Hyundai prikladá európskemu trhu stále väčší význam a pravdupovediac, je to stále viac vidieť. Posledným príkladom neuveriteľného napredovania Kórejcov je model i40. Ten v ponuke nahrádza limuzínu Sonata, no v porovnaní s ňou má podstatne vyššie ciele. A je to na ňom vidieť, nech totiž budete hodnotiť dizajn, techniku, jazdné vlastnosti alebo kvalitu spracovania a interiéru, vždy dôjdete k rovnakému záveru – i40 preskočilo Sonatu o niekoľko generácií.
Dôvod rýchleho napredovania je jednoduchý, Hyundai už nechce byť lacnou alternatívou k zabehnutým európskym limuzínam, chce dobyť vrchol segmentu a diktovať v ňom pravidlá. Úprimne, to by chcel každý, no po osobnej skúsenosti môžem prehlásiť, že konštruktéri (model i40 navrhovali v nemeckom vývojovom stredisku) odviedli na i40 obrovský kus dobrej práce.
Najskôr kombi, limuzína neskôr
Okrem ambicióznych cieľov je novinkou aj chronológia predstavovanie jednotlivých karosárskych verzií. Ako prvé sa totiž verejnosti ukázalo kombi, teda verzia, akú Hyundai v strednej triede doteraz nemal. Časy sa totiž menia a s nimi stúpa chuť zákazníkov po štýlovom a reprezentatívnom kombi strednej triedy.
Nie je to tak dávno, čo väčšina marketingových odborníkov nad klasickými kombíkmi lámala palicu. Zdalo sa, že segment SUV ich nemilosrdne prevalcuje a pošle do zabudnutia, opak je však pravdou. A Hyundai to veľmi dobre vie. Preto sme svedkami presunu záujmu z lacných limuzín na prestížne kombi. Hyundai i40 má však v Európe ešte jednu, nemenej dôležitú úlohu – má k značke pritiahnuť klientelu, ktorá neskôr preskočí na veľkú limuzínu Genesis (v budúcnosti sa počíta s jej importom na európske trhy).
Sebavedomý dizajn
Hodnotiť tvary auta nie je jednoduchou záležitosťou. Navyše ide o veľmi subjektívnu kategóriu, takže napíšem len toľko, že naživo vyzerá mimoriadne dynamicky a dotiahnuto. Krivky i40 pôsobia vyvážene a počas dvoch dní som na aute nenašiel jediný detail, ktorý by na mňa pôsobil vyslovene samoúčelne. Dobrou správou je, že sa Hyundai vyvaroval príliš výstredných tvarov, ktoré by mohli byť náchylné k rýchlemu zostarnutiu.
Priestor aj vzadu
Začnem priestorom vzadu, tam ho má i40 na pomery strednej triedy totiž na rozdávanie. Ani vyšší pasažieri nebudú mať problém s nohami, pred kolenami si nájdu vždy dosť voľného priestoru a na šírku si určite tiež sťažovať nebudú. Trochu horšie to môže byť len s hlavou, no vďaka nízko položeným sedákom a rovnej streche to nie je žiadna tragédia.
Hyundai i40 je celkovo pomerne nízkym autom, vyšší vodiči preto môžu mať vo verziách s panoramatickou strechou menší problém s miestom na hlavu. Ja som sa za volant zmestil bez akéhokoľvek obmedzenia (182 cm), no kolega (189 cm) sa už hlavou opieral o mäkké čalúnenie stropu.
Kvalita použitých materiálov, spracovania a usporiadania palubnej dosky zodpovedá prísnym kritériám strednej triedy, výbavou ju i40 naopak prekonáva. Ak vám to peňaženka dovolí, Hyundai vám auto vybaví aj prvkami známymi skôr z vyšších segmentov (elektrické ovládanie veka batožinového priestoru, vyhrievanie predných aj zadných sedadiel, ventilovanie predných sedadiel, asistent pre udržanie v jazdnom pruhu, vyhrievaný volant, parkovací asistent a iné). Už v základnej (na Slovensku od 21 990 €) však nájdete 7 airbagov, ESP, automatickú klimatizáciu, dažďový senzor, asistent rozjazdu do kopca, elektronickú parkovaciu brzdu a pod.
Špičkové motory
Hyundai núdzou netrpí a peniaze veľmi rozumne investuje aj do vývoja dobrých motorov. Výsledkom húževnatosti konštruktérov sú výborné motory, ktoré v rozumnej miere využívajú najnovšie technológie. Tie našťastie nefungujú len na papieri, ale aj v praxi, čo už pár rokov predvádzajú najmä naftové agregáty CRDi VGT. V i40 sa k nim pridáva aj nová generácia benzínových priamovstrekových štvorvalcov GDI.
