VW ID Concept: Toto je vraj Chrobák budúcnosti!

Volkswagen chce v roku 2025 vyrábať milión elektromobilov ročne. Avízom budúcnosti je parížsky koncept ID. Ten však prináša nielen ekologický pohon s dojazdom 600 km, ale aj autonómne riadenie a špičkovú konektivitu.

30.09.2016 06:00
debata (3)
Parížsky koncept vyzerá veľmi sympaticky.... Foto: Volkswagen
VW ID Concept - 2016 Parížsky koncept vyzerá veľmi sympaticky. Aerodynamickému hatchbacku dominujú plavné línie diódy.

Volkswagen zachraňuje svoj ekologický imidž. Po vypuknutí aféry Dieselgate predstavuje už druhý koncept elektromobilu. Tým prvým bol VW Budd-e vystavený v januári v Las Vegas na veľtrhu elektroniky CES. Ten druhý práve debutuje v Paríži. A nejde len o výstrely do tmy. Obe autá majú s realitou spoločného viac, než by sa mohlo na prvý pohľad zadať. Nový koncept ID je síce autom pre rok 2025, keď automobilka predpokladá nasadenie plne autonómneho riadenia a dostatočný pokrok v technológiách batérií, aby zvládol dojazd 600 km, ale jeho základy použije Volkswagen už o päť rokov skôr.

Práve v roku 2020 má prísť totiž na trh „Beetle budúcnosti“. A od parížskej vízie nemá byť príliš vzdialený. ID je typickým kompaktom, teda autom nižšej strednej triedy, podobne ako Golf. V porovnaní s ním však využije platformu MEB, určenú pre čisto elektrické autá. Elektromotor integrovaný v zadnej náprave a batérie v dvojitej podlahe umožnili doslova čarovať s priestorom. ID má dĺžku len 4 100 mm, čo znamená, že je o 155 mm kratší ako Golf, no rázvorom 2 750 mm konkuruje k Passatu. Takže posádka môže očakávať mimoriadne priestranný interiér. O to sa stará aj veľkorysá šírka 1 800 a výška 1 530 mm.

Na dĺžku má VW ID Concept len 4 100 mm, čo je o... Foto: Volkswagen
VW ID Concept - 2016 Na dĺžku má VW ID Concept len 4 100 mm, čo je o 150 menej, ako má súčasný Golf. Rázvorom náprav 2 750 mm však konkuruje Passatu.

Nekonfliktný dizajn kladie dôraz na aerodynamiku a hladké pokojné povrchy. Zaujímavý je bočný profil okien aj plasticky tvarované prahy. Odpor vzduchu znižujú optimalizované 20-palcové disky kolies. Vzadu nájdeme kontrastné čierne veko batožinového priestoru. O osvetlenie sa starajú výlučne diódy. Ich úlohou je však viac, ako len osvetľovať cestu. Svetlo používa koncept ID na komunikáciu. Privíta vás svetelnou šou a mení podsvietenie nárazníkov či prahov podľa toho, či vozidlo pracuje v klasickom alebo autonómnom režime. Neprehliadnuteľné sú štyri laserové skenery, ktoré sa vysunú v rohoch strechy, keď dá vodič prednosť autopilotu.

Priestranný interiér sa zbavil mechanických... Foto: Volkswagen
VW ID Concept - 2016 Priestranný interiér sa zbavil mechanických ovládačov. V autonómnom režime id Pilot sa multifunkčný volant zasunie do palubnej dosky.

Interiér má štyri samostatné sedadlá. Prístup k nim je extrémne jednoduchý. ID sa totiž rozlúčilo so stredovým stĺpikom. Uhol otvorenia predných dverí je až 90 stupňov. A tie zadné sa zas odsúvajú pomocou mechanizmu smerom vzad. Kabína, pripravená pre technológiu autonómneho riadenia, má multifunkčný volant pripomínajúci riadiacu konzolu. V režime id Pilot sa zasunie do palubnej dosky. Aktivujete ho jednoduchým dotykom loga VW. Dotykom ovládate aj ďalšie funkcie, napríklad „prevodovku“, a to priamo na volante. Klasické tlačidlá úplne zmizli. Nahradili ich displeje, dokonca na dverových výplniach, a to aj vzadu.

