Citroën C5 Aircross: Sedan končí, na scéne je crossover!

Zabudnite na sedan a kombi C5, vyrábané neuveriteľných deväť rokov. Nástupcu síce dostanú, ale celkom iného, ako by ste čakali. Citroën dal prednosť SUV. A vyzerá takmer rovnako ako dva roky starý šanghajský koncept Aircross. Z neho si nový Citroën C5 požičal prívlastok. A tak tu máme C5 Aircross, debutujúci opäť v Číne.

24.04.2017 06:00
debata
Dizajn C5 Aircross vychádza z rovnomennej... Foto: Citroën
Citroën C5 Aircross - 2017 Dizajn C5 Aircross vychádza z rovnomennej štúdie predstavenej v Šanghaji pred dvoma rokmi. Ostali mu takmer všetky nápady vrátane horizontálne delených svetiel, plávajúcej strechy a zvláštne tvarovaných okien.

Citroën síce v ponuke už nejaké to SUV mal, dokonca s pohonom oboch náprav, veď zo spolupráce s Mitsubishi vznikli modely C4 Aircross, ako pendant ASX a väčší C-Crosser na základoch predchádzajúcej generácie Outlanderu. Lenže koncern PSA odštartoval Peugeotmi 3008 a 5008 veľkú ofenzívu crossoverov. A tá neminie ani sesterský Citroën. Napokon, naznačil to už pred dvoma rokmi v Šanghaji štúdiou Aircross. Tá teraz dorazila po dvoch rokoch na čínsky autosalón ako sériový model. Dobrou správou je, že konverzia prebehla bez veľkých zmien. Nové atraktívne SUV preberá väčšinu dizajnových prvkov.

V ponuke nahradí zastaraný liftback a kombi C5. Na tom nie je nič zvláštne, keďže segment crossoverov rastie v Európe raketovým tempom, kým klasická stredná trieda, najmä tá od mainstreamových značiek, klesá. Platí to aj pre súčasné C5, ktorého predaje išli v posledných mesiacoch takmer na dno. Pre C5 Aircross má ale francúzska značka pripravenú oveľa optimistickejšiu kariéru. Základ je jasný. Nový crossover stojí na modulárnej platforme EMP2, podobne ako jeho príbuzní – Peugeot 3008 a 5008. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že C5 vychádza z nedávno predstaveného prémiového SUV DS7 Crossback, nie je to ale tak.

Na dĺžku má C5 Aircross 4 500 mm, čím stojí... Foto: Citroën
Citroën C5 Aircross - 2017 Na dĺžku má C5 Aircross 4 500 mm, čím stojí presne medzi Peugeotom 3008 a 5008. To isté platí o rázvore s hodnotou 2 730 mm.

Prezrádzajú to už samotné rozmery. Na dĺžku má novinka 4 500, na šírku 1 840 a na výšku 1 670 mm. To znamená, že C5 Aircross je o 70 mm kratší, o 50 užší, ale o 50 vyšší. Zaujímavejšie je preto porovnanie so sesterskými Peugeotmi. Nemali by si ale liezť do kapusty. C5 Aircross totiž rázvorom náprav 2 730 mm stojí presne medzi nimi. Nad 3008 dominuje o 55 mm a na 5008 stráca 110. A dizajn? Tak ten je celkom autonómny. Sympatické je, že nestratil takmer nič z príťažlivosti pôvodného konceptu. Ostala mu robustnosť, široký postoj, krátke previsy aj plávajúca strecha vytvorená čiernymi stĺpikmi.

Originálnym prvkom je chrómový lem bočných okien presahujúci ich profil. Nechýba mohutná plastová ochrana podvozku ani vzduchové kapsule Airbump zvýraznené ozdobnými prvkami, podobne ako na novom hatchbacku C3. Zadné svetlá tvorí grafika so štyrmi samostatnými svetelnými zdrojmi. O príslušnosti k novej generácii Citroënov niet teda najmenších pochybností. Na výber budú výrazné odtiene lakov – biely Pearl White, čierny Pearl Nera Black, sivý Platinium Grey a predovšetkým oranžový Volcano Orange, známy zo štúdie. A potom tu máme možnosť kombinácie s dekoráciami v čiernej alebo striebornej farbe. Kolesá môžu mať rozmer od 17 až do 19 palcov.

Zadnej časti dominujú reflektory so štyrmi... Foto: Citroën
Citroën C5 Aircross - 2017 Zadnej časti dominujú reflektory so štyrmi samostatnými svetelnými segmentmi. Podvozok disponuje výraznou plastovou ochranou.

