Frankfurt 2019: Toto je TOP 10 konceptov. Aj šialené ‘Bugatti‘ z Číny!

Autosalón vo Frankfurte nad Mohanom je tento rok skúpy na počet vystavovateľov aj počet premiér. Prekvapivo, objavilo sa na ňom niekoľko zaujímavých štúdií. Nevynímajúc tie čínske. A jedna z nich stojí za to.

14.09.2019 07:00
debata (2)
Čínsky výrobca vládnych limuzín Hongqi zahral... Foto: IAA
Hongqi S9 Čínsky výrobca vládnych limuzín Hongqi zahral vo Frankfurte na hyperšportovú strunu. Jeho koncept S9 má výkon neuveriteľných 1 029 kW! A chystá sa do výroby.
Znižovanie emisií CO2 vedie automobilky k čoraz väčšej elektrifikácii. Potom neprekvapí, že koncepty, ktoré sa na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom pozerali do blízkej budúcnosti, používa nejakú formu elektrického pohonu. Od čisto elektrického, cez plug-in hybridný až po vodíkový. Zaujímavé je tiež sledovať, že v tomto trende nezaostávajú ani automobilky z Číny. Z desiatich najzaujímavejších konceptov tohto nie príliš vydareného ročníka, sú dva z ríše stredu. A oba počítajú s batériami. Podobne ako futuristický Mercedes-Benz EQS, brutálny off-road AI:Trail od Audi či superšport BMW Vision M Next a Hyundai 45. Dobrou správou je, že elektrický pohon nás rozhodne neukráti o výkon ani dynamiku. Dojazd a dlhé nabíjanie je ale stále problémom. Preto také nemecké ZF verí skôr plug-in hybridom, ako ukázalo realistickým konceptom EVplus.

Audi AI:Trail

Audi AI:Trail Concept Foto: IAA
Audi AI:Trail Concept Audi AI:Trail Concept

Frankfurtský koncept je v poradí štvrtou futuristickou štúdiou ingolstadtskej automobilky. Prichádza po Aicone, PB18 Grand Tourer a AI:ME. Tentoraz ale mieri do terénu. AI:Trail je jednoducho nekompromisný bezemisný off-road. Jazde v náročných podmienkach je prispôsobený každý detail. Štúdia je dlhá 4 150, široká 2 015 a vysoká 1 670 mm. Stojí na gigantických 22-palcových diskoch obutých terénnymi pneumatikami s priemerom neuveriteľných 850 mm. Tie stoja aj za fantastickou svetlou výškou 340 mm. Karoséria, pripomínajúca sklenenú kapsulu, vyrobená z ocele, hliníka a kompozitných materiálov, sa doslova akoby vznáša nad podvozkom. AI:Trail tak nemá žiadne previsy, čo je obrovská výhoda. Pri prechode nerovností nezavadzia ani mechanický rozvod pohonu. Jednoducho, každé z kolies má vlastný elektromotor. Spolu majú 320 kW a krútiaci moment 1 000 Nm. Batérie vraj stačia na dojazd 400 km na bežných cestách a 250 mimo asfaltu. Kapacitu Audi neprezradilo, zato vieme, že sú umiestnené v podlahe v špeciálne vystuženom boxe, aby odolali mechanickému poškodeniu. Koncept počíta s autonómnym riadením na úrovni SAE 4. Palubná doska štvormiestneho interiéru je preto vybavená zaťahovateľným volantom. Za zmienku stojí futuristická svetelná technológia. Namiesto klasických svetiel má AI:Trail päť bezrotorových dronov s LED diódami, ktoré majú svoj „heliport“ na streche.

BMW Concept 4

BMW Concept 4 Foto: IAA
BMW Concept 4 BMW Concept 4

Toto auto za koncept celkom považovať nemožno. Ide skôr o predobraz novej generácie kupé radu 4. Čo je logické, pretože „štvorka“ vychádzala vždy z modelového radu 3 a jeho nová generácia je už nejaký ten mesiac na trhu. Technicky si budú blízke, no ako sa zdá, v Mníchove chcú športový variant zásadne odlíšiť od sedanu a kombi. Kontroverzné, horizontálne situované spojené ľadvinky, inšpirované BMW 328 z tridsiatych rokov alebo ikonickým BMW 3,0 CSi, sa tak s najväčšou pravdepodobnosťou dostanú aj do sériovej verzie. Veď štúdia má byť zhodná s finálnou štvorkou až na 85 %. Splývavá silueta nízkej kabíny zas pripomína nový modelový rad 8. Ako koncept si však mohla „nová štvorka“ dovoliť niekoľko výstrelkov. Napríklad futuristické spätné zrkadlá, podsvietené ľadvinky, svetelné zdroje, ktoré nie sú prekryté spoločným sklom alebo nádherné 21-palcové disky kolies. Do interiéru nás BMW zatiaľ nepozvalo. Skrýva sa pod nepriehľadnými oknami. Nepoznáme ani rozmery. V každom prípade je premiéra naplánovaná na rok 2020. Krátko nato bude nasledovať kabriolet. Štvordverové kupé 4 Gran Coupé sa ale s najväčšou pravdepodobnosťou zmení na čistý elektromobil.

