Dacia Logan už nebude iba „lowcost“

Projekt Logan bol v čase vzniku veľkým experimentom. Pôvodne malo ísť o najlacnejšie moderné auto planéty s cenou od 5000 eur. Nakoniec bol z neho hit.

11.12.2012 05:12
Dacia Logan Foto:
Nový Logan má podstatne solídnejší dizajn, ale sériové ES či štyri airbagy. Preplňovaný 3-valec 0,9 TCe (66 kW) ušetrí v porovnaní so starým motorom 1,6 16V až 1,5 litra benzínu.
debata (2)

A aj keď sa na hranicu 5000 eur Logan nikdy nedostal, nezabránilo mu to v excelentnej kariére. Od roku 2004, keď s ním Renault odštartoval novodobú kapitolu rumunskej Dacie, sa z tohto lacného sedanu stal skutočný hit. A to nielen vo východnej či južnej Európe, kam to mal pôvodne namierené.

Netrvalo dlho a filozofiu výhodnej ceny a úžitku prijali za svoju dokonca aj Nemci a Francúzi. Jeho úspech neostal ľahostajný ani konkurencii. Škoda Rapid, Peugeot 301, Renault Fluence či Citroën C-Elysée by bez príbehu menom Logan pravdepodobne nikdy nevznikli.

Dacia Logan Foto: Dacia
Dacia Logan Dacia Logan

Dnes prichádza v druhom vydaní a spolu s ním aj 5-dverová verzia Sandero. A keďže konkurencie má viac ako dosť, zaujať cenou už nestačí. Z nového Loganu a Sandera sa tak stávajú napriek zachovaniu pôvodnej cenovej úrovne oveľa vyzretejšie a solídnejšie autá. Napokon, ceny niektorých technológií, ktoré si nemohol dovtedy dovoliť, medzičasom klesli. V Logane dnes preto nájdete dotykový displej, tempomat, automatickú klimatizáciu či stabilizačný systém ESC!

Dacia Logan Foto: Dacia
Dacia Logan Dacia Logan

Rozmery ani rázvor náprav sa prakticky nezmenili. Logan má na dĺžku 4347 mm, 5-dverové Sandero je o 30 cm kratšie. Na tom istom formáte však postavil Renault pre Daciu neporovnateľne modernejšie autá. Obe novinky majú jasný charakter, svalnaté proporcie, výraznú prednú masku a množstvo efektných prelisov. Na dizajne sa teda nešetrilo. Vidno to aj na pekných 15-palcových hliníkových diskoch, či niektorých detailoch. Napríklad zadných bočných dverách, ktoré dostali delené zadné okno alebo väčšom podieli lakovaných a chrómovaných častí karosérie.

Na veľkosti interiéru sa nič nemení. Logan a Dacia patria stále k najpriestran­nejším modelom nižšej triedy. V šírke ramien ponúkajú dokonca hodnoty typické pre vozidlá situované k dva stupne vyššie. To isté platí o batožinovom priestore. Tých 320 litrov pre Sandero a 510 pre Logan hovoria jasnou rečou.

Dacia Logan Foto: Dacia
Dacia Logan Dacia Logan

Posádka tiež ocení vyššiu kvalita plastov, čalúnenie, ale aj úroveň dielenského spracovania. Fádnosť povrchov môže oživiť dvojfarebné vyhotovenie palubnej dosky a chrómové lemy prístrojov či stredovej konzoly. Ovládače klimatizácie a okien sa presunuli do vhodnejšej polohy. Okrem výškovej regulácie volantu dostali oba modely konečne výškovú reguláciu sedadla vodiča. To je však len začiatok modernizácie. Logan a Sandero ťažia totiž z technológií novej Dacie Lodgy. Objavuje sa tu preto po prvý raz tempomat s obmedzovačom rýchlosti, automatická klimatizácia, zadné parkovacie senzory, kožené čalúnenie, ale najmä multimediálny systém Media Nav so 7-palcovým dotykovým monitorom. Ten obsahuje funkcie navigácie, komunikácie pomocou bluetooth či audio funkcie a prehrávanie hudby z externých zariadení cez USB-port. Posilňovač riadenia s variabilným účinkom sa stáva súčasťou štandardnej výbavy.

Dacia Logan Foto: Dacia
Dacia Logan Dacia Logan

Najväčší pokrok však Logan a Sandero demonštrujú v oblasti bezpečnosti. Všetky verzie budú vybavené štvoricou airbagov, trakčnou kontrolou TCS, asistentom núdzového brzdenia a dokonca stabilizačným systémom ESC!

Ani pod kapotou sa nemajú rumunské novinky za čo hanbiť. Trojica motorov spĺňa emisné normy Euro 5, čo znamená, že ide o agregáty využívané v aktuálnych modeloch Renaultu. Najlepšie to dokladuje moderný preplňovaný 3-valec 0.9 TCe (66 kW) s priamym vstrekovaním paliva, nahrádzajúci starší a väčší atmosférický motor 1.6 16V. V porovnaní s ním ušetrí spotrebou len 5,0 litra až 1,5 litra benzínu na 100 km. Ešte úspornejší je moderný diesel 1.5 dCi (55 kW), ktorý potrebuje priemerne len 3,8 litra nafty. Treťou alternatívou je základný benzínový 4-valec 1.2 16V (55 kW), ktorý bude môcť už v blízkej budúcnosti spaľovať okrem benzínu aj LPG.

Všetky motory sú kombinované s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami. S úsporným stop-štart systémom sa pre Logan a ani Sandero nepočíta. Znižovať spotrebu sa však snaží asistent ekonomického radenia a nový Eco mód, aktivovaný tlačidlom na palubnej doske, ktorý upravuje činnosť motora a klimatizácie.

Dacia Sandero Foto: Dacia
Dacia Sandero Dacia Sandero

Jednoduchý podvozok s prednými tlmičovými vzperami McPherson a zadnou vlečnou nápravou, podstúpil revíziu. Obom modelom ponúka vyšší komfort aj stabilitu, ale najmä odolnosť proti nekvalitným cestám. Na niektoré trhy sa dokonca dostanú verzie so zvýšenou ochranou. Dacia tiež sľubuje vyšší akustický komfort. Jednak z dôvodu nasadenia väčšieho množstva tlmiacich materiálov, ale aj lepšej aerodynamiky a nových tesnení dvier či okien.

Dacia Sandero Foto: Dacia
Dacia Sandero Dacia Sandero

Logan a Sandero absolvovali svetovú premiéru na jesennom parížskom autosalóne. Do predaja sa dostanú ešte tento mesiac spolu s off-roadovo ladenou verziou Sandero Stepway s podvozkom zvýšeným o 40 mm. Ich výrobu zabezpečuje materský závod v rumunskej Pitešti, ale aj výrobné kapacity v marockej Kasablanke a Tangiers.

Rozmery
Model Logan Sandero
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4347/-/1517 4050/-/1518
Rázvor náprav (mm) 2634 2589
Objem kufra/nádrže (l) 510/50 320/50
Technické údaje
Motor 1.2 16V 0.9 TCe 1.5 dCi
Zdvihový objem (ccm) 1149 899 1461
Max. výkon (kW/ot.) 55/5500 66/5252 55/4000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 107/4250 135/2500 200/1750
Max. rýchlosť (km/h) 156 175 164
0 – 100 km/h (s) 14,5 11,1 14,6
Spotreba na 100 km (l) 5,8 5,2 3,8
Dacia Logan
Dacia Logan
+12Dacia Logan
2 debata chyba
Články podľa značiek