Fiat FireFly: Nové motory majú len dva ventily. Ťahajú však odspodu

Fiat nahradí pôvodné atmosférické 4-valce 1,2 Fire a 1,4 Fire úplne novou generáciou agregátov FireFly s objemom 1,0 a 1,3 litra. Napriek downsizingu nemajú turbo a dokonca ani 4-ventilovú techniku. Ide Fiat proti trendu?

21.09.2016 12:00
Fiat - motory FireFly Foto:
Nové motory majú modulárnu konštrukciu. Objemy ich valcov sú teda identické, len silnejší z nich má o jeden viac. Premiéru absolvujú v modernizovanom brazílskom Fiate Uno.
debata (1)

V brazílskom Fiate Uno predstavuje Fiat spolu s faceliftom tohto juhoamerického modelu aj novú generáciu základných motorov FireFly. Čo to má spoločné s Európou? Veľa, pretože možno už v budúcom roku dorazia technické novinky Fiatu aj na starý kontinent. A sú veľmi zaujímavé. To napriek tomu, že oba premiérové agregáty majú len dvojventilovú techniku, čo sa zdá skoro ako krok späť. Má to však svoj dôvod. Tento zdanlivý hendikep kompenzujú motory inými technologickými prednosťami.

Na úvod ukázal Fiat nový 3-valec 1,0 FireFly a 4-valec 1,3 FireFly. Ani ony sa nevyhli downsizingu, lenže k zmenšovaniu objemu pristúpili konštruktéri citlivo. Nahrádzajú totiž pôvodné 4-valce 1,2 a 1,4 Fire. Z uvedených objemov nie je ťažké uhádnuť, že disponujú modulárnou konštrukciou. Oba majú zhodnú štvorcovú charakteristiku, teda rovnaký zdvih piestov a vŕtanie valcov. Len silnejší z motorov má o valec navyše. Zaujímavý je najmä extrémne vysoký kompresný pomer, a to až 13,2 : 1. Očakávať tak môžeme samostatný okruh pre chladenie bloku a hlavy.

Zaujímavý je vysoký kompresný pomer, až 13,2 :... Foto: Fiat
Fiat - motory FireFly Zaujímavý je vysoký kompresný pomer, až 13,2 : 1, ktorý bude tiež stáť za vysokou účinnosťou, spolu s Millerovým cyklom a variabilným časovaním ventilov.

Dvojventilovú techniku nezdôvodňuje Fiat cenou, ale lepším priebehom krútiaceho momentu v nízkych otáčkach, čo je pri mestských autách dôležité. Ventilový rozvod s reťazou pritom disponuje variabilným časovaním vačkových hriadeľov pomocou hydraulického aktuátora, a to s veľkým rozsahom, takže celohliníkové agregáty môžu využívať vďaka neskoršiemu uzatváraniu sacích ventilov Millerov cyklus a vďaka neskoršiemu zatváraniu výfukových ventilov zas dosiahnuť väčší objem recirkulácie výfukových plynov (EGR).

Na znížení spotreby približne o 4,7 % sa podieľa aj variabilné olejové čerpadlo a pri výkonnejšom motore aj štart-stop systém, takže zároveň spĺňajú emisnú normu Euro 6. A to si v porovnaní so svojimi predchodcami, napriek zmenšeniu objemu, oba motory výkonovo polepšili. Menší 3-valec dáva 53 kW a krútiaci moment 102 Nm pri 3 250 otáčkach za minútu. Štvorvalec ponúka 75 kW a 134 Nm pri 3 500 otáčkach. Oba motory môžu byť vybavené systémom flex-fuel na spaľovanie etanolu, ktorý je v Južnej Amerike veľmi populárny.

Modernizovaný Fiat Uno má s menším motorom akcelerovať na stovku za 13,6 a so 4-valcom za 9,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je 157, respektíve 177 km/h. Pochopiteľne, Fiat Uno ostane brazílskou záležitosťou, ale nové motory zamieria aj pod kapoty európskych modelov. A nie je ťažké si predstaviť ktorých. Napríklad do Pandy, Fiatu 500, Punta či väčšieho Tipa, jednoducho všade tam, kde dnes figurujú agregáty 1,2 Fire a 1,4 Fire. Kedy sa tak stane však Fiat zatiaľ neprezradil.
Fiat - motory FireFly
Fiat - motory FireFly
+3Fiat - motory FireFly

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Fiat #Firefly #Fiat Uno
Články podľa značiek