Kia Stinger: Nádherné 5-dverové GT mení imidž značky

Najväčším modelom Kie v Európe je Optima. To sa však zakrátko zmení. V Detroite totiž debutuje nádherný fastback so zadným náhonom. Volá sa Stinger a bude najrýchlejším modelom značky. Dvakrát preplňovaný 6-valec ponúka až 272 kW.

Nová Kia Stinger útočí v módnom segmente viacdverových
kupé. A robí to vo veľkom štýle a dokonca so zadným náhonom. Tigriu masku
lemujú nové full LED svetlá.
Nová Kia Stinger útočí v módnom segmente viacdverových kupé. A robí to vo veľkom štýle a dokonca so zadným náhonom. Tigriu masku lemujú nové full LED svetlá.
Autor: Kia

Kia sa s témou športového modelu pohráva niekoľko rokov. Na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom sme mohli vidieť už v roku 2007 koncept Kia Kee. V roku 2011 pridala pôvabnú štúdiu 4-dverového kupé Kia GT Concept a o tri roky neskôr koncept GT4 Stinger. Na sériový model však musel ešte dozrieť čas. Najprv uviedla Kia v USA luxusnú vlajkovú loď K900, ktorá pozdvihla imidž značky a zároveň vytvorila veľký priestor nad Optimou. Ten zaplní práve nový dynamicky ladený model. Dizajn si čiastočne požičia z konceptu GT a meno z novšej štúdie Stinger. Je sa na čo tešiť. Novinka je totiž módnym 5-dverovým fastbackom. A dokonca väčším, než konkurenti v podobe BMW 4 Gran Coupé či Audi A5 Sportback.

Na dĺžku má 4 830, na šírku 1 870 a na výšku športových 1 400 mm. Rázvorom náprav s hodnotou 2 900 mm Stinger dokonca položí na lopatky Mercedes-Benz CLS, Lexus GS aj Infiniti Q50. A prémiový charakter potvrdzuje aj klasickou koncepciou s pozdĺžne uloženým motorom vpredu a so zadným náhonom. Napokon, platformu si novinka požičala z prémiovej divízie Hyundaiu, konkrétne z nedávno inovovaného Genesisu G80. To zároveň prináša aj možnosť pohonu oboch náprav, takže nemecká konkurencia bude mať čo robiť. Najmä ak sa nový fastback nemusí hanbiť ani za svoj dizajn. Ten sa rodil v štylistickom centre Kie vo Frankfurte nad Mohanom pod taktovkou Petra Schreyera a svoje povedali aj páni z kalifornského dizajncentra.

Stinger stavil na veľkorysý formát. Dĺžkou 4 830 a
rázvorom náprav 2 900 mm prekonáva väčšinu súperov vrátane
Mercedesu-Benz CLS.
Stinger stavil na veľkorysý formát. Dĺžkou 4 830 a rázvorom náprav 2 900 mm prekonáva väčšinu súperov vrátane Mercedesu-Benz CLS.
Autor: Kia

Stingeru nechýba nič, čo patrí k luxusnému fastabcku. Široký postoj, dlhá predná kapota ani splývavá silueta kabíny a krátke previsy. To všetko okorenila tigria predná maska, full LED svetlá s efektnou grafikou, minimálne 18-palcové disky kolies, zadné svetlá lemujúce celú šírku piatych dverí a dva páry výfukov zasadených v difúzore. Bočný profil je navyše ozdobený prelisom, ktorý sa tiahne od prieduchov v predných blatníkoch. Kia zdôrazňuje, že platforma Stingeru je mimoriadne pevná vďaka 55-percentnému podielu vysokopevnostnej ocele. Z veľkého formátu a rázvoru má profitovať aj 5-členná posádka a tiež batožinový priestor ukrytý pod elektricky ovládaným vekom.

Vzadu zaujme pás svetiel lemujúci odtrhovú hranu piatych
dverí. Verzia GT pridáva dva páry výfukov a čierny difúzor.
Vzadu zaujme pás svetiel lemujúci odtrhovú hranu piatych dverí. Verzia GT pridáva dva páry výfukov a čierny difúzor.
Autor: Kia

Aj v interiéri sa Stinger vydal drahšou cestou. Má úplne novú palubnú dosku s kruhovými prieduchmi ventilácie či novú stredovú konzolu. V jej centre sa nachádza voľne stojaci displej multimediálneho rozhrania a samostatný panel klimatizácie. Prístroje kombinujú analógové ukazovatele s TFT displejom zobrazujúcim nielen údaje palubného počítača, ale aj typicky športové hodnoty ako napríklad bočné preťaženie, okamžitý výkon a čas na jedno kolo. Chýbať nebude ani head-up displej. Interiér rozdeľuje vysoký stredový tunel. Anatomické sedadlá s elektricky nastaviteľnými bočnicami sú čalúnené luxusnou kožou Nappa. Dopriať si môžete prémiový audiosystém Harman/Kardon s výkonom 720 W a pätnástimi reproduktormi.

