Nová Škoda Octavia schudla 102 kg

Je väčšia ako druhá generácia, ľahšia ako Octavia I z roku 1996 a prichádza s dvomi druhmi zadnej nápravy. Nová Octavia útočí technikou aj dizajnom.

Škoda Octavia III
Octavia III je v porovnaní s predchádzajúcou generáciou o 90 mm dlhšia, o 45 mm širšia a jej rázvor narástol o 108 mm. Napriek tomu je auto výrazne ľahšie.
Autor: Václav Lipavský

Médiami sa rozleteli fotografie novej generácie Octavie doslova rýchlosťou blesku. Na jej odhalení v Mladej Boleslavy sme nechýbali ani my, viac ako samotné tvary karosérie nás však zaujímala technika, ktorú nový kabát ukrýva.

Koeficient aerodynamického odporu novej Octavie má hodnotu
0,29.
Koeficient aerodynamického odporu novej Octavie má hodnotu 0,29.
Autor: Václav Lipavský

Schudla, a výrazne

Podľa automobilky je nová Octavia aj napriek nárastu rozmerov ľahšia o 102 kg, svojou hmotnosťou sa tak údajne dostala až pod Octaviu prvej generácie predstavenú v roku 1996 (hmotnosti jednotlivých verzií Škoda zatiaľ nezverejnila). Za všetkým treba vidieť predovšetkým novú podvozkovú platformu MQB (Octavia II používa platformu PQ35). Hlavný podiel na nižšej hmotnosti tak nesie iná štruktúra karosérie, podvozku, pomocných rámov a vnútornej výbavy zahŕňajúcej aj klimatizáciu či upravenú konštrukciu sedadiel.

Podľa konštruktérov sa šetril doslova každý kilogram, takže neprekvapí ani použitie jednoduchšej zadnej nápravy. Tvoria ju klasické vlečené ramená s torznou priečkou, pričom v porovnaní s viacprvkovou nápravou je ľahšia o celých 16 kg. Na rozdiel od Golfu VII ju však Octavia použije pre všetky motory s výkonom do 110 kW/150 k (Golf len pre agregáty s výkonom do 100 kW/136 k). Kým tak napríklad Octaviu 1.4 TSI dostanete s vlečenou nápravou, rovnako motorizovaný Golf už použije viacprvkové zavesenie. Väčšia Octavia však potrebuje v porovnaní s Golfom „zhodiť“ viac kilogramov a toto je podľa konštruktérov jedna z ciest (kvôli spotrebe a flotilovým emisiám). Navyše ide o druhú generáciu vlečenej nápravy (tvorí ju obrátený U profil) s prepracovanou geometriou a pevnejším uchytením (vrátane mohutnejších silentblokov), takže by mala aj naloženej Octavii poskytnúť dostatočnú istotu. Ostáva len veriť, že sa výrazné zníženie hmotnosti nepodpíše na pevnosti karosérie a dimenzovaní jej najnamáhanejších častí (problém mnohých dnešných „vyľahčených“ áut).

Viac výbavy

Octavia III chce zaujať aj bohatou bezpečnostnou výbavou, ponúkne preto až 9 airbagov (vrátane kolenného pre vodiča, či bočných na zadných sedadlách), funkciu núdzového brzdenia, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, multikolízny brzdový systém, asistent pripravujúci priestor posádky na prípadnú nehodu, adaptívny tempomat fungujúci až do úplného zastavenia auta, systém sledujúci únavu vodiča, či aktívnu prednú kapotu (pre prípad stretu auta s chodcom).

Úplne nové motory

Nová generácia Octavie prichádza aj s novou generáciou motorov. Už základný štvorvalec 1.2 TSI je z rodiny nových agregátov EA211, takže okrem toho, že má „horúcu“ stranu umiestnenú smerom k motorovej priečke (to dovolilo vytvoriť kratší predný previs) a vodou chladené výfukové zvody (pri extrémne dynamickej jazde nemusí katalyzátor chladiť drahým palivom), namiesto rozvodovej reťaze používa tichý rozvodový remeň čiastočne namočený v motorovom oleji. Základná verzia s výkonom 63 kW/86 k bude spolupracovať s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, ostatné Octavie dostanú „šesťkvalt“. Vrcholnou benzínovou verziou bude Octavia 1.8 TSI s výkonom 132 kW/180 k. Až neskôr ju z trónu zosadí Octavia RS, ktorá dynamikou prekoná aj Škodu Superb 3.6 FSI V6 4×4.

Podľa dostupných údajov bude najúspornejšou verziou Octavia 1.6 TDI GreenLine (81 kW/110 k) s kombinovanou spotrebou 3,4 l/100 km.

Slovenské ceny novej Octavie budú známe až v priebehu budúceho roku.

