Opel Insignia Grand Sport: Hrá to na kupé. A parádne

Novinka z Russelsheimu si berie za vzor menšiu Astru. Na váhe zhodila až 170 kg. No pridáva luxus strednej triedy. A k tomu siluetu 4-dverového kupé.

09.12.2016 06:00
debata
Dizajn Insignie vytvára ilúziu 4-dverového... Foto: Opel
Opel Insignia Grand Sport - 2017 Dizajn Insignie vytvára ilúziu 4-dverového kupé. Aj preto je nižšia o 29 mm. Svedčia jej aj skrátené previsy, ktoré sú výsledkom predĺženia rázvoru o 92 mm.

Ešte pred pár rokmi to nevyzeralo s Opelom ružovo. Materský General Motors hľadal potenciálneho kupcu. Jednoducho európska divízia GM mala ísť z kola von, podobne ako dnes už mŕtvy Saab. Lenže nakoniec ostal Opel v košiari a mohutné investície postavili automobilku opäť na nohy. Najmä vďaka novej Astre ovenčenej aktuálnym titulom Európske auto roka 2016. A podobný reštart čaká aj Insigniu, ktorá má na konte už osem rokov. Ani dnes nevyzerá zle, ale čas sa zastaviť nedá. Nová generácia mieri vyššie. Aby sme boli presní, oveľa vyššie.

Dariť by sa jej mohlo, pretože Passat už nie je zďaleka novinkou, a Ford Mondeo už tobôž nie. O francúzskej konkurencii sa vari s výnimkou Renaultu Talisman ani nezmieňujme. Strednú triedu dnes jednoducho obhospodarujú prémiové značky a nová Insignia sa im chce podobať. Zdá sa, že v Russelsheime pre to urobili maximum. Recept na úspech má byť podobný ako v prípade menšej Astry – nízka hmotnosť, dynamický dizajn, efektívne motory, dnes už neodmysliteľná konektivita a záplavy asistenčných systémov. Bonusom ostáva štvorkolka.

Interiér prináša palubnú dosku orientovanú na... Foto: Opel
Opel Insignia Grand Sport - 2017 Interiér prináša palubnú dosku orientovanú na vodiča, rozhranie IntelliLink, head-up displej či predné masážne sedadlá.

Dizajn definujú línie 4-dverového kupé. Aj preto si novinka trúfa na prívlastok Grand Sport. Predná maska je umiestnená nižšie a svetlá sú užšie. Splývavú siluetu podtrhuje chrómová lišta okien umiestnená len z hornej strany a mohutný previs v tvare čepele. Vzadu nechýbajú široké svetlá s grafikou dvojitého krídla. Luxusnému liftbacku s obrovským výklopným vekom pomáha aj zmena proporcií. Dĺžka síce ostala na pôvodných 4 830 milimetroch, no na rázvore ich pribudlo až 92, čím sa skrátili previsy. Šírku nepoznáme, no vieme, že strecha klesla k asfaltu o 29 mm.

Rozsiahle nasadenie vysokopevnostnej ocele či hliníková konštrukcia aktívnej prednej kapoty priniesli medzigeneračné zníženie hmotnosti o 175 kg. Len na samotnej karosérii ich Opel ušetril 60. Práca v aerodynamickom tuneli skončila slušným výsledkom s koeficientom čelného odporu vzduchu Cd 0,26, i keď o rekorde hovoriť nemôžeme. Atletický a „ľahší“ dizajn sa preniesol aj do interiéru. Je priestrannejší a vzdušnejší. Vodič sa má cítiť ako v kokpite kupé. V porovnaní s minulou generáciou sedí o 30 mm nižšie a sedadlá s certifikátom EGR mu umožňujú nastavenie šírky bočníc.

Pod zadné veko sa má zmestiť 490 litrov... Foto: Opel
Opel Insignia Grand Sport - 2017 Pod zadné veko sa má zmestiť 490 litrov batožín. To je o 10 litrov menej ako v minulosti. Profitovať z toho má však kabína.

Jeho privilegovanú pozíciu potvrdzuje aj palubná doska. Tá síce pripomína Astru, je však mierne natočená na „hlavného člena posádky“. V jej centre nájdeme veľký dotykový displej rozhrania IntelliLink bez rámčeka, lemovaný prieduchmi ventilácie. Nechýba ani displej v prístrojovom paneli a dokonca ani premiérový head-up displej. Cestujúci vzadu zas dostanú viac miesta na kolená. K novým luxusným prvkom môžeme pripočítať masážnu funkciu predných sedadiel a vyhrievanie tých zadných. Pod elektricky ovládaným výklopným vekom je 490 litrov pre batožiny, čo je o nepostrehnu­teľných desať litrov menej.

Insignia dobieha prémiových konkurentov aj plejádou asistenčných systémov. Má autonómne brzdy s detekciou chodcov, monitorovanie jazdných prúdov s aktívnym udržiavaním medzi vodiacimi čiarami a, samozrejme, adaptívny tempomat či výstrahu pred kolíziou vrátane výstrahy pri cúvaní. Ale najväčšou vychytávkou sú svetlá IntelliLux Matrix LED. Každý z reflektorov obsahuje 16 individuálne riadených diód, čo je dvojnásobok v porovnaní s Astrou. Pri prejazde zákrut sa zvyšuje intenzita vnútorných segmentov diaľkových svetiel podľa natočenia volantu. Ďalšie bodové svetlo zvyšuje dosah lúčov až na 400 m.

Len na karosérii sa Opelu podarilo ušetriť 60... Foto: Opel
Opel Insignia Grand Sport - 2017 Len na karosérii sa Opelu podarilo ušetriť 60 kg. Celková úspora je však medzigeneračných 170 kg.

Ponuka motorov je zatiaľ tajomstvom. Opel hovorí len o moderných preplňovaných pohonných jednotkách. V každom prípade sa tu objaví novučičký 4-valec 1,5 EcoTec Turbo (121 kW) a jeho väčší súrodenec s objemom 2,0 litra. Diesely zastúpia motory 1,6 CDTi a 2,0 CDTi, vybavené jedným alebo dvoma turbodúchadlami. Krok vpred znamená aj 8-stupňová automatická prevodovka, ktorá sa bude podieľať spolu s nižšou hmotnosťou a lepšou aerodynamikou na ekonomike prevádzky. Montovať sa bude spočiatku výlučne s pohonom oboch náprav 4×4.

Ide pritom o úplne nový systém štvorkolky, kde zadný diferenciál nahrádzajú dve elektronicky riadené lamelové spojky. To umožňuje individuálne smerovanie krútiaceho momentu pre každé z kolies. Insignia bude z vektorovania ťažiť jednak v zlých adhéznych podmienkach, ale aj na asfalte, pretože v zákrutách bude systém Torque Vectoring smerovať viac krútiaceho momentu na vonkajšie kolesá. Nezávislé zavesenie doplnia adaptívne tlmiče FlexRide, ktoré môžu pracovať v režimoch Standard, Sport a Tour. Každý mód zároveň upravuje reakcie plynu, prevodovky či riadenia.

Na bližšie informácie si ešte budeme musieť počkať. Výstavná premiéra novej vlajkovej lode z Russelsheimu je totiž naplánovaná až na jarný autosalón v Ženeve.
Opel Insignia Grand Sport - 2017
Opel Insignia Grand Sport - 2017
+10Opel Insignia Grand Sport - 2017

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Opel #Opel Insignia
Články podľa značiek