Hyundai a Kia vyvíjajú inteligentnú prevodovku. Rozmýšľa vopred

Súčasné automatické prevodovky radia prevodové stupne na základe aktuálnych podmienok. Niekedy to ale nestačí. Hyundai a Kia preto vyvinuli nový riadiaci mozog prevodovky, ktorý reaguje v predstihu. Frekvenciu zbytočných radení dokáže zredukovať až o 43 % a dokonca sa podieľať na nižšom opotrebení bŕzd.

25.02.2020 12:00
debata
Technológia  „ICT Connected Shift System“ má... Foto: Kia
Kia - inteligentná prevodovka Technológia „ICT Connected Shift System“ má umožniť riadenie automatickej prevodovky v predstihu, a to na základe analýzy veľkého množstva dát pochádzajúcich z 3D navigácie či asistenčných systémov.

Automatické prevodovky sú nepochybne komfortné a dnes aj dostatočne inteligentné na to, aby sa dokázali prispôsobiť nášmu štýlu jazdy. Do úvahy berú dynamiku, intenzitu stlačenia akceleračného pedála, zvolený jazdný režim, ale tiež napríklad sklon terénu. To však neznamená, že občas nezaradia nevhodný prevodový stupeň, prípadne, že neradia zbytočne. Problém totiž spočíva v tom, že reagujú až na základe už vzniknutej situácie. Kia a Hyundai preto vyvíjajú systém, ktorý by vyberal správny prevod v predstihu, a to na vďaka analýze oveľa väčšieho množstva vstupných údajov.

Technológia „ICT Connected Shift System“ využíva inteligentný softvér v riadiacej jednotke prevodovky (TCU), ktorá zhromažďuje údaje z 3D navigácie, napríklad o profile trasy, jej zakrivení, nadmorskej výške, z aktuálnych dopravných hlásení, ale aj prednej kamery a radaru adaptívneho tempomatu. Pomocou všetkých týchto informácií predpovie TCU optimálny scenár radenia prevodových stupňov v reálnom čase. Napríklad keď sa očakáva pomerne dlhé spomaľovanie a radar nezaznamená žiadne prekážky, nechá vozidlo čo najdlhšie „plachtiť“. Naopak, pri potrebe väčšieho spomalenia využije prevodovka brzdiaci moment motora.

Do úvahy berie aj také okolnosti, ako sú spomaľovacie prahy na ceste či zmeny maximálnej povolenej rýchlosti. Keď si vjazd na diaľnicu vyžaduje prudké zrýchlenie, v mieste napojenia na rýchlostnú komunikáciu sa prevodovka automaticky prepne do športového režimu, aby uľahčila vozidlu pružné zaradenie do premávky. Keď sa vozidlo zaradí, prevodovka sa opäť prepne do efektívnejšieho režimu. Počas testov vozidiel vybavených technológiou „ICT Connected Shift System“, sa ukázalo, že frekvencia radenia v zákrutách klesla až o 43 %, v porovnaní s vozidlami bez tohto systému. O 11 % sa tiež znížila frekvencia používania bŕzd.

Hyundai a Kia plánujú nasadiť nové inteligentné riadenie prevodovky do svojich budúcich modelov. Rozšíriť ho chcú o vstupy z technológií autonómneho riadenia aj systémov vzájomnej komunikácie medzi vozidlami a infraštruktúrou cez pripojenie LTE. To má viesť k ešte dokonalejšiemu radeniu prevodov, ktoré znamená nielen vyšší komfort jazdy, vyššiu bezpečnosť vďaka pohotovejším reakciám, ale aj úsporu pohonných hmôt. Otázkou ostáva, či kórejský koncern plánuje ponechať vodičom možnosť manuálneho výberu prevodových stupňov, alebo či im technológia umelej inteligencie zoberie takpovediac prevodovku celkom z rúk.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Hyundai #prevodovka #automatická prevodovka
Články podľa značiek