Dvojtakt s protibežnými piestmi ušetrí 30 % paliva. Má šancu?

Kalifornská spoločnosť Achates Power predstavila koncept zaujímavého spaľovacieho motora. Má len tri valce, no zato šesť piestov. Tie sa pohybujú proti sebe. A navyše pracuje v dvojtaktnom režime.

08.12.2016 12:00
Achates Power - motor s protibežnými piestmi Foto:
Odlišnosť konštrukcie spočíva v dvoch piestoch v každom valci a dvoch kľukových hriadeľoch na každej strane. Dvojtaktný princíp tiež znamená, že agregát nepotrebuje ventilový rozvod.
debata (2)

Revolúcia v oblasti spaľovacích motorov sa zatiaľ nekoná. Už viac ako sto rokov ostáva ich základný princíp bez zmien. Wankel a jemu podobné koncepty skrachovali. Asi najväčšou zmenou je elektromagnetické ovládanie ventilov, tak ako nám ho predstavili Fiat a švédsky Koenigsegg, a najmä motor Infiniti s variabilnou kompresiou, ktorý sa chystá už budúci rok do série. Z času na čas sa ale predsa len vynoria správy o novom zázračnom agregáte. Tentoraz pochádzajú z Kalifornie. Niežeby by išlo o čosi objavné, ale v konzervatívnom svete spaľovacích motorov je aj to príjemným osviežením.

Achates Power pracuje na motore s protibežnými piestmi. Vo valci sú teda dva piesty, ktoré sa pohybujú proti sebe. Spaľovacia komora je medzi nimi, teda presne v strede valca. Pochopiteľne, v takomto prípade nemôžeme počítať s klasickým ventilovým rozvodom. Nebolo by ho kde dať, keďže takýto motor nemá hlavu valcov. Riešenie? Dvojtakt. Starý známy princíp, ktorý „páli“ dvakrát častejšie ako klasický štvortakt, teda vstáva z mŕtvych. Ale v novom šate. Dopravu paliva do valcov má na starosti priame vstrekovanie. Žiaden benzín s olejom nasávaný cez kľukovú skriňu sa nekoná.

Absencia ventilového rozvodu má svoje výhody. Najmä tú, že motor je konštrukčne jednoduchší. Nepotrebuje rozvodový remeň, vačkové hriadele, vahadlá ani samotné ventily. A navyše má nižšie tepelné straty, za ktorými stojí v konvenčných motoroch práve hlava valcov. Na druhej strane potrebuje dva kľukové hriadele, každý na jednej strane motora. Rozmery síce americká spoločnosť nespomína, ale je možné, že bude z tohto dôvodu potrebovať predsa len o čosi viac priestoru. Zato Achates Power priznáva, že navrhnúť takýto agregát je komplikované. Dominovať však majú výhody. Najmä nižšie výrobné náklady a spotreba nižšia až o 30 %. To vyplýva z vyššej účinnosti.

Prototyp motora, ktorý už beží v laboratóriu, má tri valce, šesť piestov a tak trochu „americký“ objem 4,9 litra. Výkonom 205 kilowattov, ktoré sú dostupné pri 2 200 otáčkach, síce neočarí, ale krútiacim momentom 1 100 Nm určite áno. Najmä ak si uvedomíme, že hovoríme o nepreplňovanom motore. Stojí za tým práve dvojtaktný princíp s dvojnásobným počtom pracovných taktov. V nasledujúcich štyroch rokoch chce Achates Power aplikovať svoj agregát do sériového vozidla. Je ale možné, že skončí v armáde, keďže spoločnosť získala vlani zákazku od Centra pre výskum, vývoj a návrh tankov a automobilov (TARDEC), v rámci ktorej má vzniknúť aj jednovalec pre bojové vozidlá.

Pripomeňme, že podobný koncept je známy už od konca devätnásteho storočia. Francúzska spoločnosť Gobron-Brillie s vozidlom vybaveným motorom s protibežnými piestmi dokonca po prvýkrát prekonala rýchlosť 150 km/h. A používala ho v tridsiatych rokoch aj spoločnosť Junkers vo svojich leteckých dieselových motoroch.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #motor #dvojtaktný motor #Achates Power
Články podľa značiek