Mercedes-Benz EQS: ‘Kozmická loď‘ zo Stuttgartu otvára novú epochu

Stuttgart konečne odhalil svoju elektrickú vlajkovú loď. S ostatnými Mercedesmi toho naozaj nemá veľa spoločného. Pôsobí ako zjavenie z vesmíru. Na jedno nabitie má vraj zvládnuť 770 km! Je to „zabijak“ Tesly.

19.04.2021 06:00
debata (4)
Predná zaslepená maska môže mať 3D motív hviezd... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS - 2021 Predná zaslepená maska môže mať 3D motív hviezd inšpirovaný logom pôvodnej firmy Daimler-Motorengesellschaft z roku 1911. Reflektory Digital Light obsahujú 2,6 milióna pixelov.

Trieda S bola vždy laboratóriom nových technológií. Platí to aj o tej súčasnej, ktorú automobilka zo Stuttgartu odhalila v podstate nedávno, len vlani na jeseň. Lenže nová trieda EQS ide ešte podstatne ďalej. Pôsobí ako koncept. Má byť skutočnou revolúciou aj poriadnou lekciou pre Teslu. EQS je totiž čistým elektromobilom. A prvým, postaveným na úplne novej elektrickej platforme EVA 2.0. So súčasnými stuttgartskými elektromobilmi EQC, EQA a EQV si ho preto v žiadnom prípade nemýľte. Toto je nová technológia najvyššej úrovne. Elektrizujúca vlajková loď Mercedesu-Benz to dáva najavo už svojím nevšedným zjavom.

Tvary modelovala aerodynamika

Automobilka hovorí o luxusnej limuzíne, elektrickej paralele triedy S, čomu zodpovedá aj dĺžka 5 216, šírka 1 926 a výška 1 512 mm, lenže proporcie sú radikálne odlišné. Máme tu skôr obrovské 4-dverové kupé s veľkou kabínou a na limuzínu vskutku nezvykle krátkou prednou kapotou. Je to nielen výsledkom kompaktnej elektrickej pohonnej sústavy, ale aj dôrazu na aerodynamiku. Tvary karosérie, na ktoré si treba možno chvíľu zvykať, doslova modelovali vo veternom tuneli. Výsledok je fascinujúci, pretože EQS sa môže pochváliť koeficientom odporu vzduchu Cw 0,20, čo z neho robí aerodynamického kráľa planéty. A to dokonca s klasickými spätnými zrkadlami, ktoré sú tak trochu prekvapením.

EQS má veľmi zvláštne proporcie. Elektrický... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS - 2021 EQS má veľmi zvláštne proporcie. Elektrický pohon umožnil totiž natiahnuť kabínu na maximum a skrátiť prednú kapotu. A je to poriadny kus auta s dĺžkou 5 216 mm!
Mercedes-Benz EQS - 2021 Čítajte viac Mercedes-Benz EQS: Elektrické ‘esko‘ dostane batérie väčšie ako Tesla

Predná lesklá maska môže mať vzhľad s 3D efektom. Nadväzujú na ňu svetlá Digital Lights. Každé z nich obsahuje 1,3 milióna individuálne ovládaných zrkadiel. Takže tu máme skôr projektory. Svetlá premietajú priamo na vozovku výstražné značky, fiktívne vodiace čiary či piktogramy navigácie. Zákazníci si môžu dopriať dvojfarebné lakovanie karosérie ako aj monumentálne 22-palcové kolesá. Zvláštny kryt na prednom blatníku možno budí dojem, že ukrýva konektor nabíjania, ale omyl. Toto je otvor pre dopĺňanie kvapaliny do ostrekovača. K žiadnym ďalším servisným úkonom vás totiž EQS nepustí. Prednú kapotu nie je možné ani otvoriť. Zato dvere sa otvárajú samy. Stačí povel z vášho smartfónu.