Výkon 125 kW stačí na to, aby sa ID Concept... Foto: Volkswagen
VW ID Concept - 2016 Výkon 125 kW stačí na to, aby sa ID Concept rozbehol na stovku pod osem sekúnd a dosiahol maximálnu rýchlosť 160 km/h.

Vodič má pred sebou nielen 10-palcový informačný displej s trojrozmerným zobrazením a troma vrstvami, ale aj obrovský AR Head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý zobrazuje údaje tak, akoby boli sedem až 15 metrov pred vozidlom, napríklad „kreslí“ na cestu šípky navigácie. Klasické spätné zrkadlá nahradili tri kamery, prenášajúce obraz na veľký displej v mieste vnútorného spätného zrkadla. Volkswagen ráta s plne automatickým parkovaním, čo znamená, že vozidlo opustíte pri vjazde do garáže a pri odchode si ho privoláte na to isté miesto. Na to však budú potrebné inteligentné parkovacie domy, kde sa počíta aj s indukťným dobíjaním.

Nová platforma MEB má batérie umiestnené v... Foto: Volkswagen
VW ID Concept - 2016 Nová platforma MEB má batérie umiestnené v podlahe a elektromotor vzadu spolu s meničom a jednostupňovou prevodovkou.

Okrem toho dostane posádka vnútorný priestor konkurujúci Passatu. A k tomu kufor s maximálnym objemom 960 litrov, to po úplnom sklopení zadných sedadiel. Vychytávkou je vyklápanie sedadiel nahor, podobne ako pri systéme Magic Seats od Hondy. A čo samotný pohon? Volkswagen tvrdí, že jeho elektromobil zvládne 400 až 600 km jazdy na jedno nabitie. To podľa objemu batérií v podlahe, ktorý je možný zväčšovať alebo zmenšovať podľa potrieb zákazníkov. O nejakej revolúcii v technológii akumulátorov však nehovorí.

Klasické zrkadlá nahradili kamery a prístroje... Foto: Volkswagen
VW ID Concept - 2016 Klasické zrkadlá nahradili kamery a prístroje zas 3D displej či veľký head-up displej s rozšírenou realitou.

Každopádne budú li-ion články napájať elektromotor, integrovaný spolu s meničom a jednostupňovou prevodovkou v zadnej náprave, s výkonom 125 kW. Koncept ID by mal zrýchľovať na 100 km/h pod osem sekúnd a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 160 km/h. Okrem nabíjania cez kábel umožňuje ID Concept indukčné nabíjanie na takzvanej nabíjacej doske. Čas nabíjania nepoznáme. Jazdné vlastnosti majú ťažiť z nízkeho ťažiska, čo je vzhľadom na umiestnenie batérií v podlahe logické, ale aj takmer ideálneho rozloženia hmotnosti v pomere 48 : 52 % medzi prednú a zadnú nápravu.

Pohon vzadu zároveň znamená viac priestoru pre natáčanie predných kolies. ID Concept by sa mal preto otočiť na kružnici s polomerom len 9,9 metra. A čo uvidíme z parížskej štúdie v sériovej výrobe? Na autonómne riadenie zatiaľ zabudnite. V každom prípade využije sériový elektromobil kompletnú platformu MEB a dizajn. Na linkách by sa mal objaviť v roku 2020. Zatiaľ to však na veľkú revolúciu nevyzerá. ID Concept totiž nepredstavuje nič, čo by sme ešte nevideli. Kľúčový je totiž zlom v technológii akumulátorov a ten sa zatiaľ nekoná. Ich cenu chce Volkswagen stlačiť aspoň tým, že vybuduje vlastnú veľkú fabriku na ich produkciu.
VW ID Concept - 2016
VW ID Concept - 2016
+27VW ID Concept - 2016

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Concept #koncept #VW #autosalón Paríž 2016 #VW ID
Články podľa značiek