Ženeva 2018: Toto je TOP 30 sériových premiér I.

Autosalóny pomaly vychádzajú z módy. Pre ten ženevský, ktorý sa koná každoročne na neutrálnej automobilovej pôde, to však neplatí. Palexpo je nabité novinkami. Chýba len minimum značiek. V poradí 88. ročník prezentuje viac ako 110 automobilových premiér. Rastie podiel hybridov a elektromobilov. Naopak, nafta sa sťahuje do „ilegality“.

10.03.2018 07:00
debata (1)
Na 88. ročníku ženevského autosalónu debutuje... Foto: GMS
Kia Ceed - úvodná Na 88. ročníku ženevského autosalónu debutuje viac ako 110 svetových a európskych premiér. Z významných hráčov chýbajú len Opel, DS, Cadillac a Chevrolet. Jednou z najvýznamnejších premiér je tretia generácia Kie Ceed, vyrábanej na Slovensku.

V posledných rokoch sme svedkami útlmu popularity autosalónov. Dobre to pozná Paríž, Frankfurt aj Detroit. V halách tamojších výstav absentuje čoraz viac značiek. Prednosť dávajú sociálnym sieťam, vlastným podujatiam či menším výstavám, kde sa ich novinky nestratia v dave. Ženevská motoršou si však zachováva svoj status neutrálnej pôdy a navyše jej tento rok fúka do plachiet rastúci odbyt áut v Európe. Vlani sa na starom kontinente predalo rekordných 15,57 milióna áut, čo znamenalo nárast o 3,4 %, a tiež najlepší výsledok od roku 2007. Odvtedy sa totiž trh s autami nedokázal prehupnúť cez pätnásťmiliónovú hranicu.

Prišli takmer všetci

Haly Palexpa sú preto nabité novinkami. Chýba len Opel, DS, Cadillac a Chevrolet, ktorý to v Európe až dávno „zabalil“. Na celkovom počte vyše 110 svetových a európskych premiér sa však z veľkej časti podieľajú malí výrobcovia a koncepty. Sériových noviniek je menej než pred pár rokmi. Vidieť to napríklad v stánku Volkswagenu, najväčšej európskej automobilky, ktorá do Ženevy nepriviezla ani jednu sériovú svetovú premiéru. Nový Touareg ukáže neskôr. Nič nové by ste nenašli ani v expozícii Fiatu, Alfy Romeo, Nissanu alebo Renaultu. O to viac excelovala Škoda, Audi, Kia, Hyundai, BMW alebo Mercedes-Benz.

Prehliadka áut v Ženeve, ktorá sa koná už po... Foto: GMS
Zeneva 2018 - logo Prehliadka áut v Ženeve, ktorá sa koná už po 88-krát, potrvá až do 18. marca.

My sme pre vás vo dvoch dieloch pripravili prehľad tridsiatich najdôležitejších sériových premiér. Aj tie jasne naznačujú trend, ktorým sa automobilový priemysel uberá. Je ním hybridizácia a elektrifikácia, vynútená sprísňujúcimi sa emisnými limitmi. Veď do dvoch rokov budú musieť stiahnuť výrobcovia flotilové emisie CO2 pod 95 g/km. Nové sériové elektromobily ste preto mohli nájsť v stánku Jaguaru či Hyundaia. Hybridná technológia zas zamierila pod kapotu luxusného Bentleya Bentayga, športového kupé Polestar 1, ale aj Toyoty Auris, ktorá ponúkne hneď dva hybridné pohony.

Menej dieselov a hostesiek

Naopak, nafta je na ústupe. Dieselový motor zmizol nielen zo spomínaného Aurisu, ale aj modernizovanej Škody Fabia, novej Hondy CR-V a tiež zo všetkých v súčasnosti vyrábaných modelov Porsche. Ubudli aj hostesky. Viaceré automobilky jednoducho prehodnotili ich účasť na autosalónoch. Nenájdete ich v stánku Alfy Romeo, Fiatu, Nissanu, SsangYongu, Toyoty či Lexusu. „Časy sa zmenili. Dáva väčší zmysel najať si produktových špecialistov, pretože predávame autá,“ povedala na túto tému hovorkyňa Nissanu Sara Jenkinsová. Zdá sa však, že automobilky skôr ovplyvnila kampaň MeToo, podobne ako to bolo v kolotoči F1, kde skončili slávne "grid girls“.