Aj interiér je stvárnený v súčasnom štylistickom jazyku značky. Je tu veľa odkazov na C4 Cactus a C3. Horizontálna palubná doska je vybavená 12,3-palcovým monitorom prístrojového panelu a 8-palcovou dotykovou obrazovkou vo funkcii multimediálneho rozhrania. Všade vládnu kvalitné, priam prémiové materiály. Kožou je potiahnutá aj palubná doska. Nechýbajú prvky pripomínajúce cestovnú batožinu. Komfortné široké sedadlá pochádzajú z C4 Cactusu, sú však prispôsobené štýlu SUV a navyše dostali špecifické prešívanie, ktoré zvyšuje dojem kvality. Interiér sa kúpe vo svetle aj vďaka veľkej panoramatickej streche.

Interiér ponúkne cestujúcim veľkorysý priestor. Na zadných sedadlách majú napríklad 201 mm rezervu na nohy a 954 mm nad sedákom. Do kufra s elektricky ovládaným vekom a dvojitou podlahou sa zmestí 482 litrov batožín. Automobilka sľubuje excelentný komfort vďaka súboru opatrení Citroën Advanced Comfort, ktoré sprevádzali celý vývoj novinky. Najväčšou vychytávkou sú tlmiče Progressive Hydraulic Cushions s hydraulickými dorazovými vankúšmi, ktoré eliminujú rázy pri odskočení alebo pri veľkom prepružení kolesa. Citroën hovorí o efekte „lietajúceho koberca“, ktorý nahrádza tradičné hydropneumatické pruženie.

Palubnej doske vládnu displeje. Prístrojový... Foto: Citroën
Citroën C5 Aircross - 2017 Palubnej doske vládnu displeje. Prístrojový panel tvorí 12,3-palcová obrazovka s možnosťou viacerých grafických zobrazení. Dopĺňa ju 8-palcový displej multimediálneho rozhrania.

Predné sedadlá môžu byť vybavené 8-komorovým masážnym systémom s piatimi programami. O kvalitu vzduchu sa zas postará klimatizácia s uhlíkovým filtrom. Nechýba indukčné dobíjanie telefónov, nová navigácia Citroën Connect Nav-3D ani konektivita externých zariadení cez platformy Apple Carplay a Android Auto. Asistenčné systém zahŕňajú autonómne brzdy s monitorovaním chodcov, adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde, monitorovanie slepého uhla zrkadiel a tiež automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel.

Citroën C5 Aircross bude zároveň prvým modelom značky s plug-in hybridným pohonom. Ten si požičia z luxusného DS 7 Crossback. Výkon 220 kW znamená, že bude vôbec najsilnejším sériovým Citroënom. Sústava skombinuje preplňovaný benzínový 4-valec 1,6 THP (147 kW) a dvojicu elektromotorov s výkonom 2 × 80 kW. Jeden je umiestnený medzi zážihovým agregátom a premiérovou 8-stupňovou automatickou prevodovkou, druhý na zadnej náprave. Takže plug-in hybridné Aircross bude mať na rozdiel od ostatných verzií poháňané obe nápravy elektrickou štvorkolkou e-AWD.

Sedadlá sú inšpirované Citroënom C4 Cactus, ale... Foto: Citroën
Citroën C5 Aircross - 2017 Sedadlá sú inšpirované Citroënom C4 Cactus, ale upravené pre potreby SUV. Luxusnú atmosféru umocňuje špecifické prešívanie.

Zásoba akumulátorov v podlahe s kapacitou až 13 kWh a výkonom 90 kW umožní čisto elektrický dojazd do vzdialenosti 60 km. K dispozícii budú režimy All-electric, Hybrid a 4X4. Nabíjanie by malo z bežnej siete trvať 4,4 hodiny a s využitím 6,6-kilowattovej nabíjačky len 2,5. Ekoverzia príde však až za predokolkami s motormi 1,6 THP 165 (121 kW) a 1,6 THP 200 (147 kW), obe kombinované výlučne so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Trakciu zlepší v tomto prípade známy systém Grip Control spárovaný s 19-palcovými diskami kolies a celoročnými pneumatikami M&S, ktorý bude pracovať v módoch Standard, Sand (piesok), Off-road, Snow (snah) and ESP OFF'.

K tomu pridá C5 Aircross ešte kontrolu zjazdu Hill Assist Descent Control (HADC). Naftový motor Citroën vzhľadom na čínsku premiéru zatiaľ nespomína. V Európe s ním ale určite počíta. Do úvahy teda pripadajú motory 1,6 BlueHDi a 2,0 BlueHDi. Na tie sa ale ešte netešte. Do predaja sa totiž nová vlajková loď Citroënu dostane až na jeseň, a to najprv v Číne. K európskym zákazníkom dorazí ešte podstatne neskôr – až koncom roka 2018.

Citroën C5 Aircross - 2017
Citroën C5 Aircross - 2017
+19Citroën C5 Aircross - 2017

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #crossover #Citroen #autosalón Šanghaj 2017 #Citroë C5 Aircross
Články podľa značiek