Mitsubishi GT-PHEV: Terénne GT má štyri motory a dojazd 1 200 km

Do Paríža dorazí Mitsubishi s ďalším konceptom crossoveru. Tentoraz so športovo ladeným Grand Tourerom. Prívlastok PHEV jasne naznačuje, že pôjde o plug-in hybrid. Do série má ale ďaleko.

27.09.2016 16:00
debata
Štúdia má kombinovať prvky SUV a GT.... Foto: Mitsubishi
Mitsubishi GT-PHEV Concept - 2016 Štúdia má kombinovať prvky SUV a GT. Príslušnosť k značke je jasná z prednej masky Dynamic Schield.

Mitsubishi má za sebou ťažký rok. Asi jeden z najťažších vo svojej histórii. Po škandále s manipuláciou údajov o spotrebe paliva, ktorá siaha až do deväťdesiatych rokov, mu hrozil dokonca zánik. Relatívne malú automobilku však vytiahol z dna Nissan, ktorý odkúpil viac ako 34 % jej akcií, takže sa stal majoritným akcionárom. V pláne je veľká renesancia. A tá ma stáť najmä na pôvodnom pláne rozšírenia ponuky SUV a crossoverov.

Konceptov na túto tému sme tu mali v minulých rokoch až-až. Spomeňme len GC-PHEV, XR-PHEV, AR, eX, ktorý je považovaný za nový ASX, či najnovší XM Concept predstavený v Indonézii. A v Paríži k nim pribudne ďalší. Dostal názov GT- PHEV, kde GT znamená Grand Tourer a PHEV typ plug-in hybridného pohonu. Takže v podstate nič nové. Napriek tomu patrí zo spomínaných štúdií k tým najvydarenejším. Aspoň po stránke dizajnu. Kombinuje totiž SUV s GT, čo je pomerne neobvyklé.

Koncept GT-PHEV si zakladá na extrémne... Foto: Mitsubishi
Mitsubishi GT-PHEV Concept - 2016 Koncept GT-PHEV si zakladá na extrémne robustnom pontóne, ktorý pôsobí, ako by bol vytesaný z jedného kusa materiálu, a mimoriadne nízkej kabíne s plávajúcou strechou. Do interiéru nás ale Mitsubishi zatiaľ nepustilo.

Vidieť to na extrémne robustnom pontóne, ktorý nezaprie chuť konceptu zísť z asfaltu na prašné cesty v kombinácii s extrémne skloneným čelným oknom a mimoriadne nízkou kabínou. Plávajúca strecha je výsledkom zatmavenia predných stĺpikov a čiastočného zatmavenia tých zadných. Samozrejme nechýba predná maska Dynamic Schield, tentoraz v omnoho odvážnejšom duchu, ani svetlá, ktoré, ako sa na koncept patrí, spoliehajú výlučne na diódy. A k tomu pridáva GT-PHEV kamery miesto spätných zrkadiel.

Celá táto paráda stojí na obrovských, minimálne 21-palcových diskoch kolies, ktoré kamuflujú skutočnú veľkosť. Tú však nepoznáme, pretože Mitsubishi je v tlačovej správe zatiaľ veľmi skromné a nie je isté, či prezradí v Paríži viac. Každopádne by sme tu mali vidieť aspoň interiér. Automobilka prezradila len to, že bordové kožené čalúnenie Burgundy ladí s farbou strechy a že palubná doska má zámerne prísne horizontálny tvar, ktorý pomáha vodičovi lepšie vnímať zmeny v polohe vozidla pri jazde v teréne.

Umiestnenie kľučiek prezrádza, že štúdia... Foto: Mitsubishi
Mitsubishi GT-PHEV Concept - 2016 Umiestnenie kľučiek prezrádza, že štúdia dostane protismerné zadné dvere a že prístup do interiéru uľahčí aj absentujúci stredový stĺpik. Koncept má poháňať plug-in hybridná sústava.

Počítať máme aj digitálnym prístrojovým panelom. Zaujímavejšie sú ale informácie o technike. Mitsubishi GT-PHEV rozvíja totiž koncepciu elektromobilu s predĺženým dojazdom. A to vo veľkom štýle. Má nešpecifikovaný spaľovací motor, vyvinutý vraj špeciálne pre tento typ pohonu a až tri elektromotory, z toho dva vzadu. K tomu pridáva veľkú zásobu akumulátorov novej generácie, ktorá má umožniť čisto elektrický dojazd až 120 km, čo je trikrát viac, ako má súčasný sériový Outlander PHEV.

V spolupráci so spaľovacím agregátom však vzrastie dojazd až na 1 200 km. Táto koncepcia dáva štúdii nielen pohon 4×4, ale aj aktívnu reguláciu krútiaceho momentu pre každé z kolies, čo je základom aktívneho stabilizačného systému S-AWC (Super-All Wheel Control), ktorý má podľa automobilky umožniť úplne novú úroveň schopností v teréne, ale aj na ceste. Výkony motorov ani prevádzkové parametre Mitsubishi nezverejnilo.

Vieme však, že vďaka plnej konektivite informačných systémov na palube je koncept schopný získavať informácie o trase, napríklad dáta o počasí. Tie vie spolu s údajmi o stave vozovky, pochádzajúcich z palubných senzorov a kamier, využiť vo svoj prospech v záujme čo najlepšieho hospodárenia s elektrickou energiou a palivom. Jednoducho, hybridný pohon a pohon oboch náprav bude pracovať aj na základe týchto informácií. To bude výhodné pre trakciu aj ekonomiku prevádzky.

Teraz už ide len o to, či sa Mitsubishi podarí pretaviť svoje nápady do reality. Jeho extrémna aktivita na poli štúdií totiž vôbec nekorešponduje s tým, čo stojí v jeho showroomoch.
Mitsubishi GT-PHEV Concept - 2016
Mitsubishi GT-PHEV Concept - 2016
+1Mitsubishi GT-PHEV Concept - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #Mitsubishi #autosalón Paríž 2016 #Mitsubishi GT-PHEV
Články podľa značiek