Najväčší displej na svete

Kabína je doslova digitálnym kráľovstvom. Vrcholová verzia dostane najväčšiu obrazovku, aká sa kedy objavila v sériovej výrobe. Rozhranie MBUX Hyperscreen má 56 palcov a tvorí v podstate celú plochu palubnej dosky so šírkou 1 410 mm a plochou 2 432 štvorcových centimetrov. V skutočnosti sú však pod spoločným krycím sklom inštalované tri displeje. Dva 12,3-palcové a centrálny s uhlopriečkou 17,7 palca. Homogenitu podporí strieborný rám a ambientné podsvietenie. Displej má ponúknuť fascinujúci kontrast vďaka technológii OLED, ktorá dokáže vypínať jednotlivé pixely a vytvoriť tak dokonale čiernu farbu. Grafika obrazovky sa bude niesť v efektných modro-oranžových tónoch.

Palubnú dosku tvorí gigantická obrazovka... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS - 2021 Palubnú dosku tvorí gigantická obrazovka Hyperscreen so šírkou 1 410 mm. V skutočnosti sú tu tri displeje prekryté spoločným sklom. Dokonalý kontrast ponúkne technológia organických diód OLED.
Mercedes-Benz C - 2021 Čítajte viac Mercedes-Benz C: ‘Malé esko‘ prišlo o 6-valce. Výkon doháňa elektrinou

Ovládanie systému má byť mimoriadne intuitívne. A to vďaka haptickej odozve, o ktorú sa stará 12 aktuátorov pod povrchom a tiež umelej inteligencii, ktorá má vraj „dychtivú“ chuť učiť sa. Rozhranie s takzvanou „nulovou vrstvou“ odbremení užívateľa od prechádzania vedľajšími ponukami a zdĺhavých hlasových príkazov. Najdôležitejšie aplikácie budú zobrazené priamo v zornom poli, vždy podľa situácie a v kontexte návykov. Samozrejmosťou je vyspelé hlasové ovládanie a obrovský head-up displej s virtuálnou realitou. Celé to riadi 8-jadrový procesor s operačnou pamäťou 24 GB. Interiér, vyrobený prevažne z ekologických materiálov, ponúka viacero atmosfér, ktoré sú výsledkom kombinácie činnosti ambientného osvetlenia, zvukových efektov, napríklad zvuku mora alebo letného dažďa, a tiež klimatizácie s filtrom Hepa, ktorá aromatizuje kabínu podľa želania. Špeciálne pre EQS vyvinul Mercedes-Benz vôňu No.6 Mood Line.

Jazdiť vie aj sám

Zvuková aparatúra Burmester s 15 reproduktormi a výkonom 710 W je o to presvedčivejšia, o čo lepšie je interiér izolovaný od aerodynamického hluku a hluku podvozka. O bezpečnosť sa stará záplava asistenčných systémov. Na nemeckých diaľniciach bude môcť do rýchlosti 60 km/h EQS prevziať riadenie za vodiča, napríklad počas nudných zápch. Automobilka tvrdí, že sa môže venovať napríklad surfovaniu po internete či e-mailovej komunikácii. EQS bude rovnako ako trieda S vedieť parkovať bez vodiča za volantom. Pasívna bezpečnosť zasa ťaží z pevnej klietky kabíny a predĺženia prednej deformačnej zóny, keďže pod kapotou sa nenachádza klasický motor.

Kráľovské priestorové pomery vzadu zodpovedajú... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS - 2021 Kráľovské priestorové pomery vzadu zodpovedajú predĺženej triede S. Luxus dotvárajú voliteľné vône či relaxačné zvuky.
Mercedes-Benz - elektromobily Čítajte viac Mercedes-Benz chystá ‘elektrický ohňostroj‘. Do roku 2022 predstaví šesť nových modelov

Aktualizácia softvéru vzduchom znamená možnosť zakúpenia nových funkcií dodatočne alebo len na čas, keď ich majiteľ plánuje využiť. Týka sa to nielen pokročilých asistenčných systémov, ale napríklad aj možnosti zväčšiť natáčanie zadných kolies zo štyroch na 10 stupňov, vďaka čomu bude mať EQS polomer zatáčania len čosi vyše desať metrov. To zodpovedá triede A! EQS tiež šokuje najväčšou kapacitou akumulátorov, aká sa kedy objavila v elektromobiloch. Uskladní až 107,8 využiteľných kWh elektrickej energie. Batérie majú až o 26 % vyššiu energetickú hustotu v porovnaní s EQC.