Audi A6

Po vlaňajšej premiére Audi A7 Sportback prichádza v novej generácii aj klasický sedan A6. Má ostrejšie línie blízke vlajkovej lodi A8, vrátane veľkej masky Single Frame. Reflektory využívajú technológiu HD Matrix LED. Novinka je len o 7 mm dlhšia, o 12 širšia a o dva vyššia. Odpor vzduchu klesol na Cd 0,24. Interiér skoncoval s analógovými prístrojmi. Nahradili ich až tri veľké displeje, z toho dva s hmatovým ohlasom. Asistenčné systémy využívajú až päť radarových senzorov, päť kamier, jeden laserový senzor a dvanásť ultrazvukových. Vďaka nim je A6 pripravené na autonómne riadenie na úrovni SAE 3. Keď to dovolí legislatíva. Benzínová ponuka štartuje so 6-valcom 3,0 TFSI (200 kW), naftu bude tankovať 4-valec 2,0 TDI pre verziu 40 TDI (150 kW) a dva šesťvalce 3,0 TDI pre verzie 45 TDI (170 kW) a pravdepodobne 50 TDI (210 kW). Všetky verzie sú štandardne spojené s mikrohybridnou sústavou BAS (Belt Alternator Starter) a 7– alebo 8-stupňovými automatickými prevodovkami.

Audi A6 Foto: GMS
Audi A6 Audi A6

BMW X4

V Mníchove nečakali a po vlaňajšej premiére nového BMW X3 priviedli na svet aj jeho športový derivát X4, hoci ten bol vo výrobe len štyri roky. Nové kupé-SUV pôsobí sebavedomejšie a robustnejšie. Na výber budú dizajnové línie xLine, M Sport X a M Sport. Novinka je o 81 mm dlhšia (4 752 mm), o 37 mm širšia (1 918 mm) a o tri milimetre nižšia (1 621 mm). Rázvor náprav sa natiahol o 54 mm na konečných 2 864. Prekvapuje svetlou výškou 204 mm, ale aj brodivosťou až 500 mm. Viac hliníka v konštrukcii ušetrilo 50 kg. Do kufra naložíte 525 litrov batožín. Palubnú dosku preberá BMW X4 z x-trojky vrátane 12,3-palcovej digitálnej „prístrojovky“ a head-up displeja. Ponuka motorov štartuje piatimi jednotkami, a to v spojení s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Benzínové dvojlitrové 4-valce TwinPower Turbo pre verzie xDrive20i (135 kW) a xDrive30i (185 kW) sú doplnené filtrom pevných častíc. Naftu zastupujú 4-valce pre xDrive20d (140 kW) a xDrive25d (170 kW) s dvojicou turbodúchadiel. Na vrchol sa postaví 6-valcová verzia M40d (240 kW).

BMW X4 Foto: GMS
BMW X4 BMW X4

Bentley Bentayga Hybrid

Tlak na emisie neminul ani britský Bentely. Po 12-valcovej Bentayge, Bentayge Diesel a 8-valcovej Bentayge Sport, dopĺňa v Ženeve rodinu hybridná, respektíve plug-in hybridná verzia. Tá si vystačí so 6-valcom 3,0 TFSI, keďže mu pomáha elektromotor pracujúci aj ako generátor. V sústave ostáva 8-stupňový automat aj pohon oboch náprav pracujúci v režimoch Sport, Bentley, Comfort a Custom. Technické parametre nie sú známe, až na údaj o dojazde v čisto elektrickom režime. Zásoba energie v akumulátoroch má stačiť na 50 km jazdy. Od bežnej Bentaygy sa plug-in hybrid líši len prídavným konektorom na ľavom zadnom blatníku a v interiéri ovládačom jazdných režimov EV Drive, Hybrid a Hold. Otáčkomer nahradil ukazovateľ výkonu a rekuperácie. Aby bolo využitie energie čo najefektívnejšie, spolupracuje celý systém s dátami navigácie.

