Audi A4/S4: Facelift a špičkové V6 TDI pre ostrú verziu

Po štyroch rokoch inovuje Audi svoj kľúčový model strednej triedy. Dizajnové retuše sprevádza výkonný infotainment a najmä nové motory s mildhybridným systémom. Vrcholové S4 disponuje dokonca naftovým 6-valcom s elektrickým kompresorom. A nechýba ani A4 Allroad.

17.05.2019 12:00
debata
Audi A4 dostalo po modernizácii širšiu, ale o... Foto: Audi
Audi A4 - 2019 Audi A4 dostalo po modernizácii širšiu, ale o čosi nižšiu prednú masku. Nové sú tiež LED svetlá, najmä tie s technológiou Matrix LED.

Audi A4 je srdcom ponuky ingolstadtskej automobilky. Platí to už roky a nič na tom sa nemá zmeniť ani do budúcnosti. Audi nenecháva nič na náhodu, a tak už po štyroch rokoch od uvedenia súčasnej generácie pristúpilo k modernizácii. Posledné čiastkové zmeny pritom prebehli len vlani. Teraz však došlo k hĺbkovej revízii, najmä techniky pod kapotou, ktorá bez výnimky spĺňa najnovšiu emisnú normu Euro 6d-Temp, platnú od septembra tohto roka. No zmeny sú zjavné už na prvý pohľad. Maska Sigleframe je širšia a nižšia. Po jej stranách sú nové reflektory. Už v základe s diódovou technikou. Dopriať si však môžete aj špičkové svetlá Matrix LED. Grafikou sa odvolávajú na väčší model A6, čo platí aj o zadných svetlách.

Zboku zaujme Audi A4 novými horizontálnymi prelismi na blatníkoch, ktoré podporujú svalnatý zjav a odkazujú na legendárny pohon Quattro. K dispozícii bude paket S line, ktorý dodá A4 športovejší vzhľad. Dostupný bude nielen pre sedan, ale aj kombi Avant. Novinkou v palete dvanástich lakov karosérie je sivý odtieň Terra. Samozrejme, v modelovom rade nebude chýbať ani ostré Audi S4 a „dobrodružný“ Allroad, odvodený od verzie Avant, so svetlou výškou zväčšenou o 35 mm, s neprehliadnu­teľnou plastovou ochranou podvozka a tiež väčšími kolesami. Pochváliť sa môže aj väčším rozchodom kolies – vpredu o šesť a vzadu až o 11 milimetrov.

Novinkou profilu sú prelisy na blatníkoch,... Foto: Audi
Audi A4 Avant - 2019 Novinkou profilu sú prelisy na blatníkoch, ktoré umocňujú svalnatý dojem.

V kabíne sa Audi zameralo najmä na infotainment, ktorý vychádza z najnovšej architektúry MIB 3 s vysokým výpočtovým výkonom. Rozhranie MMI využíva 10,1-palcový dotykový displej s akustickou reakciou. Nahrádza aj pôvodné ovládanie pomocou otočného kontrollera a touchpadu, ktorý sa nachádzal na stredovom tuneli. Použitie uľahčuje vyspelé hlasové ovládanie. Navigácia je intuitívnejšia ako doteraz. Portfólio služieb Audi connect a Audi connect plus zahŕňa celý rad nových funkcií vrátane vzájomnej komunikácie medzi vozidlami a dokonca infraštruktúrou Car-to-X. To prináša napríklad odporúčanie optimálnej rýchlosti jazdy tak, aby ste na nasledujúcej križovatke „chytili“ zelenú bez nutnosti zastavenia.

Chýbať nebude ani verzia Allroad so svetlou... Foto: Audi
Audi A4 Allroad - 2019 Chýbať nebude ani verzia Allroad so svetlou výškou zväčšenou o 34 mm a bohatou platovou ochranou podvozka.

Aplikácia myAudi zas umožňuje diaľkové spojenie s vozidlom prostredníctvom smartfónu, ale aj aktívne ovládanie niektorých funkcií, napríklad štartovania alebo odomykania. Z „mobilu“ sa tak môže stať váš kľúč. Prostredníctvom smartfónu sa dajú dokonca rozšíriť funkcie infotainmentu o tri moduly. Napríklad digitálne rádio DAB+ alebo MMI plus. Audi umožňuje tieto platené služby vyskúšať mesiac zdarma. Zmenám sa nevyhol ani prístrojový panel. V ponuke sú až tri varianty – dve čiastočne analógové verzie a jedna digitálna s 12,3-palcovým displejom s možnosťou troch grafických módov. Asistenčné systémy sú teraz rozdelené do balíkov Tour, City a Park. Už základný Tour obsahuje napríklad adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go.

