Faraday Future FF91: Chystá sa ďalšia 'Tesla'. Bude mať 1 050 k

Vlani na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas predstavila spoločnosť Faraday Future elektrický hyperšport FFZERO1. A ten nebol od reality tak ďaleko, ako by sa mohlo zdať. Skrýval totiž platformu prvého sériového modelu FF91. Pôjde o luxusnú limuzínu, ktorá zvládne na jedno nabitie až 700 km.

Farady FF91 je obrovský crossover s dĺžkou 5 250 mm a
šírkou cez dva metre. Vo všetkých parametroch prekonáva Teslu S aj Teslu X.
Zatiaľ však len na papieri.
Farady FF91 je obrovský crossover s dĺžkou 5 250 mm a šírkou cez dva metre. Vo všetkých parametroch prekonáva Teslu S aj Teslu X. Zatiaľ však len na papieri.
Autor: Faraday

Americká Tesla to nebude mať v budúcnosti vôbec ľahké. Konkurentov pribúda ako húb po daždi. Len nedávno vyrukovala s projektom luxusného elektromobilu Air spoločnosť Lucid Motors a na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas sa o slovo práve hlási ďalší potenciálny príspevok na túto tému. Stojí za ním firma Faraday Future. A nie je celkom nováčikom. Už vlani oslnila na tom istom mieste futuristickým elektrickým hyperšportom FFZRO1. Asi len málokto však tušil, že k realite má bližšie, ako sa na prvý pohľad zdá.

Tento zdanlivo „bláznivý“ koncept totiž ukrýval platformu VPA (Variable Platform Architecture), ktorá ma poslúžiť prvému sériovému modelu novej značky. A ten práve debutuje v podobe realistickej štúdie v meste hriechu. Volá sa Farady Future FF91 a v mnohom prekonáva Teslu S. Samotná spoločnosť definuje FF91 ako crossover. Na rozmeroch naozaj nešetrila. Tento obor je dlhý 5 250, široký 2 283 a vysoký 1 598 mm. Rovnako fascinuje rázvorom náprav s hodnotou 3 200 mm.

Aerodynamike napomáha meniteľný tvar lúčov 22-palcových
diskov kolies. Výsledkom je koeficient odporu vzduchu Cd 0,25.
Aerodynamike napomáha meniteľný tvar lúčov 22-palcových diskov kolies. Výsledkom je koeficient odporu vzduchu Cd 0,25.
Autor: Faraday

Rešpekt budia aj ďalšie údaje. Dvojica elektromotorov totiž disponuje výkonom 1 050 koní, čo je 773 kW a krútiacim momentom 1 800 Nm! Každý poháňa jednu z náprav. Potom neprekvapí, že šprint na stovku trvá tomuto luxusnému kolosu len 2,39 sekundy. Na jedno nabitie li-ion akumulátorov od LG Chem s kapacitou 130 kWh, čo je o 30 viac ako v najnovšej Tesle, má FF91 prejsť 700 km. Dobitie z bežnej siete zaberie 4,5 hodiny, ale pomocou 200 kW nabíjačky sa doba nabíjania skráti na približne 60 minút.

Základom je platforma VPA, ktorá ukrýva dvojicu
elektromotorov s výkonom 773 kW a li-ion akumulátory s kapacitou 130 kWh.
Základom je platforma VPA, ktorá ukrýva dvojicu elektromotorov s výkonom 773 kW a li-ion akumulátory s kapacitou 130 kWh.
Autor: Faraday

Vozidlo má disponovať luxusom vyššej triedy. Do obrovskej kabíny nás ale Faraday Future zatiaľ nepustilo. Očakávať však môžeme záplavu displejov a pokročilé semiautonómné riadenie, ktoré využije údaje trinástich radarov, desiatich HD kamier a výsuvného 3D senzoru LiDAR (Light Detection and Ranging). Americká novinka má byť tiež prvým vozidlom na svete s rozpoznávaním tvárí. Vodič tak nebude musieť mať žiaden kľúč či kartu. Auto ho jednoducho spozná a umožní mu ovládanie. V autonómnom režime jazdy sa sedadlá zmenia na ležadlá a volant skryje do palubnej dosky.

V autonómnom režime bude Future FF91 využívať aj
takzvaný LiDAR, ktorý sa vysunie z prednej kapoty.
V autonómnom režime bude Future FF91 využívať aj takzvaný LiDAR, ktorý sa vysunie z prednej kapoty.
Autor: Faraday

Čítajte viac

Práce na aerodynamike s výsledným koeficientom odporu vzduchu Cd 0,25 išli až tak ďaleko, že v závislosti na rýchlosti sa mení tvar lúčov 22-palcových diskov kolies. Prúdeniu vzduchu napomáha aj dizajn dvojitej strešnej antény či nahradenie klasických spätných zrkadiel kamerami. Cena vozidla nie je zatiaľ známa, v kuloároch sa ale šušká o 150 000 až 200 000 dolároch. Na financovaní projektu, za ktorým stojí čínsky miliardár, sa majú podieľať aj samotní zákazníci. Spoločnosť už totiž vyberá zálohy vo výške 5 000 dolárov.

„Prevrat je to, čo svet potrebuje,“ povedal na konto projektu v Las Vegas, Nick Sampson, technický šéf projektu. „Chceme čistejšiu planétu, predvídateľnú budúcnosť a lepšie životy pre nás všetkých.“ Paradoxne, počas prezentácie, kde malo FF91 predviesť autonómny príjazd a parkovanie, technika zlyhala. A to dokonca dvakrát za sebou. Takže je ešte čo dolaďovať.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Vozne spoločnosti RegioJet

Preverte RegioJet. Má tu podnikateľský raj, žiada SNS ministra

24.01.2017 22:49

Slovenská národná strana sa na svojom utorkovom predsedníctve zaoberala aj spoločnosťou RegioJet.

Jozef Holjenčík

SNS vyzýva Holjenčíka, aby sa vzdal funkcie predsedu ÚRSO

24.01.2017 20:41, aktualizované: 23:02

Slovenská národná strana vyzýva šéfa Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Jozefa Holjenčíka, aby sa vzdal svojej funkcie.

domov dôchodcov, pažítková 2

Umrelo 13 ľudí, úrady nenašli žiadne pochybenia

24.01.2017 20:00

Domov dôchodcov na Pažítkovej ulici v bratislavskom Ružinove má za sebou smutný mesiac. Od decembra mu zomrelo trinásť klientov.

donald trump, trump,

Trump rozhodol o obnove výstavby ekologicky sporných ropovodov

24.01.2017 19:49

Americký prezident Donald Trump exekutívnym príkazom rozhodol o pokračovanie výstavby sporného ropovodu Keystone XL.