Bentley Bentayga Hybrid Foto: GMS
Bentley Bentayga Hybrid Bentley Bentayga Hybrid

Bugatti Chiron Sport

Zdá sa to neuveriteľné, ale najrýchlejšie auto planéty je ešte rýchlejšie. V Ženeve totiž Bugatti predstavilo Chiron Sport. Viac výkonu však nečakajte. Osemlitrová strojovňa so šestnástimi valcami dáva rovnakých 1 500 koní (1 103 kW). Zato je Sport ľahší. Z karbónu sú vo svetovej premiére vyrobené dokonca stierače a tiež maska chladiča. Aj vďaka novým diskom kolies a ľahšiemu zadnému oknu klesla hmotnosť Chironu o 18 kg. K tomu všetkému sa pridal tuhší podvozok s vektorovaním hnacej sily medzi pravými a ľavými kolesami. Takže Chiron Sport je ešte lepšie ovládateľný. Maximálna rýchlosť sa bez obmedzovača vyšplhala na neuveriteľných 460 km/h. Neprehliadnuteľné je červeno-čierne lakovanie, štyri koncovky výfukov aj číslo 16 na prednej maske, odkazujúce na počet valcov. Interiér je čalúnený Alcantarou a má čierne štartovacie tlačidlo. Bude to poriadne drahá hračka. Cena štartuje na 2,65 milióna eur. Ženevský exemplár však vyšiel až na 2,98 milióna.

Bugatti Chiron Sport Foto: GMS
Bugatti Chiron Sport Bugatti Chiron Sport

Citroën Berlingo

Druhá generácia Berlinga končí podlhých desiatich rokoch. Novinka využíva platformu EMP2, podobne ako väčší SpaceTourer. Okrem základnej verzie s dĺžkou 4 400 mm, čo je o 20 viac ako v minulosti, bude mať Berlingo aj verziu XL, dlhšiu o 350 mm. Dizajn preberá všetky typické prvky značky vrátane rozdelených predných svetiel a ochranných vankúšov AirBump. Veľkou novinkou je dvojica elektricky ovládaných posuvných dverí a sťahovateľné okná, ktoré boli doteraz len výklopné. Základný objem kufra vzrástol o 100 litrov na 775. Verzia XL pritom odvezie až siedmich pasažierov. Sedadlá v treťom rade sú sklápateľnéa dokonca posuvné, a sedadlá v druhom rade, demontovateľné. Multimediálny systém využíva 8-palcovú obrazovku. Nechýbajú ani asistenčné systémy vrátane adaptívneho tempomatu. Benzín tankujú 3-valce 1,2 PureTech (82, 92 kW) a naftu nové 4-valce 1,5 Blue HDi (56,74, 96 kW). Novinkou je 8-stupňový automat a trakčná kontrola Grip Control.

Citroën Berlingo Foto: GMS
Citroën Berlingo Citroën Berlingo

Citroën C4 Cactus

Citroën neplánuje nástupcu modelu C4. Ten odchádza do minulosti. Jeho pozíciu zastúpi modernizovaný a omnoho úspešnejší C4 Cactus. Aj preto sa v Ženeve mení z cenovo orientovaného crossoveru na solídnejší hatchback. Vidieť to už na dizajne s umiernenejším vzhľadom. Cactus má väčšie svetlá, menej plastových dielcov a viac lakovaných plôch. Užšie sú aj ochranné kapsuly AirBump. Interiér počíta s komfortnejšími sedadlami a kvalitnejšími materiálmi. Podvozok využije v premiére tlmiče PHC (Progressive Hydraulic Cushions) s dvojicou hydraulických dorazov. Posádka sa môže vďaka lepšej izolácii podvozka a motora tešiť na vyšší akustický komfort. Pod kapotou pribudne výkonnejší 3-valec 1,2 PureTech (96 kW) a tiež výkonnejší diesel 1,6 BluHDi (96 kW). Nešťastnú robotizovanú prevodovku tu už nenájdete, prednosť dostal 8-stupňový automat. Dôležitý je aj príchod nových asistenčných systémov vrátane autonómnych bŕzd, výstrahy pred opustením jazdného prúdu či automatického prepínania diaľkových svetiel.

