Astra sa posilňuje proti Golfu

Modelový rad Astra je naďalej hlavným pilierom Opla v Európe. Od roku 2009, keď predstavil jej štvrtú generáciu, predal už viac ako 700-tisíc kusov.

10.09.2012 12:17
Opel Astra Foto:
Astra je prvým neprémiovým modelom nižšej strednej triedy s bi-turbo dieselovým motorom.
debata (2)

Základný hatchback rozšírila neskôr ponuka kombi s prívlastkom Sports Tourer a vlani atraktívne trojdverové kupé GTC. Astra sa tak stala tretím najpredávanejším modelom v Európe a druhým na náročnom nemeckom trhu. Opel však nesmie zaspať na vavrínoch. Na štarte je totiž jeho úhlavný nepriateľ – Volkswagen Golf VII. Na autosalóne v Moskve preto odhalil štvrtú karosársku verziu sedan a spolu s ňou aj facelift celého modelového radu. Ten zasiahol nielen dizajn, ale aj techniku. Nevynímajúc ostrý štvorvalec verzie OPC, s ktorým je najvýkonnejšou Astrou všetkých čias.

Úplnou novinkou modelového radu je Astra sedan.... Foto: Opel
Opel Astra Úplnou novinkou modelového radu je Astra sedan. Ponúka kufor s objemom 460 litrov.

Dizajnové zmeny hatchbacku a kombi sa dotkli najmä predných partií. Spodná zväčšená časť sacieho otvoru v nárazníku sa jednoznačne inšpiruje kupé GTC. Hornú časť masky zas osviežuje „plávajúca“ horizontálna lišta s motívom rozpínajúcich sa krídiel. Športový akcent dodávajú reflektory s čiernym pozadím dostupné teraz aj pre základné modifikácie, rovnako ako denné LED svetlá kombinované už aj s halogénovými reflektormi. Vzadu sú zmeny len nepatrné. Nový tvar prelisu pre značku a chrómová lišta vizuálne umocňujú šírku karosérie. Tie isté prvky nesie premiérový sedan odvodený z kombi Sports Tourer. Má rovnaký rázvor 2685 mm, karoséria s dĺžkou 4685 mm je však o štyri centimetre kratšia. Kufor ponúka pre batožiny 460 litrov, čo je o 90 viac v porovnaní s hatchbackom. Variabilitu zvyšujú delené zadné sedadlá v pomere 60:40. Po ich sklopení vzrastie objem batožinového priestoru na 1010 litrov.

Ostrá Astra OPC prekonáva výkonovými... Foto: Opel
Opel Astra Ostrá Astra OPC prekonáva výkonovými parametrami aj legendárny Golf R.

Dizajnové zmeny v interiéri sa obmedzili len na použitie nových druhov čalúnenia. Tie technologické sú však zásadné. Astra totiž preberá z väčšej Insignie celý rad nových bezpečnostných systémov. Napríklad druhú generáciu čítačky dopravných značiek Opel Eye, monitorovanie slepého uhla, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, ale najmä adaptívny radarový tempomat pracujúci v rozsahu od 50 do 180 km/h a výstrahu pri hroziacej kolízii FCA (Forward Collision Alert). Uľahčiť parkovanie môže cúvacia kamera alebo parkovací asistent. Pod kapotou sú tri novinky. Už známy motor 1,4 Turbo (103 kW) dostal novú funkciu overboost, ktorá dokáže krátkodobo zvýšiť krútiaci moment z 200 na 220 Nm, čo je výhodou napríklad pri predbiehaní. Astra sa však bude môcť pochváliť ako prvý neprémiový model nižšej strednej triedy s preplňovaným dieselovým motorom 2,0 BiTurbo CDTi. Vďaka dvojici rozdielne veľkých turbodúchadiel dosahuje výkon až 143 kW a krútiaci moment až 400 Nm. Ten pochádza priamo z Insignie BiTurbo. V spojení so 6-stupňovou automatickou prevodovkou akceleruje na stovku za 8,4 sekundy, no vďaka sériovému stop-štart systému spotrebuje priemerne len 5,1 litra nafty. S novým dieselom sa tak stala Astra modelom s najrozsiahlejšou ponukou dieselových motorov, ktorá siaha už od extrémne úsporného 4-valca 1.3 CDTi (70 kW).

V Astre sa objavujú aj nové bezpečnostné... Foto: Opel
Opel Astra V Astre sa objavujú aj nové bezpečnostné asistenčné systémy.

Skutočnou bombou je až nový preplňovaný benzínový 4-valec 2,0 Turbo určený pre ostrú Astru OPC. Výkonom 206 kW a krútiacim momentom 400 Nm necháva za sebou aj takého velikána, akým je Volkswagen Golf R. Na stovku šprintuje za šesť sekúnd, čo z nej robí najrýchlejšiu Astru všetkých čias a jeden z najrýchlejších hothatchov na svete. Na ceste je neprehliadnuteľná. Veď jej zovňajšok zdobí bohatý OPC balík so špeciálne tvarovanými spojlermi, 19-palcovými diskami s brzdovými strmeňmi Brembo či dvojicou výfukov lemujúcich zadný difúzor. Interiér obsahuje menší sploštený volant a fantastické monokokové kožené sedadlá. Jej špecialitou je aj upravený adaptívny podvozok FlexRide s prednou nápravou HiPerStrut a športový režim OPC upravujúci činnosť motora aj charakteristiku pruženia.

Inovovaná Astra spolu s verziou sedan má za sebou čerstvú svetovú premiéru na autosalóne v Moskve. Toto rozhodnutie nie je náhodné. Práve Rusko je najväčším trhom pre sedany. Ročne sa ich tu predá až 60 % z celkového európskeho odbytu.

Technické údaje nových motorizácií
Motor 1.4 Turbo EcoFlex 2.0 BiTurbo CDTi 2.0 Turbo OPC
Zdvihový objem (ccm) 1364 1956 1998
Max. výkon (kW/ot.) 103/4900 143/4000 206/5500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 200 + 20/1850 400/1750 400/2500
Max. rýchlosť(km/h) 202 226 250
0 – 100 km/h (s) 9,8 8,4 6,0
Spotreba (l/100 km) 5,5 5,1 8,1
2 debata chyba
Články podľa značiek