BMW i Hydrogen Next

BMW i Hydrogen Next Foto: IAA
BMW i Hydrogen Next BMW i Hydrogen Next

BMW experimentovalo s vodíkom už v osemdesiatych rokoch. Ešte na prelome tisícročí prevádzkovalo flotilu luxusných limuzín radu 7 s motormi V12, ktoré namiesto benzínu používali vodík. Táto cesta sa však ukázala ako slepá ulička. Elegantnejším riešením sú palivové články, v ktorých vzniká fúziou vodíka a kyslíka elektrická energia pre elektromotory. Aj preto má frankfurtský koncept v názve písmeno "i“, ktoré ho radí do elektrickej divízie BMW. V podstate ide o vodíkový prototyp odvodený z bežného sériového SUV X5. Líši sa od neho len „minerálnym bielym lakom“, ako v Mníchove nazvali farbu karosérie, a nápismi Hydrogen Fuel Cell. V útrobách teda ukrýva palivové články a elektromotory. Bohužiaľ, žiadne technické údaje BMW neposkytlo. Vieme však, že technológia má japonský pôvod, keďže nemecká automobilka spolupracuje v oblasti alternatívnych pohonov s Toyotou. A myslí to vážne. Prvé vodíkové autá bude Mníchov testovať od roku 2022 a k zákazníkom sa dostanú o tri roky neskôr. Závisí to však od rozvoja vodíkovej infraštruktúry. Ako vieme, vodíkové autá sa tankujú rovnako rýchlo ako tie klasické, majú podobný dojazd a nie sú také citlivé na zmeny teploty ako elektromobily. Bohužiaľ, zatiaľ neexistuje dostatočná sieť čerpacích staníc na tento plyn.

BMW Vision M Next

BMW Vision M Next Foto: IAA
BMW Vision M Next BMW Vision M Next

Frankfurtská štúdia nie je ničím iným ako víziou budúcnosti divízie BMW M. Koncept M Next môžeme tak považovať za nepriameho nástupcu plug-in hybridného superšportu i8. Spája ho s ním opäť kombinácia benzínového a elektrického motora. Zabudnite však na pôvodný 3-valec. Vzadu sa nachádza preplňovaný 4-valec TwinPower Turbo podporený elektromotorom. A ďalší elektromotor je na prednej náprave. Spolu ponúka sústava 441 kW, takže M Next zvládne šprint na stovku za rovné tri sekundy. O 1,3 sekundy rýchlejšie ako súčasné i8. Ale potom je tu jeho druhá, ekologická tvár. Vodič si totiž môže vybrať okrem zadného náhonu aj čisto elektrický pohon 4×4, čo je dosť netradičné. Rovnako ako batériový dojazd 100 km, čo je dvojnásobok schopností súčasných plug-in hybridov a stačí na pokrytie potrieb bežných denných ciest do práce bez akýchkoľvek emisií. Futuristické kupé je lakované kombináciou neónovej oranžovej farby a strieborného laku. Dvere sa s najväčšou pravdepodobnosťou otvárajú smerom nahor, tak ako pri i8. Očakávať tiež môžeme ultraľahkú karosériu vyrobenú z kompozitných plastov CFRP. Šušká sa, že v sériovej verzii, ktorá má prísť v roku 2022, bude mať BMW i12 až 493 kW a batérie s kapacitou 135 kWh, čo naznačuje, že pôjde skôr o čistý elektromobil.

