Vario-Drive: VW predstavuje revolučnú prevodovku. Má len štyri stupne!

Projekt 10-stupňovej prevodovky DSG skončil v koši. Volkswagen má však náhradu. Prevodovka Vario-Drive má byť lepšia a lacnejšia. Vystačí si so štyrmi pevnými prevodmi. V skutočnosti ich ale bude oveľa viac.

28.07.2017 12:00
debata
Nová prevodovka Vario-Drive bude kombinovať... Foto: Volkswagen
VW - prevodovka Vario-Drive 2017 Nová prevodovka Vario-Drive bude kombinovať štyri pevné rýchlostné stupne s „variátorom“ a elektromotorom, ktorý dokáže v rôznych fázach poskytnúť dostatok krútiaceho momentu.

Počet prevodov v prevodovkách stále rastie. Na osem sme si už zvykli tak, že to už ani nepovažujeme za čosi výnimočné. A na svete sú už aj 9– a 10-stupňové automaty. Tie najnovšie pochádzajú z koncernov GM a Ford. Rysuje sa tiež 11-stupňopvý automat s troma spojkami od Hondy. Odpoveďou na tento trend mala byť v prípade koncernu Volkswagen 10-stupňová dvojspojková prevodovka DSG. Jej vývoj oznámil nemecký výrobca už v roku 2013 a ešte v roku 2014 dal o nej vedieť prostredníctvom niektorých technických detailov. To je však minulosť.

Tento rok Volkswagen potvrdil, že s vývojom pokračovať nebude. Jediný prototyp dokonca zničil. Dôvodom mala byť vysoká cena a nástup hybridizácie a elektromobility, pri ktorej nemal tento koncept potrebný efekt. To ale neznamená, že nemecký výrobca ostane pri súčasných siedmich či ôsmich prevodových stupňoch. Bude ich menej. Len štyri! Ale nebojte sa, nová revolučná prevodovka Vario-Drive zvládne omnoho viac. Skombinuje totiž 4-rýchlostný automat s „variátorom“ CVT a elektromotorom.

Vario-Drive bude určená pre modely s predným... Foto: Volkswagen
VW - prevodovka Vario-Drive 2017 Vario-Drive bude určená pre modely s predným náhonom, napríklad pre Golf alebo Passat.

Presné technické riešenie zatiaľ automobilka nezverejnila, keďže ide o revolučnú koncepciu, ale princíp sa zdá jasný. Okrem štyroch stupňov v klasickom automate s hydrodynamickým meničom má prevodovka ešte dva variabilné stupne a k tomu päť elektrických radiacich fáz. To znamená rôzne kombinácie prevodových stupňov a rôzne asistencie elektromotora v režimoch, v ktorých to bude prospešné. Elektromotor je teda podmienkou. To znamená, že všetky prevodovky Vario-Drive ním budú vybavené. Jeho výkon sa môže pohybovať až do 150 kW.

Elektrická jednotka je umiestnená v zadnej časti prevodovky, čo je rozdiel v porovnaní s mnohými hybridmi, ktoré ju majú medzi spaľovacím motorom a prevodovkou alebo priamo na vstupnom hriadeli. Prevodovka pracuje s ozubenými sponami, ktoré nahrádzajú hydraulickú prítlačnú silu konvenčných prevodoviek. To má zvýšiť efektivitu celého systému. Zatiaľ bude Vario-Drive určená len vozidlám s predným náhonom, teda ak nepôjde o elektrickú štvorkolku so zadným elektromotorom. Spojiť ju bude možné s benzínovými aj naftovými motormi, rovnako ako s motormi spaľujúcimi CNG či LPG.

Volkswagen zatiaľ neprezradil, kedy uvedie Vario-Drive do sériovej produkcie, ani pre ktorý modelový rad ju chystá. Vzhľadom na očakávaný rozsiahly nástup hybridných modelov by však mohla mať premiéru v novej generácii kľúčového Golfu, ktorý príde na prelome rokov 2018 a 2019. Spomeňme ešte, že Volkswagen nie je celkom prvý, ktorý prichádza s touto myšlienkou. Podobný koncept totiž predstavil nedávno Lexus v novom kupé LC 500h a vo vlajkovej lodi LS 600h, kde je planétová prevodovka hybridného systému spojená so 4-stupňovou automatickou prevodovkou.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #prevodovka #VW #Vario-Drive
Články podľa značiek