Nie je prekvapením, že ťažiskovým motorom v i40 bude turbodiesel 1.7 CRDi VGT . Ten je ďalším evolučným stupňom motora 1.6 CRDi VGT, ktorý pre zmenu vznikol prepracovaním pôvodného štvorvalca 1.5 CRDi VGT (najmä z dôvodu sprísňujúcich sa emisných noriem). Pre nový veľký Hyundai bude k dispozícii s výkonmi 85 kW/115 k a 100 kW/136 k. Benzínovú ponuku zastúpia dva motory – 1.6 GDI s výkonom 99 kW/135 k a väčší 2.0 GDI (130 kW/177 k).
Za volantom
Počas dvojdňového testovania na nórskych cestách som ako prvý vyskúšal práve naftový štvorvalec 1.7 CRDi VGT s výkonom 100 kW (136 k), ktorý posielal výkon na kolesá cez šesťstupňovú automatickú prevodovku. S autom som odjazdil len necelých 100 km, čo je dosť krátko na komplexnejšie spoznanie agregátu, aj to však stačilo na to, aby sa motor aj prevodovka stihli ukázať v dobrom svetle. A to ani nespomínam, že agregáty v testovaných autách neboli ešte ani zabehnuté.
Po príjazde na hotel som neodolal pokušeniu a s kolegom sme sa ešte pred večerou zviezli s naftovou verziou spolupracujúcou s manuálnou prevodovkou. Tá výborne ukázala, ako je na tom agregát s turboefektom. Automat sa totiž „mŕtvemu“ pásmu otáčok dokáže umne vyhnúť. Aj s manuálnou prevodovkou však turbodiesel ťahal takmer od voľnobehu a ani pod hranicou 1500 otáčok netriasol cez silentbloky karosériou. Na druhej strane mu ani nechýbala chuť po otáčkach. Hyundai postavil ďalší výborný naftový motor, ktorý sa nemusí skloniť ani pred motormi HDi alebo najnovšími TDI.
Chvíľku som mal tú česť aj s benzínovým dvojlitrom GDI a myslím, že ani jeho voľba nebude zlým rozhodnutím. Jeho silnou stránkou bude veľmi tichý a kultivovaný chod, reálnou spotrebou sa však naftovým motorom pochopiteľne nevyrovná.
Vyrovnaný prejav
Novinárska prezentácia na nórskych hladkých cestách veľa o schopnostiach podvozku neprezradila, no dobré odhlučnenie a stabilita na čiastočne rozbitých úsekoch prezrádzajú, že ani po tejto stránke by to nemuselo byť zlé. V dobrom svetle sa ukázalo aj hrebeňové riadenie s novým elektrický posilňovač (Hyundai ho nazval MPDS – Motor Driven Power Steering), ktorý kladie na pomery súčasných elektrických posilňovačov príjemný odpor. V tiahlych zákrutách sa nepretláča s vašimi rukami a pri vyšších rýchlostiach kladie potrebný odpor.
Model i40 Hyundai montuje výlučne v kórejskom závode Ulsan.
Hyundai i40: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk
Rozmery – Hyundai i40 | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4770 |
Šírka (mm) | 1815 |
Výška (mm) | 1470 |
Rázvor (mm) | 2770 |
Rozchod vpredu (mm) | 1591 |
Rozchod vzadu (mm) | 1597 |
Batožinový priestor (l) | 557/1723 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Svetlá výška (mm) | 140 |
Technické údaje – benzínové motory | ||
---|---|---|
Motor | 1.6 GDI | 2.0 GDI |
Zdvihový objem (cm3) | 1591 | 1999 |
Valce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Max. výkon (kW/min-1) | 99/6300 | 130/6500 |
Krút. moment (Nm/min-1) | 164/4850 | 208/4700 |
Prevodovka | 6M | 6M (6A) |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1395 | 1420 |
Max. rýchlosť (km/h) | 195 | 210 (200) |
0–100 km/h (s) | 11,6 | 9,7 (10,8) |
Komb. spotreba (l/100 km) | 6,4 | 6,8 (7,5) |
Technické údaje – naftové motory | ||
---|---|---|
Motor | 1.7 CRDi | 1.7 CRDi |
Zdvihový objem (cm3) | 1685 | 1685 |
Valce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Max. výkon (kW/min-1) | 85/4000 | 100/4000 |
Krút. moment (Nm/min-1) | 260/1250–2750 | 325/2000–2500 |
Prevodovka | 6M | 6M (6A) |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1485 | 1495 |
Max. rýchlosť (km/h) | 190 | 198 (190) |
0–100 km/h (s) | 12,9 | 10,6 (12) |
Komb. spotreba (l/100 km) | 4,6 | 4,7 (5,6) |