Citroën C4 Cactus Foto: GMS
Citroën C4 Cactus Citroën C4 Cactus

Cupra Ateca

Seat oddelil svoju športovú divíziu Cupra a vytvoril z nej samostatnú značku, podobne ako je to v prípade Abarthu vo Fiate. Prvým modelom s novou identitou a logom je upravené úspešné SUV Ateca. Dostalo 4-valec 2,0 TSI s výkonom až 221 kW, vďaka čomu šprintuje španielsky crossover na stovku za 5,4 sekundy, a to v spojení so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Samozrejmosťou je pohon oboch náprav, adaptívne tlmiče a volič jazdných režimov s novým módom Cupra. Ateca tiež podstúpila aerodynamický tuning a jej športové gény naznačujú štyri koncovky výfukov, 19-palcové disky kolies s čiernymi strmeňmi bŕzd. Športovú atmosféru v interiéri umocňuje kožené čalúnenie či hliníkové dekorácie.

Cupra Ateca Foto: GMS
Cupra Ateca Cupra Ateca

Ferrari 488 Pista

Novinka Ferrari nadväzuje na úspešné „okruhové“ verzie Ferrari 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia a 458 Special. Napkon, Pista znamená okruh. Základom je tentoraz model 488 GTB, ktorý podstúpil masívny aerodynamický tuning. Dostal podvozkové difúzory Vortex či väčšie zadné krídlo. Výsledkom je zvýšenie prítlaku až o 20 %. Pista to bude nepochybne potrebovať, veď vzadu pracuje preplňovaný motor 3,9 V8, ktorý ponúka neskutočných 530 kW. Ferrari hovorí o najvýkonnejšom 8-valci vo svojej histórii. A potom je tu hmotnosť nižšia o 20 kg. Takže neprekvapí, že novinka šprintuje na stovku za 2,85 sekundy a na dvojnásobnú rýchlosť za 7,6 sekundy. Maximálka končí až pri údaji 340 km/h. S prenosom výkonu na asfalt pomáha elektronický diferenciál E-Diff3. Aby však bolo Ferrari 488 Pista aj komfortné, využíva výhody magnetoreologických tlmičov.

Ferrari 488 Pista Foto: GMS
Ferrari 488 Pista Ferrari 488 Pista

Ford Edge

Luxusné SUV podstúpilo v Ženeve modernizáciu. Nová je predná maska aj štandardne dodávané full-LED svetlá. Zadné svetlá zas dostali novú grafiku. V premiére sa predstavuje športová verzia ST-Line s plástovým výpletom lesklej čiernej masky, čiernymi podbehmi a 20-palcovými diskami kolies. Interiér prináša digitálny prístrojový panel s 3D zobrazením a najnovšiu verziu multimediálneho systému Sync 3 s vyspelým hlasovým ovládaním. Asistenčné systémy obohatila multikolízna brzda a udržiavanie v jazdnom prúde Evasive Steering Assist s podporou riadenia pri obchádzaní prekážok v krízových situáciách. Pod kapotou je najväčšou novinkou naftový 4-valec 2,0 EcoBlue bi-turbo (175 kW) s dvojicou rozdielnych turbodúchadiel a 8-stupňovým automatom. V ponuke ostávajú aj slabšie verzie s výkonom 110 a 140 kW.

