálny.

Systém eROT sa skladá z ramena uchyteného ku... Foto: Audi
Audi eROT - rekuperatívne tlmiče Systém eROT sa skladá z ramena uchyteného ku kolesu, ktoré je spojené s prevodovkou a následne s alternátorom.

V priebehu testov na nemeckých cestách bol priemerný rekuperačný výkon systému eROT 150 W. Na nekvalitných a hrboľatých povrchoch, kde dochádza k väčším a častejším pohybom kolesa, však vzrástol až na 613 W. Ani to nie je veľa, no v časoch honby na emisie sa ráta každý gram CO2. Audi vypočítalo, že v reálnej prevádzke by sa tak mohla nová technológia postarať o redukciu tohto skleníkového plynu o tri gramy na kilometer, čo v prepočte na spotrebu paliva predstavuje 0,13 litra na 100 km.

V prospech elektromechanických tlmičov však hovoria aj iné prednosti. Sú až o 10 kg ľahšie, a najmä menšie, čo by konštruktérom uvoľnilo ruky v konštrukcii náprav a tiež pri redukcii neodpružených hmôt. Audi navyše tvrdí, že reguláciou odporu by získalo možnosť prakticky okamžite meniť tuhosť odpruženia a prispôsobovať ho okamžitým podmienkam. A tlmiče môžu pracovať aj opačne, dokonca nastavovať polohu kolesa a tým redukovať náklon karosérie. To by mohlo byť v budúcnosti extrémne zaujímavé pre športové modely značky.

Audi však zatiaľ neprezradilo, kedy plánuje priviesť systém eROT do sériovej produkcie. Núka sa však idea, že by ním mohla byť ako prvá vybavená nová vlajková loď A8, ktorá má premiéru naplánovanú na koniec roka 2017. Z nemeckých prémiových limuzín sa jej darí najmenej, takže eROT by pozdvihol spolu s ohláseným autopilotom jej technologický imidž, ktorým sa Audi už roky chváli.
Audi eROT - rekuperatívne tlmiče
Audi eROT - rekuperatívne tlmiče
+3Audi eROT - rekuperatívne tlmiče

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #tlmiče #eROT #Audi eROT
Články podľa značiek