Interiér je úplne nový. Nevychádza zo žiadnych
súčasných modelov Kie. Prekvapí kruhovými prieduchmi ventilácie, stojacim
displejom multimediálneho rozhrania aj vysokým stredovým tunelom.
Interiér je úplne nový. Nevychádza zo žiadnych súčasných modelov Kie. Prekvapí kruhovými prieduchmi ventilácie, stojacim displejom multimediálneho rozhrania aj vysokým stredovým tunelom.
Autor: Kia

Čítajte viac

Nešetrilo sa ani na výkone. Pre Stinger sú pripravené dva preplňované motory. Už slabší 4-valec Theta II s objemom dvoch litrov dáva 190 kW a 352 Nm krútiaceho momentu. Zaujímavejší je však 3,3-litrový vidlicový 6-valec Lambda II pre Stinger GT, dopovaný dvoma turbodúchadlami, s ktorým sa stáva nový fastback vôbec najrýchlejšou Kiou všetkých čias. Jeho 272 kW a 510 Nm umožňuje Stingeru GT akceleráciu na stovku za raketových 5,1 sekundy. Bez obmedzovača dosiahne maximálku 270 km/h. Oba motory budú štandardne kombinované s 8-stupňovým automatom a pohonom zadných alebo dokonca všetkých kolies.

Výkonnejšiu verziu Stingeru GT poháňa preplňovaný
6-valec s výkonom 272 kW, vďaka ktorému akceleruje v spojení s 8-stupňovým
automatom na stovku za 5,1 sekundy.
Výkonnejšiu verziu Stingeru GT poháňa preplňovaný 6-valec s výkonom 272 kW, vďaka ktorému akceleruje v spojení s 8-stupňovým automatom na stovku za 5,1 sekundy.
Autor: Kia

K tomu pribalil Stinger adaptívny podvozok, vyladený priamo na Nurburgringu. Predné zavesenie McPherson a zadné viacprvkové závesy spolupracujú so systémom Dynamic Stability Damping Control, umožňujúcim meniť charakteristiku pruženia. Ten je prístupný cez volič jazdných režimov ponúkajúci módy Eco, Sport, Comfort, Smart a Personal. V závislosti od nich mení Stinger aj charakteristiku riadenia, odozvu plynu či riadiacu mapu prevodovky a trakčných systémov. O stabilitu sa okrem ESP stará vektorovanie krútiaceho momentu (DTVT) pre zadné kolesá. Slabšia verzia obúva pneumatiky s profilom 226/45 R19 a výkonnejšia 225/40 R19 na predných a 255/35 R19 na zadných diskoch.

Chýbať nebudú ani asistenčné systémy ako autonómne brzdy, monitorovanie jazdných prúdov a slepých uhlov, detekcia chodcov a únavy vodiča či výstraha pri cúvaní. Napriek americkej premiére dorazí Stinger aj do Európy. Debut na starom kontinente absolvuje 18. januára v Miláne. Je možné, že sa pod jeho kapotou objaví naftový motor, pretože s tým počíta aj európska verzia Genesisu G80, s ktorým je Stinger technologicky spriaznený. Na severoamerický trh dorazí novinka v polovici roka ako modelový rok 2018. Európa bude nasledovať najskôr na jeseň.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

zemetrasenie, seizmológ,

Panamu zasiahlo zemetrasenie, v metropole sa triasli mrakodrapy

20.02.2017 22:18

Silno pociťované zemetrasenie otriasalo mrakodrapmi v hlavnom meste Panamy a vynútilo si evakuáciu niektorých budov.

Herbert Raymond McMaster

Trump si za bezpečnostného poradcu vybral generála McMastera

20.02.2017 21:35

Americký prezident Donald Trump si ako nového poradcu pre národnú bezpečnosť vybral generála Herberta Raymonda McMastera.

Marián Tkáč

Matica sa podpísala pod škandalózne video

20.02.2017 20:00

Ustanovizeň, ktorá by mala budovať povedomie národa, namiesto toho pustila na verejnosť video, z ktorého cítiť obhajobu fašistického Slovenského štátu.

vitalij čurkin

Zomrel ruský veľvyslanec pri OSN Vitalij Čurkin

20.02.2017 19:10, aktualizované: 20:50

Vo veku 64 rokov v New Yorku náhle zomrel dlhoročný veľvyslanec Ruska pri OSN Vitalij Čurkin.