Ford Edge Foto: GMS
Ford Edge Ford Edge

Ford Ka+

Hoci najmenší Ford nepatrí k predajným trhákom, snaží sa mu automobilka dať predsa len viac šancí na úspech. A to hĺbkovou revíziou. Ka+ dostalo novú, chrómom lemovanú masku, úplne nové nárazníky a svetlá s dennými diódami. Jednoducho, malý Ford pôsobí hodnotnejšie. Zvlášť to platí o verzii Active s podvozkom zvýšeným o 23 mm, čiernou maskou, robustnou ochranou nárazníkov, blatníkov aj prahov. Interiér ťaží z kvalitnejších materiálov a nového rozhrania Sync 3. Pribudla aj automatická klimatizácia, vyhrievané čelné okno či dažďový a svetelný senzor. Pod kapotou nájdeme dva úplne nové motory – 3-valec 1,2 Ti-VCT (52, 63 kW) a v čase útokov na naftové motory prekvapivo aj premiérový diesel 1,5 TDCi (70 kW). Zmenami prešlo naladenie podvozku s pomocným rámom a zväčšeným rozchodom. To prinesie viac komfortu a stability.

Ford Ka+ Foto: GMS
Ford Ka+ Ford Ka+

Honda CR-V

Piata generácia japonského SUV je v USA na trhu už takmer rok, no do Európy prichádza až teraz. Dizajn je síce evolučný, ale oveľa dynamickejší. CR-V ťaží z dlhšej prednej kapoty, kratšieho zadného previsu, kabíny posunutej viac vzad a homogénnejšieho tvaru bočných okien. Zároveň je novinka, postavená na platforme nového Civicu, o 18 mm kratšia, o 34 užšia a o dva milimetre nižšia. Kompaktnejší formát však sprevádza predĺženie rázvoru náprav o 29 mm na konečných 2 659. Aj preto je interiér o 52 mm dlhší. Palubná doska je vybavená dvoma 7-palcovými displejmi. Z nových komfortných prvkov spomeňme diaľkové štartovanie, vyhrievanie zadných sedadiel či otváranie kufra nožným senzorom. Balík asistenčných systémov Honda Sensing obsahuje autonómne brzdy s detekciou chodcov, monitorovanie jazdných prúdov či adaptívny tempomat. Diesel pod kapotou končí. CR-V ho nahradí hybridnou sústavou i-MMD s dvoma elektromotormi. Dvojliter 2,0 i-VTEC bude mať len úlohu generátora. Okrem hybridu môžete voliť 4-valec 1,5 i-VTEC Turbo (140 kW). Pri oboch pohonoch počíta Honda so štvorkolkou.

Honda CR-V Foto: GMS
Honda CR-V Honda CR-V

Hyundai Santa Fe

Štvrtá generácia luxusného kórejského SUV čerpá z dizajnu crossoveru Kona, má napríklad kaskádovú masku a rozdelené predné svetlá. Rozmery sa menili len nepatrne. Novinka je o 10 mm dlhšia (4 700 mm), o desať širšia (1 800 mm) a o päť milimetrov nižšia (1 680 mm). Rázvor sa ale natiahol o 65 mm na konečných 2 765. Interiér prináša viac miesta a prvýkrát tretí výklopný rad sedadiel. V 5-miestnom usporiadaní ponúka kufor s objemom 625 l, čo je o 91 litrov viac. Systém BlueLink umožňuje spojenie a ovládanie niektorých funkcií na diaľku. Novinkou je head-up displej a digitálny prístrojový panel LDE. Svetovú bezpečnostnú premiéru má v Santa Fe systém Rear Seat Occuopant Alert, ktorý monitoruje prítomnosť detí či zvierat na zadných sedadlách pri vystupovaní. Pod kapotou bude na výber z troch naftových a jedného benzínového štvorvalca s výkonom od 110 do 136 kW. Pripravený je pohon oboch náprav a 8-stupňová automatická prevodovka.