EQS je prvým luxusným elektrickým sedanom zo... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS - 2021 EQS je prvým luxusným elektrickým sedanom zo Stuttgartu, postaveným na elektrickej platforme EVA 2.0. Bude disponovať jedným alebo dvoma elektromotormi, podlahovými batériami, riadením oboch náprav aj asistenčnými systémami na úrovni SAE 3.

O ich dobrú kondíciu sa stará softvér, ktorý si Stuttgart vyvinul sám a ktorý bude aktualizovaný po celú prevádzkovú životnosť vozidla. Myslelo sa aj na ekológiu. Objem kobaltu v článkoch sa totiž znížil na 10 %. Prekvapením je, že batérie nedisponujú 800 V architek­túrou, ktorú už má Porsche alebo Hyundai s Kiou. No i tak podporujú nabíjanie s výkonom 200 kW. Len 15 minút na rýchlonabíjacej stanici má stačiť na predĺženie dojazdu o 300 km. Služba Mercedes me Charge sprístupní majiteľom v Európe 200 000 nabíjacích staníc bez nutnosti vlastniť karty rôznych sietí. Vozidlo bude komunikovať automaticky s nabíjačkou.

Výkon od 245 do 560 kW

Na úvod sa predstavia dve výkonové verzie. EQS 450+ bude mať zadný elektromotor s výkonom 245 kW a krútiacim momentom 568 Nm. Šprint na stovku zvládne za 6,2 sekundy. Výkonnejšia dvojmotorová verzia EQS 580 4Matic pridá pohon oboch náprav, systémový výkon 385 kW a krútiaci moment 855 Nm. Stovku dá za 4,3 sekundy, čo je obdivuhodné, keďže tento elektrický monument váži 2 480, respektíve 2 585 kg! A to sa ešte chystá verzia s výkonom 560 kW, ktorá by sa mohla priblížiť k trojsekundovej akcelerácii. A čo dojazd? Výrobca udáva podľa WLTP až 770 km, čím by novinka prevalcovala aj Teslu S.

Uvidíme, aká bude realita. Kapacitou a aerodynamikou na to EQS možno má. A potom je tu rekuperácia s výkonom 186 kW pri EQS 450+ a 280 kW pri EQS 580 4Matic. Inteligentná rekuperácia bude využívať topografické dáta navigácie aj dopravné značenie. Vodič bude môcť okrem toho krídelkami na volante nastaviť jednu z troch úrovní. Výrobu elektrickej vlajkovej lode zabezpečí supermoderný závod Factory 56 v Sindelfingene, kde bude montáž prebiehať po boku triedy S, ale aj ďalších modelov, čo zníži výrobné náklady. Po EQS nás ale čakajú ďalšie elektrické novinky. Už v roku 2022 chce mať automobilka osem modelových radov elektrických vozidiel, ktoré budú schádzať zo siedmich prevádzok na troch kontinentoch.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 5 216
Šírka (mm) 1 926
Výška (mm) 1 512
Objem kufra (l) 610 – 1 770
Prevádzková hmotnosť (kg) 2 480 – 2 585

Technické údaje

Verzia EQS 450+ EQS 580 4Matic
Pohon 4×2 4×4
Max. výkon (kW) 245 385
Krútiaci moment (Nm) 568 855
0 – 100 km/h (s) 6,2 4,3
Max. rýchlosť (km/h) 210 210
Dojazd podľa WLTP (km) 770
Spotreba na 100 km (kWh) 16,0 – 19,1 16,9 – 20,0
Mercedes-Benz EQS - 2021
Mercedes-Benz EQS - 2021
+29Mercedes-Benz EQS - 2021
Mercedes-Benz EQS - 2021
Mercedes-Benz EQS - 2021
+7Mercedes-Benz EQS - 2021

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #elektromobil #Mercedes-Benz #elektromobily #Mercedes-Benz EQS
Články podľa značiek