Ford 1,0 EcoBoost: Modrý ovál má prvý 2-valcový 3-valec!

Nová technológia vypínania jedného valca pri známom 3-valci 1,0 EcoBoost má priniesť zníženie spotreby o šesť percent. Ford pritom tvrdí, že vyvrátil mýty o tom, že takýto motor je nevyvážiteľný. Ako prvá ho dostane na budúci rok siedma generácia Fiesty.

05.12.2016 12:00
Ford Fiesta - 2017 Foto:
Nový 3-valec 1,0 EcoBoost bude prvým trojvalcom na svete s deaktiváciou jedného valca.
debata (9)

Vypínanie valcov, respektíve zastavenie dodávky paliva a uzavretie všetkých ventilov, nie je žiadnou novinkou. Taký General Motors deaktivoval polovicu valcov vo svojich 8-valcových motoroch už začiatkom osemdesiatych rokov. Napríklad v modeloch Cadillac Seville alebo Eldorado. Neskôr uplatnil podobné riešenie koncern Volkswagen, ktorý prišiel ako prvý s vypínaním dvoch valcov pri 4-valcovom motore 1,4 TSI ACT (Active Cylinder Management). Cieľom bolo a je, samozrejme, zníženie spotreby paliva.

Už v roku 2014 sa však objavili informácie, že spoločnosť Schaeffler pripravuje systém deaktivácie valca aj pri 3-valcovom motore. Zdalo sa to trochu „uletené“, pretože 3-valcové motory sú už i tak ťažko vyvážiteľné, pričom častá zmena ich zaťaženia vplyvom dvojvalcového režimu celú situáciu len a len komplikuje. Dnes už ale vieme, že Schaeffler pracoval na tejto technológii s Fordom. Výsledkom vývoja, do ktorého boli zaangažované aj nemecké centrá Fordu v Aachene a Kolíne nad Rýnom, ale tiež v Dagenhame a Duntone vo Veľkej Británii a americkom Dearborne, je nový 3-valec 1,0 EcoBoost s vypínaním valca.

Za všetkým je špeciálne vahadlo, ktoré vypne... Foto: Schaeffler
schaeffler - deaktivácia valcov Za všetkým je špeciálne vahadlo, ktoré vypne otváranie ventilov prvého valca. Prechod režimov má trvať len 14 milisekúnd.

Systém funguje až do 4 500 otáčok za minútu, keď sa ventily otvárajú a zatvárajú takmer 40-krát za sekundu, a využíva tlak motorového oleja na aktiváciu špeciálneho vahadla. To preruší spojenie medzi vačkovým hriadeľom a ventilmi prvého valca. Softvér pritom určí optimálny okamih deaktivácie na základe viacerých faktorov. Napríklad podľa polohy škrtiacej klapky a zaťaženia motora. Jednodielny modul potom otvorí olejové kanáliky, ktoré aktivujú komponenty na prepínanie ventilov. Litrový motor tak prejde do dvojvalcového režimu a správa sa, akoby mal o tretinu menší objem, v tomto prípade cca 666 kubických centimetrov.

Nová technológia si vyžiadala množstvo úprav na... Foto: Ford
Ford - motor EcoBoost 2018 Nová technológia si vyžiadala množstvo úprav na potlačenie vibrácií, ale aj novú rozvodovú reťaz.

Deaktivácia alebo spätná aktivácia valca prebehne len za 14 milisekúnd, čo je 20-krát rýchlejšie ako žmurknutie oka. Pre vodiča by nemala byť zmena postrehnuteľná. Keďže motor bude deaktivovať prvý valec len pri nízkom zaťažení alebo jazde zotrvačnosťou, bude zmena režimu prebiehať najmä v mestskej premávke veľmi často. Preto si dal Ford veľmi záležať na spoľahlivosti systému a najmä na potlačení vibrácií, ktoré hrozili vplyvom prechodov motora z 3-valcového na 2-valcový mód a naopak. Vyžiadalo si to prekvapujúco veľa úprav. Až sa otvára otázka, či stojí táto technológia za to.

Ford tvrdí, že áno, pretože dokáže znížiť spotrebu paliva do šesť percent. Musel ale použiť odsadený kľukový hriadeľ a tiež nový zámerne nevyvážený zotrvačník a remenicu. Ich kmitočty pôsobia spolu s kotúčom spojky proti prirodzeným vibráciám samotného motora. Na vyvážení sa ale podieľa aj „pružinový“ efekt, teda meniaci sa tlak vzduchu nasatého do ventilmi uzavretého deaktivovaného valca. Motor musel tiež z dôvodu spoľahlivosti dostať novú rozvodovú reťaz, vyrobenú špeciálnou technológiou odlievania.

Kým prvá generácia 3-valca 1,0 EcoBoost mala premiéru v roku 2012 vo Forde Focus, tá nová s variabilným zdvihovým objemom, spôsobeným práve deaktiváciou jedného valca, sa predstaví na budúci rok pod kapotou siedmej generácie Fordu Fiesta. Výkonové parametre Ford zatiaľ nezverejnil. Je možné, že vypínanie dostane len jeho drahšia a výkonnejšia verzia, ktorá má v súčasnosti 92 kW a 170 Nm krútiaceho momentu. Snaženie Fordu o ďalší, i keď umelý, downsizing však naráža na fakt, že viacerí konkurenti z dôvodu meniacich sa predpisov na meranie palivovej spotreby plánujú objem svojich motorov mierne zvýšiť.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #EcoBoost #Schaeffler #vypínanie valcov #1.0 EcoBoost
Články podľa značiek