Porsche Cayenne Turbo: Topverzia je tu. Zabrať dá aj superšportom

Po premiére tretej generácie Cayennu prichádza na rad topverzia Cayenne Turbo. Vedeli sme, že bude rýchla, ale že až taká, asi nik nepredpokladal. Dvojtonové SUV zo Zuffenhausenu je totiž schopné vystreliť na stovku pod štyri sekundy.

20.11.2017 06:00
debata
Zatiaľ najvýkonnejšia verzia Cayennu s... Foto: Porsche
Porsche Cayenne Turbo - 2017 Zatiaľ najvýkonnejšia verzia Cayennu s prívlastkom Turbo dostala v sérii lesklú čiernu masku a dvojradové diódové svetlá.

V Zuffenhausene šliapu na plné obrátky. Na svet prišla len tento rok Panamera „kombi“ ST a jej brutálne plug-in hybridné verzie, rovnako ako 911 GTS, 911 Turbo S, „vytunené“dvojičky 718 Cayman/Boxster GTS a puristická verzia 911 T. Zlatým klincom programu je ale tretia generácia Cayenne, predstavená vo Frankfurte nad Mohanom. Dozvedeli sme sa, že je o 68 kg ľahšia, silnejšia a po prvýkrát prichádza s riadením zadných kolies či so zmiešaným profilom pneumatík. Čerešnička na torte však stále chýbala.

Z profilu zaujme Cayenne Turbo 21-palcovými... Foto: Porsche
Porsche Cayenne Turbo - 2017 Z profilu zaujme Cayenne Turbo 21-palcovými „diamantovými“ diskami kolies, ale aj aktívnym zadným spojlerom.

Porsche totiž prezradilo len parametre základných 6-valcových verzií Cayenne a Cayenne S. Tie sa síce posilnili na 250, respektíve 324 kW, takže na stovku šprintovali za 6,2 a 5,2 sekundy a s balíčkom Sport Chrono ešte o tri desatinky sekundy rýchlejšie, no bolo jasné, že imidžu Cayenne to stačiť nebude. Veď pozíciu na vrchole hierarchie vždy obsadil Cayenne Turbo. Ten však zatiaľ chýbal. Dnes je realitou a má prívlastok historicky najrýchlejšieho SUV z Zuffenhausenu. O všetko sa postaral nový preplňovaný 8-valec s objemom štyroch litrov.

Vzadu nechýbajú štyri koncovky výfukov a nápis... Foto: Porsche
Porsche Cayenne Turbo - 2017 Vzadu nechýbajú štyri koncovky výfukov a nápis Cayenne Turbo.

Jeho zdvihový objem síce klesol o osemsto kubíkov, no výkon stúpol z pôvodne 368 až na 404 kW, čo znamená, že nový Cayenne Turbo sa dotiahol na pôvodnú verziu Turbo S. Zrýchlením z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy ho však oskalpoval o rovné štyri desatinky sekundy. No a s balíkom Sport Chrono to dokonca zvládne za 3,9 sekundy. Úžasné, ak si uvedomíme, že hovoríme o viac ako dve tony vážiacom SUV. Zároveň je to medzigeneračné zlepšenie v porovnaní s Cayenne Turbo minimálne o šesť desatín sekundy. Svoj podiel na tom má aj rýchlejší, 8-stupňový automat Tiptronic.

Interiér môže byť zušľachtený balíkom Sport... Foto: Porsche
Porsche Cayenne Turbo - 2017 Interiér môže byť zušľachtený balíkom Sport Chrono, typickým chronometrom v centre palubnej dosky.

V sérii topverzie je riadenie zadných kolies, pneumatické adaptívne pruženie aj stabilizácia náklonov karosérie v zákrutách Dynamic Schasis Control, ktorá využíva 48 V elektrický okruh. A svetovou novinkou je aerodynamická brzda Porsche Active Aerodynamics (PAA), teda strešný spojler, ktorý sa pri rýchlosti 160 km/h vyklopí v uhle šesť stupňov. Ak vodič prepne vozidlo do režimu Sport Plus, zaujme pozíciu v uhle 12,6 stupňa, čo zvýši prítlak zadnej nápravy. Ak je Cayenne Turbo vybavený panoramatickým strešným oknom, pri jeho otvorení sa spojler nakloní do uhla 19,8 stupňa, čím redukuje turbulencie.

Preplňovaný 8-valec má síce objem zmenšený z... Foto: Porsche
Porsche Cayenne Turbo - 2017 Preplňovaný 8-valec má síce objem zmenšený z pôvodných 4,8 na rovné štyri metre, ale dáva až 404 kW, čo je výkon pôvodného motora pre najvýkonnejšiu verziu Cayenne Turbo S.
Najdôležitejšou funkciou je však mód Airbrake, keď zaujme spojler maximálny uhol 28,2 stupňa a tým napomáha brzdám Porsche Surface Coated Brake (PSCB) potiahnutým vrstvou karbid-volfrámu, ktorá zvyšuje účinnosť a zároveň predlžuje životnosť kotúčov. Vrcholom zostávajú karbónovo-keramické brzdy. Pri decelerácii z rýchlosti 250 km/h dokáže vzduchová brzda skrátiť brzdnú dráhu o dva metre. Okrem toho sa Cayenne Turbo líši od slabších súrodencov prednou maskou s lesklým čiernym povrchom a dvojradovými diódovými reflektormi. Zboku vyniknú jeho 21-palcové titánové disky a neodmysliteľné zdvojené koncovky výfukov.
Porsche Cayenne Turbo - 2017
Porsche Cayenne Turbo - 2017
+29Porsche Cayenne Turbo - 2017

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #Porsche Cayenne #Porsche Cayenne Turbo
Články podľa značiek