Hyundai Santa Fe Foto: GMS
Hyundai Santa Fe Hyundai Santa Fe

Hyundai Kona Electric

Malý crossover Hyundaia sa predstavuje v čisto elektrickej verzii. A svojimi parametrami dá zabrať aj elektrickému liftbacku Ioniq či Chevroletu Bolt. Na trh príde hneď vo dvoch verziách. V základe dostane Kona Electric 39,2-kilowatthodinové batérie, to je viac, než má napríklad Nissan Leaf. Na jedno nabitie by s nimi mala zvládnuť 300 km jazdy. Ale to je len začiatok. Drahšie predvedenie je vybavené akumulátormi s kapacitou 64 kWh, čo predĺži dojazd až na 475 km. Hanbiť sa elektrická Kona nemusí ani za dynamiku. Slabšia verzia s výkonom 99 kW zrýchľuje na stovku za 9,3 a silnejšia s výkonom 150 kW za 7,6 sekundy. Nabíjanie batérií na 80 % kapacity má trvať s využitím rýchlonabíjačky približne 55 minút a z bežnej siete šesť, respektíve desať hodín. Ekologickú Konu si iste nepomýlite. Aerodynamická optimalizácia jej priniesla zaslepenú čelnú masku, pod ktorou sa nachádza konektor nabíjania. Štandardom sú full-LED svetlá.

Hyundai Kona Electric Foto: GMS
Hyundai Kona Electric Hyundai Kona Electric

Jaguar I-Pace

Prvý elektromobil britskej značky má podobu crossoveru a nadväzuje na rovnomenný koncept z roku 2016. Na dĺžku meria 4 680 mm a aby kompenzoval hmotnosť li-ion akumulátorov umiestnených v podlahe s kapacitou 90 kWh, je jeho karoséria vyrobená z hliníka. Pohon zabezpečujú dva elektromotory s výkonom 294 kW a krútiacim momentom 696 Nm. Takže I-Pace zvláda šprint na stovku za 4,8 sekundy. Na jedno nabitie má podľa cyklu WLTP zvládnuť 480 km. Dobíjanie trvá na rýchlonabíjačke 45 minút (80 %) a z bežnej siete 10 hodín. Je prvým modelom Jaguara s rozhraním Touch Pro Duo s veľkými displejmi. Kompaktný pohon umožnil vytvoriť priestranný interiér aj veľký batožinový priestor s objemom 656 až 1 453 litrov. Jazdné vlastnosti zlepšuje rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50 a zníženie ťažiska v porovnaní s F-Pace až o 130 mm.

Jaguar I-Pace Foto: GMS
Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace

Kia Ceed/Ceed SW

Tretia generácia Ceedu stojí na novej platforme K2 a jeho dizajn je inšpirovaný 5-dverovým GT Kia Stinger. Rázvor náprav 2 650 mm aj celková dĺžka 4 310 mm zostali síce zachované. Ceed je ale o 20 mm širší a o 23 mm nižší. Interiér prináša 7-palcové multimediálne rozhranie, vyhrievané čelné okno a vyhrievané zadné sedadlá. Je zároveň prvou Kiou s asistentom sledovania jazdného prúdu na úrovni SAE 2. Do kufra naložíte 395 litrov batožín, čo je o 15 viac. Základom ostane atmosférický 4-valec 1,4 MPI (73 kW). Nad ním nasadí Kia preplňovaný 3-valec 1,0 T-GDi (88 kW) a úplne nový 4-valec 1,4 T-GDi (103 kW). Naftu zastúpi úplne diesel 1,6 CRDi (85, 100 kW) splňujúci s predstihom emisnú normu Euro 6d. Pripravená je 7-stupňová dvojspojková prevodovka. Nová verzia kombi Sportswagon je dlhšia o 290 mm a jej kufor má objem 600 litrov, o 72 viac ako v starom Ceede SW. Zadné operadlá sú delené v pomere 40 : 20 : 40.

Kia Ceed Sportswagon Foto: GMS
Kia Ceed Sportswagon Kia Ceed Sportswagon

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Ženeva 2018
Články podľa značiek