AM-RB 001: F1 na značkách prezrádza údaje. Vyrážajú dych

Hyperšport Aston Martinu a tímu Red Bull dostáva obrysy. Šprint na 320 km/h zvládne za 10 sekúnd a v zákrutách odolá preťaženiu 4g. To už naozaj nie sme ďaleko od sveta kráľovnej motoristického športu. I keď zatiaľ ide len o výpočty.

26.10.2016 16:00
debata
Koncept Aston Martin AM-RB 001 vznikol v... Foto: Aston Martin
Aston Martin-AM-RB 001-2018-1024-01 Koncept Aston Martin AM-RB 001 vznikol v spolupráci britskej automobilky a tímu Red Bull Racing z F1.

Bugatti Chiron, Ferrari LaFerrari, McLaren P1 či Keonigsegg One:1 majú pri novom hyperšporte blednúť závisťou. Stojí za ním britský Aston Martin a tím Red Bull. Napokon, nie je to až také prekvapenie. Správy o karbónovej hyperšelme s kódovým označením AM-RB 001 a pracovným názvom Nebula, sa šíria už viac ako rok . V lete navyše Aston Martin zvolal tlačovku, kde traja páni, technický riaditeľ tímu Red Bull Racing Adrain Newey, kreatívny riaditeľ Aston Martinu Marek Reichman a riaditeľ zvláštnych projektov Aston Martinu David King, predstavili svoje dielo. Veľa však neprezradili, keďže ostrá premiéra má prebehnúť až na jar v roku 2019.

Už vtedy však sľúbili, že informácie budú uvoľňovať postupne. A to sa aj stalo. Preto vieme, že pohonnou jednotkou bude atmosférický 12-valec spojený s hybridným systémom. Počet koní a kilogramov má mať približne rovnakú hodnotu. A nehovoríme o drobných. Na zadné kolesá bude totiž hnacia sústava posielať 1 360 koní, to je ešte o 360 viac ako sa pôvodne predpokladalo. Potom neprekvapí, že šprint na rýchlosť 320 km/h má trvať len desať sekúnd. V decelerácii to AM-RB 001 dokonca zvládne za polovicu času. To sú parametre lepšie, než aké ponúka Koenigsegg One:1, ktorý sa tiež pýši výkonovou hmotnosťou 1 : 1.

Posádka vozidla bude sedieť za sebou. Podvozok... Foto: Aston Martin
Aston Martin-AM-RB 001-2018-1024-06 Posádka vozidla bude sedieť za sebou. Podvozok bude totiž vybavený Venturiho tunelmi.

Takže disciplínu 0–300–0 km/h má Aston Martin zdolať za 15 sekúnd, kým konkurenčný Koenigsegg potrebuje 20,7. A doslova prevalcovať ho má schopnosťou odolať bočnému preťaženiu. Švédska raketa si trúfa na 2g, kým Aston Martin až na 4g. Stojí za tým prepracovaná aerodynamika. Prítlak s neuveriteľnou hodnotou 1 815 kg však nebudú generovať okázalé spojlery, ale takzvané Venturiho tunely zabudované v podvozku, čo sú de facto vysoko účinné difúzory. Tie toto auto doslova prisajú k asfaltu, z čoho bude ťažiť pri prejazdoch zákrut. Aj preto bude dvojčlenná posádka sedieť za sebou.

Omračujúce údaje sú však zatiaľ len výsledkom výpočtov softvérových simulácií. Plne funkčný Aston Martin AM-RB 001 zatiaľ neexistuje. Prvé exempláre budú postavené až koncom roka 2018. Celkovo má vzniknúť 175 kusov, pričom 25 z nich zamieri na okruhy. Ostatné sú určené pre "civilnú službu“. Prvý má mať typický zelený lak British Racing Green. Za extrémne schopnosti si však Aston nechá zaplatiť astronomických 3,2 milióna eur. To je viac než stojí najdrahšie auto planéty Bugatti Chiron. Nezáujmu sa ale Briti neobávajú. Vlastne, po promo akcii v americkej Atlante, sú všetky plánované exempláre predané.
Aston Martin-AM-RB 001
Aston Martin-AM-RB 001
+7Aston Martin-AM-RB 001

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Aston Martin #Aston Martin Nebula #Aston Martin AM-RB 001
Články podľa značiek