Jaguar LR: Benzínové Ingenium a prevodovka s dvoma spiatočkami!

Rodina úplne novej generácie motorov Ingenium sa po naftovom 4-valci rozrastá aj o benzínové verzie. Britský výrobca sľubuje výkon, ktorý sa má pohybovať 20 % nad konkurenciou.

16.09.2016 12:00
debata
Nový benzínový 4-valec bude mať... Foto: Jaguar Land Rover
Jaguar Land Rover - motor 2,0 Ingenium Nový benzínový 4-valec bude mať elektro-hydraulicky ovládané ventily, turbodúchadlo twin-ccroll a výkon od 147 do 220 kW.
Jaguar Land Rover predstavil prvý agregát z novej generácie motorov Ingenium už v roku 2014. Išlo o naftový 4-valec, ktorý sa dostal pod kapotu Jaguaru X-Type, XF či Land Roveru Discovery Sport. Benzínovú ponuku však doteraz obstarávali staršie motory vyvinuté ešte v spolupráci s Fordom. Teraz ale britský producent avizuje príchod prvého benzínového motora Ingenium. A začína opäť dvojlitrovým 4-valcom.

Cieľ bol jasný – zvýšiť výkon pri súčasnej redukcii spotreby paliva. Tá má klesnúť o 15 %. Z dvoch litrov ponúkne novinka buď 147, 182, alebo až 220 kW. V prípade najvýkonnejšej verzie hovorí Jaguar Land Rover o motore, ktorý je o 20 % výkonnejší než konkurencia. Úroveň výkonu závisí od spôsobu prepĺňania. Kým najslabšia verzia používa klasické turbodúchadlo, výkonnejšie sú vybavené turbom typu twin-scroll s keramickým ložiskom.

Nová 8-stupňová prevodovka s dvoma spojkami má... Foto: Jaguar Land Rover
Jaguar Land Rover - prevodovka Nová 8-stupňová prevodovka s dvoma spojkami má extrémne široký rozsah prevodových pomerov. Zastúpi totiž aj redukčný prevod.

O riadenie ventilov sa stará elektro-hydraulický systém. Objem každého z valcov, ktorý je 500 ccm, prezrádza modulárnu konštrukciu. Okrem dvojlitrových 4-valcov tak neskôr vznikne aj trojlitrový vidlicový 6-valec a tiež 1,5-litrový 3-valec. Spolu s novým motorom informuje automobilka aj o novej 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovke Transcendt (TRANsmission Supply Chain Excellence Next generation Dual clutch technologies). Určená je najmä pre terénne modely.

Preto má nezvyčajne široký rozsah prevodových pomerov, až 20:1, čo je dvojnásobok štandardu. Prvý z nich totiž zastúpi funkciu „redukcie“. Zaujímavé je, že okrem ôsmich stupňov pre jazdu vpred obsahuje nová „skriňa“ aj dva prevody pre jazdu vzad. Kombinovaná môže byť s pozdĺžne uloženými motormi, pohonom oboch náprav aj hybridným modulom. Výhodou je nižšia hmotnosť. Podľa Britov váži o 20 kg menej ako klasický 8-stupňový automat s hydrodynamickým meničom.

Novú techniku môžeme očakávať v sériovej produkcii už od roku 2017. Predstaviť by sa mohla v novom Land Rovere Discovery, prípadne Jaguare F-Pace, ale tiež v modeloch Range Rover, od malého Evoque až po Range Rover Sport. Len do vývoja prevodoviek investovala spoločnosť 15 miliónov libier. Ďalších 15 poskytla britská vláda.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Jaguar #prevodovka #Land Rover #Ingenium #Transcendt
Články podľa značiek