Toyota zvyšuje objem. Predstavuje motor 1,5 Dual VVT-iE

Toyota Yaris zamení pôvodný 4-valec 1,33 VVT-i za motor s väčším objemom. Bude výkonnejší, no spotrebuje menej paliva. A nielen na papieri.

24.01.2017 18:00
Toyota - motor 1,5 Dual VVT-iE Foto:
Nový atmosférický 4-valec bude schopný pracovať pri nízkom zaťažení v Atkinsonovom cykle. Kompresný pomer stúpne až na 13,5:1.
debata

Zdá sa, že nad downsizingom, teda nad znižovaním objemu motorov, sa pomaly sťahujú mračná. Zázračný recept, ako fiktívne znížiť emisie, ktorý platil pre súčasnú laboratórnu metodiku merania NEDC, v budúcnosti totiž fungovať nebude. Do reality vstúpi nový cyklus WLTP (Worldwide-harmonized Light Vehicle Test Procedures), pri ktorom sa výsledné údaje priblížia viac realite na ceste. Malý zdvihový objem bude pri novom meraní skôr nevýhodou. Výrobcovia na to už zareagovali. Tak napríklad koncern Volkswagen prechádza z motora 1,4 TSI na 1,5 TSI a Audi z 1,8 TSI na 2,0 TSI.

Ďalším príkladom môže byť Toyota. To napriek tomu, že k downsizingu mala vždy rezervovaný postoj. V podstate ho predviedla len v prípade motora 1,2 D4-T v Aurise a novom crossoveri C-HR. Teraz však predstavuje nový atmosférický zážihový motor 1,5 Dual VVT-iE, ktorý nahradí pôvodný menší 4-valec 1,33 VVT-i. Zväčšovanie objemu už napokon ukázala pri svojich hybridoch, kde zamenila pôvodnú jednapäťku za motor s objemom 1,8 litra. Napríklad v Priuse a Aurise. A teraz prišiel rad aj na Yaris. Práve v ňom bude mať novinka premiéru.

Nový agregát má niekoľko technológií inšpirovaných práve hybridnými modelmi. Konštruktéri ho vybavili variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov Dual VVT-iE s krokovým elektromotorom, ktoré reguluje aj zdvih ventilov a navyše umožňuje prepínanie z klasického, takzvaného Ottovho, režimu, do úsporného Atkinsonovho cyklu. Nadštandardný je aj kompresný pomer 13,5:1, čo je s výnimkou motorov Mazdy Skyactiv-G jedna z najvyšších hodnôt. Aby nedochádzalo k detonačnému horeniu, bude mať motor samostatný chladiaci okruh pre hlavu valcov s integrovaným zberným potrubím.

Potom nebude nutné chladiť spaľovací priestor palivom. Aj vďaka tomu stúpla termodynamická účinnosť tohto 4-valca na 38,5 %. Výsledkom je výkon 82 kW a krútiaci moment 136 Nm pri 4 400 otáčkach za minútu. V oboch parametroch si tak novinka polepšila v porovnaní s výbehovým motorom 1,33 VVT-i. Vo výkone o 9 kW a v krútiacom momente o 11 Nm. Yaris bude akcelerovať na stovku s novou pohonnou jednotkou za 11 sekúnd, čo je o osem desatín sekundy rýchlejšie. Zlepší sa aj pružnosť. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h zaberie Yarisu 17,6 sekundy, teda o 1,2 menej.

Hlavným bonusom má byť však nižšia spotreba paliva. A to nielen na papieri, ale aj v reálnej premávke. Bohužiaľ, tento údaj si nechala Toyota zatiaľ pre seba. Štvorvalec 1,5 Dual VVT-iE je však len jedným z predstaviteľom veľkej ofenzívy Toyoty na poli motorov. Do roku 2021 chce automobilka predstaviť ďalších osem pohonných jednotiek v sedemnástich verziách a štyri prevodovky v desiatich variantoch. To vrátane novej prevodovky CVT. Okrem toho je v pláne päť hybridných systémov v desiatich verziách. Už o štyri roky by tak malo byť novou technikou vybavených 60 % modelov Toyoty a Lexusu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Toyota Yaris
Články podľa značiek