Interiér dostal novú generáciu infotainmentu... Foto: Audi
Audi A4 - 2019 Interiér dostal novú generáciu infotainmentu MMI s 10,1-palcovým dotykovým displejom. Otočný ovládač na stredovej konzole je minulosťou. K dispozícii je aj virtuálny kokpit s 12,3-palcovou obrazovkou.

Pod kapotou s odohrala malá revolúcia. Väčšina motorov dostala totiž mildhybridný systém. Ponuka štartuje dvojlitrovými 4-valcami 30 TDI (100 kW, 320 Nm), 35 TDI (120 kW, 380 Nm), vybavenými reverzibilným alternátorom MHEV. Platí to aj o benzínových verziách s dvojlitrovými 4-valcami pre 35 TFSI (110 kW, 270 Nm), 40 TFSI (140 kW, 320 Nm) a 45 TFSI (180 kW, 370 Nm). Najvýkonnejší naftový 4-valec 40 TDI (140 kW, 400 Nm) a trojlitrový naftový 6-valec pre 45 TDI (170 kW, 500 Nm) sa zatiaľ zaobídu bez elektrifikácie. K dispozícii sú 6-stupňové manuálne, 7-stupňové dvojspojkové prevodovky S tronic a klasický 8-stupňový automat Tiptronic s hydrodynamickým meničom. Dopriať si môžete aj pohon oboch náprav Quattro, prípadne príplatkový športový diferenciál. Na výber sú tiež tri druhy podvozka. Okrem štandardného aj komfortný s adaptívnymi tlmičmi a svetlou výškou zníženou o 10 mm, prípadne dva športové podvozky, znížené o 23 mm s adaptívnymi tlmičmi alebo bez nich.

Športový derivát S4 má pod kapotou úžasný... Foto: Audi
Audi S4 TDI - 2019 Športový derivát S4 má pod kapotou úžasný 6-valcový diesel 3,0 TDI vybavený turbodúchadlom, elektrickým kompresorom aj mildhybridnou sústavou. Ponúka 255 kW a krútiaci moment 700 Nm. Sedan a kombi Avant s ním na stovku šprintujú pod päť sekúnd.

Najväčšou bombou je však vrcholová verzia Audi S4. Ako už ingolstadtská automobilka avizovala, prednosť dostala v tomto prípade nafta, hoci za Atlantikom bude pod kapotou naďalej pracovať benzínový 6-valec 3,0 TFSI (260 kW, 500 Nm). Nie je to prekvapujúce. Podobnú stratégiu už Audi zvolilo pri ostrých derivátoch SQ5, S6 a S7. A je sa na čo tešiť. Srdcom S4 je totiž úžasný 6-valec 3,0 TDI, vybavený klasickým turbodúchadlom a navyše elektrickým kompresorom napojeným na 48 V okruh. Vďaka tomu sa podarilo technikom vyžmýkať z motora 255 kW a krútiaci moment 700 Nm. Výhodou elektrického kompresora, ktorý dosiahne 65 000 otáčok za minútu len za 250 milisekúnd, je schopnosť potlačenia akejkoľvek „turbodiery“.

K tomu pridáva S4 mildhybridný systém, opäť využívajúci 48 V sústavu. Tvorí ho reverzibilný alternátor s výkonom osem kilowattov, ktorý je s motorom spojený remeňom. Dokáže nielen rekuperovať brzdnú energiu, ale poskytnúť dodatočný výkon. Celý systém využíva malý li-ion akumulátor s kapacitou 0,5 kWh, ktorý je umiestnený pod podlahou batožinového priestoru. S takouto výzbrojou dokáže S4 a S4 Avant šprintovať na rýchlosť 100 km/h za 4,8 sekundy. To je len o desatinku horší výsledok v porovnaní s americkým benzínovým Audi S4, no zároveň o dve desatinky lepší ako keď S4 postavíme na štart s väčším Audi S6 a S7. Elektrifikácia má zároveň priniesť úsporu 0,4 litra nafty na 100 km. Ingolstadtské novinky sa dostanú k prvým zákazníkom na jeseň tohto roka.
Audi A4 - 2019
Audi A4 - 2019
+24Audi A4 - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #facelift #Audi A4 #Audi A4 Allroad #Audi S4
Články podľa značiek