Cupra Tavascan

Cupra Tavascan Concept Foto: IAA
Cupra Tavascan Concept Cupra Tavascan Concept

Ani odčlenenú divíziu Seatu neminie elektrifikácia. Okrem troch plug-in hybridov sa chystá aj plne elektrické SUV. Jeho predskokanom je koncept Tavascan. Napokon, nie je to prvá čisto elektrická štúdia Cupry. Možno si ešte spomeniete na okruhový hothatch e-Racer s výkonom 300 a v špičke až 500 kW. Lenže SUV-kupé Tavascan má mať s realitou spoločného viac. Hoci šokuje futuristickými tvarmi, najmä odvážnou prednou časťou s nebezpečne nízko situovaným nasvieteným logom, krvavočervenými zadnými svetlami či „temným“ tekutým lakom, v útrobách skrýva koncernovú techniku. Presnejšie elektrickú platformu MEB, ktorú už poznáme z nového VW ID.3. V tomto prípade ale disponuje dvojicou elektromotorov so spoločným výkonom 225 kW. Akcelerácia z 0 na 100 km/h má Tavascanu trvať 6,5 sekundy. Spolu s kapacitou akumulátorov, ktoré dokážu načerpať 77 kWh elektrickej energie, to však naznačuje, že až na dizajn je koncept Tavascan v podstate prototypom sériového elektrického crossoveru, s ktorým by sme sa mali stretnúť do dvoch rokov. Na jedno nabitie má prejsť 450 km. Ten sa však určite vzdá štyroch monokokových sedadiel a plávajúcej palubnej dosky. Zato 12,3-palcový virtuálny displej a 13-palcový dotykový displej rozhrania znie realisticky.

Hongqi S9

Hongqi S9 Foto: IAA
Hongqi S9 Hongqi S9

Hoci na autosalóne vo Frankfurte chýbalo množstvo európskych a japonských výrobcov, Číňania si nedali ujsť príležitosť. A to nielen automobilka Byton, ktorá ukázala svoje elektrické produkčné SUV, ale ani značka Hongqi. Mimochodom, v preklade znamená jej názov Červená vlajka, tak iste neprekvapí, že v domovskej krajine je desaťročia dvorným dodávateľom vládnych limuzín. Do Frankfurtu však priviezla čosi celkom iné. Mohli by sme tomu hovoriť „čínske Bugatti“. Koncept Hongqi S9 nie je totiž ničím iným ako brutálnym superšportom. A že na ňom nešetrili, naznačuje dizajn, pod ktorým je podpísaný sám veľký Giles Taylor, bývalý šéfdizajnér Rolls-Royceu, ktorý má na konte Phantom či nový Cullinan. Porovnanie s Bugatti nie je vôbec nadnesené. Táto „raketa“ má totiž hybridnú sústavu s výkonom 1 029 kW, takže stovku pokorí za neuveriteľných 1,9 sekundy. Maximálka končí až pri údaji 400 km/h. Pomáha vyspelá aerodynamika aj nízka hmotnosť, ktorá je výsledkom karbónovej karosérie. A nejde len o výstrel do tmy. Honqi počíta s výrobou 70 exemplárov, ktoré dodá zákazníkom už na budúci rok! Sympatické pritom je, že Hongqi S9 nekopíruje žiaden európsky či japonský vzor, ale ide vlastnou cestou. Také vyspelé auto z Číny tu ešte nebolo.

Hyundai 45

Hyundai 45 Foto: IAA
Hyundai 45 Hyundai 45

Hyundai si vo Frankfurte nad Mohanom pripomenul 45. výročie od predstavenia svojho prvého autorského modelu Pony. Aj preto nesie koncept túto číslovku. Historickú predlohu navrhol svojho času slávny dizajnér Giorgetto Giugiaro vo svojom štúdiu Italdesign, rovnako ako koncept Pony Coupé z roku 1974. Aj na hatchbacku blízkej budúcnosti preto nájdeme mnohé paralely. Napríklad v podobe diód pripomínajúcich pôvodné hranaté svetlá. Motív názvu sa navyše pretavil do množstva 45-stupňových uhlov, ktoré medzi sebou zvierajú rôzne časti karosérie či prelisy. Invencia teda dizajnérom rozhodne nechýbala. Preukázali ju aj originálnymi dverami, ktoré nie sú krídlové, ale posuvné, takže umožňujú excelentný prístup do štvormiestnej kabíny s natáčacími sedadlami vodiča a spolujazdca. Lenže Hyundai i45 nie je len exhibíciou. S realitou ho totiž spája novučičká elektrická platforma s podlahovými batériami, na ktorej automobilka postaví celý rad sériových elektromobilov. Podobne ako to plánuje Volkswagen s platformou MEB. Ak si teda odomyslíme kamery miesto zrkadiel a niektoré futuristické výstrelky, máme tu prvý elektromobil Hyundaia, ktorý bol vyvinutý výlučne pre tento typ pohonu. To je veľký rozdiel v porovnaní s Ioniqim Electric či Konou Electric.

