JATO: Predaje áut v EÚ dosahujú rekordy. Skokanom je Jaguar

Väčšina výrobcov áut môže po septembri otvárať v Európe šampanské. Predaje rástli rekordným tempom. A skvelé sú aj výsledky za prvých deväťmesiacov. Jednotkou ostáva neohrozene Volkswagen. Za ním si delia miesta Renault, Ford a Opel.

20.10.2016 16:00
debata (3)
Volkswagen vedie neohrozene rebríčku koncernov... Foto: Volkswagen
VW Golf Volkswagen vedie neohrozene rebríčku koncernov aj značiek. Pod logom VW predal za prvých osem mesiacov viac ako 1,26 milióna áut. Hlavnou zbraňou je stále Golf.

Už od začiatku roka sa trh s autami v Európe vyvíja veľmi pozitívne. Predaje rastú tempom, ktoré dáva zabudnúť na blamáž spred niekoľkých rokov. Vo februári narástol trh v medziročnom porovnaní o 14,3, v apríli o 9,1 a v máji dokonca o 16 percent. Prvý polrok sa skončil s bilanciou 8 089 730 regis­trácií nových áut, čo bol vzostup o skvelých 9,1 %. A hoci prišli v lete slabšie mesiace, júl dokonca s miernym prepadom o 1,4 percenta, august s 10-percentným rastom, a najmä silný september, keď sa registrácie vyšplhali o 7,2 % vyššie, všetko zachránili.

September najsilnejší od roku 2007

September, keď skončilo v rukách zákazníkov 1 455 180 kusov, bol dokonca najsilnejším od roku 2007, teda silnejším než v rokoch ekonomického rastu. Zaujímavejší je však pohľad na globálne predaje, pretože september uzatvoril tretí štvrťrok. Podľa agentúry JATO Dynamics sa v 29 krajinách Európy predalo 11 243 263 osobných a ľahkých úžitkových vozidiel, čo je o osem percent viac ako vlani. Z nárastu ťažili prakticky všetky značky. Poradie na špičke rebríčka najúspešnejších sa však v porovnaní s tým za prvý polrok nezmenilo.

Do popredia sa derie aj Mercedes-Benz. Predal... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E All-Terrain - 2016 Do popredia sa derie aj Mercedes-Benz. Predal 611 785 áut, čo je len o 3 600 áut menej ako Audi. Pritom zaznamenal vyšší rast ako automobilka z Ingolstadtu.

Absolútnou trhovou jednotkou ostáva Volkswagen, ktorý doručil klientom 1 264 581 vozidiel. Je to síce len o 0,1 % viac ako vlani, ale s vedením nemá najmenšie problémy. Druhý Renault akceleroval až o 13,1 percenta, ale jeho 803 196 predaných áut nemohlo ohroziť pozíciu automobilky z Wolfsburgu. Tretí je Ford a za ním Opel. Obe značky s nárastom 4,4, respektíve 6,8 percenta. Opelu pochopiteľne pomohla najmä nová Astra, ovenčená titulom európskeho auta roka 2016. Ford si pritom dokázal udržal tretie miesto napriek absencii zásadných noviniek.

Mercedes dýcha na krk Audi

Podobne je to s piatym Peugeotom, ktorý len chystá štart predaja crossoverov 3008/5008. Napriek tomu narástol o 4,3 percenta. No a nasleduje nemecký prémiový trojzáprah v poradí Audi, Mercedes-Benz a BMW. Raketové stúpanie firmy zo Stuttgartu, a to až o 15,1 %, znamená, že Audi dýcha nekompromisne na krk. Rozdiel v predaji je len približne 35 000 kusov, takže do konca roka môže byť v Európe ľahko na čele prémiových značiek. Audi totiž zlepšilo odbyt „len“ o 8,7 a BMW „len“ o 11,7 %. Všetci traja producenti drahých áut pritom predávajú viac ako mainstreamové značky – deviaty Fiat a desiata Škoda.

Škode sa podarilo udržať v prvej desiatke. Aj... Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia 1,0 TSI - 2016 Škode sa podarilo udržať v prvej desiatke. Aj vďaka nárastu registrácií o 6,8 percenta, keď predala 481 263 vozidiel.

Pri Fiate stojí za zmienku nárast odbytu o 15,1 %, čím patril k najrýchlejšie rastúcim značkám. Úspech sa pravdepodobne opiera o crossover 500X. Škoda s nárastom 6,8 % zas ťažila z dobrých predajov tradične silnej Octavie, ale aj nového Superbu. Škoda pritom vytlačila z prvej desiatky jedenástu Toyotu. Z prvej dvadsiatky spomeňme ešte skokanov roka. Honda zvýšila odbyt o 27,1, Mazda o 18,1 % a Land Rover sa môže tešiť zo 17,1-percentných prírastkov. Absolútnym skokanom je však Jaguar, ktorý si polepšil o 74,7 %! Prvé SUV F-Pace a vynovená ponuka jednoducho zabrali. No i tak to nestačilo na viac ako na 29. priečku.

Rekordný rok na dosah

Nedarilo sa len Nissanu s poklesom 1,7 % a Mitsubishi, ktoré padlo takmer o 12 percent. Zásluhu na raste majú prakticky všetky kľúčové európske trhy. V Nemecku sa predalo o 6,1, vo Veľkej Británii o 2,6, vo Francúzsku o 5,7, v Taliansku až o 17,5 a v Španielsku o 11,5 % viac áut. Svoje zohrali aj malé trhy. Tak napríklad na Slovensku vzrástli registrácie o 13,7, v Maďarsku o 25,6 a v Českej republike o 12,7 percenta. Jedinými trhmi s poklesom sa stali Holandsko a Švajčiarsko. Všetko teda nasvedčuje tomu, že do konca roka zaznamená Európa rekordný odbyt áut.

Absolútnym skokanom roka je Jaguar. Predaje... Foto: Jaguar
Jaguar F-Pace - 2016 Absolútnym skokanom roka je Jaguar. Predaje zvýšil o 74,7 percenta. No na viac ako 29. priečku to nestačilo. Na nemeckú prémiovú trojku hľadí z priam nekonečnej vzdialenosti.

Rebríček najpredávanejších značiek (1. – 9. 2016)

Poradie Značka Počet registrácií Trend (%)
1. Volkswagen 1 264 584 0,1
2. Renault 803 196 13,6
3. Ford 795 783 4,4
4. Opel 763 118 6,8
5. Peugeot 654 951 4,3
6. Audi 615 412 8,7
7. Mercedes-Benz 611 785 15,1
8. BMW 592 647 11,7
9. Fiat 574 212 15,7
10. Škoda 481 263 6,8
11. Toyota 437 106 7,3
12. Citroën 418 200 1,2
13. Nissan 416 518 –1,7
14. Hyundai 376 652 9,0
15 Dacia 316 694 11,2
16. Seat 256 366 0,2
17. Volvo 198 687 6,8
18. Mazda 176 031 18,1
19. Mini 154 654 14,7
20. Suzuki 146 959 14,0
21. Honda 121 964 27,1
22. Land Rover 117 301 17,1
23. Mitsubishi 81 453 –11,9
24. Jeep 77 777 23,7
25. Smart 76 953 10,8
26. Lancia/Chrysler 52 771 9,3
27. DS 52 669 –5,3
28. Porsche 50 168 0,4
29. Jaguar 49 662 74,7
30. Alfa Romeo 47 507 11,8
31. Lexus 33 100 20,1
32. Chevrolet 1 973 –30,9
Spolu 11 243 263 8,0

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #JATO Dynamics #predaj áut
Články podľa značiek