Mercedes Vision EQS

Mercedes-Benz Vision EQS Foto: IAA
Mercedes-Benz Vision EQS Mercedes-Benz Vision EQS

Písmeno S v názve konceptu je jasným znamením, že do Frankfurtu priviezol Mercedes-Benz predobraz svojej vlajkovej lode budúcnosti. A možno nie až takej vzdialenej. Samozrejme, EQ je zasa dôkazom, že táto fascinujúca limuzína už s iným ako elektrickým pohonom ani nepočíta. Poháňajú ju dva elektromotory, každý na jednej z náprav s výkonom 350 kW. Luxusný koráb sa tak dostane na stovku za 4,5 sekundy. A na jedno nabitie akumulátorov s kapacitou 100 kWh, ktoré sú zabudované v podlahe novej elektrickej platformy, prejde vraj až 700 km. Nabíjanie na 80 % kapacity má na supernabíjačkách Ionity s výkonom 350 kW trvať len 20 minút. To sú iste zaujímavé čísla, ale nie ohurujúce. To len potvrdzuje, že technika EQS nemá ďaleko do výroby, skôr zodpovedá tomu, čo už poznáme z elektrického SUV EQC. Oveľa futuristickejšie pôsobí samotná karoséria a prekvapuje neuveriteľne športovým strihom. Aj vďaka krátkym previsom a obrovským 24-palcovým kolesám. O potrebnú šou sa postará úplne nová generácia diód. Predné svetlá Digital Lights sú vybavené dvojicou holografických modulov, takže dokážu priam zázraky – nielen svietiť, ale aj premietať. Predná maska obsahuje 188 obvodov, pričom každý z nich má päť samostatne riadených diód. Výsledkom je žiarivá hviezda. Vzadu sa logo pretavilo do 229 diód v tvare trojcípej hviezdy, vytvárajúcich takmer homogénny svetelný pás. Interiér je priam posiaty displejmi, nielen na palubnej doske, ale aj na dverách. Ovládanie uľahčuje umelá inteligencia MBUX a tiež autonómne riadenie na úrovni SAE 3 – ďalší dôkaz, že koncept EQS sa nenechal zlákať vzdialenou budúcnosťou.

Wey S-Concept

Wey S-Concept Foto: IAA
Wey S-Concept Wey S-Concept

Ďalšou čínskou automobilkou, ktorá by si rada odhryzla z koláča európskeho automobilového trhu, je Wey. Ide o novú značku patriacu pod krídla koncernu Geely. V Číne už má na trhu viacero modelov a niektoré z nich mieria aj na starý kontinent. Napríklad SUV VV7s s bežným aj plug-in hybridným pohonom. A aby automobilka, do ktorej čela sa dostal Jens Steingräber, ostrieľaný veterán z Audi, zdôraznila svoj potenciál, priviezla do Frankfurtu aj štúdiu Wey S-Concept. Má ísť o predobraz druhej generácie menšieho SUV VV5. Tá zamení spaľovací motor za elektrický, respektíve dva. Výkon by tak mohol byť až 260 kW, čo znamená akceleráciu na stovku za 4,5 sekundy a pohon oboch náprav. Kapacita akumulátorov zabezpečí dojazd do vzdialenosti 400 km. Moderný vzhľad umocňujú zapustené kľučky dverí, kamery namiesto zrkadiel, futuristické kolesá a obrovská panoramatická strecha. V kabíne nechýba virtuálny kokpit ani moderné dotykové rozhranie.

ZF EVplus

ZF EVplus Concept Foto: ZF
ZF EVplus Concept ZF EVplus Concept
Toto je koncept, s ktorým neprichádza automobilka, ale jeden z najväčších dodávateľov prevodoviek do automobilového priemyslu. Má na to dobrý dôvod. Aj nemecká spoločnosť ZF sa musí vyrovnávať s nástupom elektrifikácie áut. A veľký potenciál pred masovým nástupom elektromobilov vidí v plug-in hybridoch. Tie môžu fungovať v mestách ako čisté elektromobily, ale vďaka spaľovaciemu motoru zbavujú majiteľov stresu z obmedzeného dojazdu. Ten elektrický je však v súčasnosti problémom. Zástrčkové hybridy si so sebou vozia akumulátory s kapacitou maximálne 13 kWh, čo podľa výrobcov stačí na aj 50 km jazdy, no realita je ešte podstatne skromnejšia. ZF preto prichádza s konceptom EVplus, ktorého nosičom je plug-in hybridné BMW 330e s elektromotorom v prevodovke. V porovnaní so štandardnou verziou je však vybavené batériami s kapacitou až 35 kWh, čo znamená predĺžený bezemisný dojazd na viac ako 100 km. A to bez obmedzení v používaní klimatizácie či ďalších komfortných prvkov. Takýto plug-in hybrid by konečne postačoval vodičom na plné pokrytie ich denných potrieb. Zvládli by jazdu do práce, nákupy aj povinnosti spojené s deťmi bez využitia spaľovacieho motora. ZF verí, že predĺžený dojazd vozidiel PHEV bude znamenať ich veľký rozmach.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Frankfurt 2019
Články podľa značiek