Čo nás zaujalo

Nad hlavou pribudlo vpredu 8 mm, vo výške lakťov je kabína
širšia o 39 mm vpredu a 26 mm vzadu.
Nad hlavou pribudlo vpredu 8 mm, vo výške lakťov je kabína širšia o 39 mm vpredu a 26 mm vzadu.
Autor: Václav Lipavský
Mäkký plast palubnej dosky je na pohľad aj dotyk hodný
auta tejto kategórie.
Mäkký plast palubnej dosky je na pohľad aj dotyk hodný auta tejto kategórie.
Autor: Václav Lipavský
Rovnako mäkký plast nájdete aj na predných dverách.
Rovnako mäkký plast nájdete aj na predných dverách.
Autor: Václav Lipavský
Vzadu sa však už šetrilo. Hoci to tak na prvý pohľad
nevyzerá, tento plast je tvrdý ako kameň.
Vzadu sa však už šetrilo. Hoci to tak na prvý pohľad nevyzerá, tento plast je tvrdý ako kameň.
Autor: Václav Lipavský
Batožinový priestor má základný objem 590 l. po sklopení
zadného sedadla sa zväčší až na 1800 l.
Batožinový priestor má základný objem 590 l. po sklopení zadného sedadla sa zväčší až na 1800 l.
Autor: Václav Lipavský
Operadlá sa sklápajú na pevné sedáky, opierky hlavy
nemusíte pred sklopením operadiel vôbec upravovať alebo odstraňovať.
Operadlá sa sklápajú na pevné sedáky, opierky hlavy nemusíte pred sklopením operadiel vôbec upravovať alebo odstraňovať.
Autor: Václav Lipavský
Po sklopení operadiel vznikne malý schod.
Po sklopení operadiel vznikne malý schod.
Autor: Václav Lipavský
Kryt batožinového priestoru obsahuje integrovanú roletku. V
prípade potreby prevážania rozmernejších predmetov sa dá postaviť za
zadné operadlo (aby nezavadzal).
Kryt batožinového priestoru obsahuje integrovanú roletku. V prípade potreby prevážania rozmernejších predmetov sa dá postaviť za zadné operadlo (aby nezavadzal).
Autor: Václav Lipavský
Prezentované Octavie boli obuté do pneumatík s rozmermi
225/40 R 18. Väčší rozmer na bežnú Octaviu nezoženiete. Octavia RS však
dostane aj 19-palcové disky (len na želanie).
Prezentované Octavie boli obuté do pneumatík s rozmermi 225/40 R 18. Väčší rozmer na bežnú Octaviu nezoženiete. Octavia RS však dostane aj 19-palcové disky (len na želanie).
Autor: Václav Lipavský
Zadné dvere sú dostatočne dlhé a po ich otvorení vznikne
veľký vstupný otvor. Nastupovanie je tak pohodlné.
Zadné dvere sú dostatočne dlhé a po ich otvorení vznikne veľký vstupný otvor. Nastupovanie je tak pohodlné.
Autor: Václav Lipavský
Zadná vlečená náprava drží v pevnejších a smerovo
stabilnejších silentblokoch. V porovnaní s viacprvkovým zavesením je
ľahšia o 16 kg.
Zadná vlečená náprava drží v pevnejších a smerovo stabilnejších silentblokoch. V porovnaní s viacprvkovým zavesením je ľahšia o 16 kg.
Autor: Václav Lipavský
Takto to vyzerá za zadnou nápravou naftovej verzie TDI...
Takto to vyzerá za zadnou nápravou naftovej verzie TDI...
Autor: Václav Lipavský
...a takto na rovnakom mieste benzínovej verzie TSI.
...a takto na rovnakom mieste benzínovej verzie TSI.
Autor: Václav Lipavský
Benzínová verzia má zadný výfukový tlmič umiestnený v
pozdĺžnej osi auta.
Benzínová verzia má zadný výfukový tlmič umiestnený v pozdĺžnej osi auta.
Autor: Václav Lipavský
Zaujímavé je aj vzorné zakrytovanie zadného podvozku
benzínovej verzie TSI.
Zaujímavé je aj vzorné zakrytovanie zadného podvozku benzínovej verzie TSI.
Autor: Václav Lipavský
Plastový kryt je aj vpredu pod motorom (TSI).
Plastový kryt je aj vpredu pod motorom (TSI).
Autor: Václav Lipavský

Súvisiace články:

Škoda Fabia Junior

Nová Fabia zaujala dizajnérov. Stvorili Junior, RS aj Scout

02.09.2014 06:00

Zverejnenie prvých oficiálnych fotografií novej Škody Fabia inšpirovalo viacerých dizajnérov. Vytvorili počítačovú podobu jej najlacnejšej, ale aj športovej verzie RS či verzií Monte Carlo a Scout. Či sa trafili, je ešte otázne.

Škoda 100 110 110 R

Škoda 100: Príchod 'stovky' poznačila dráma. Slávi 45 rokov

30.08.2014 07:00

Škoda 100/110, ktorej výroba odštartovala v Mladej Boleslavi v auguste 1969, nebola zďaleka takou revolúciu ako Škoda 1000 MB. Nakoniec z nej však vzniklo viac ako milión kusov. A nerozlučne k nej patrí aj legendárne kupé 110 R.

Škoda Fabia 2014 - interiér

Škoda 'vypustila' interiér novej Fabie

26.08.2014 15:00

Po prvých fotografiách exteriéru uvoľnila Škoda aj prvé snímky interiéru novej Fabie. Sľubuje väčší priestor, rekordne veľký kufor a až deväť nových Simply Clever riešení. Napríklad funkciu MirrorLink.

Jadro, nukleárne, jadrové, atómové zbrane

S novým reaktorom meškajú aj Fíni. Desať rokov

02.09.2014 05:30

Dátum sprevádzkovania najväčšieho fínskeho jadrového reaktora Olkiluoto 3 sa odkladá na druhú polovicu roka 2018.

škola, deti, žiaci

Pravda o škole. Čo si myslia rodičia a učitelia

01.09.2014 20:00

Zase škola. Alebo Hurá, škola? Niektoré deti budú v utorok vstávať s chuťou, iné možno menej. Pre vyše 700-tisíc žiakov základných a stredných škôl sa znovu začínajú školské povinnosti.

pomoc, SOS, stres, únava, napätie, práca, strach

Niekto má dve práce, iný nestíha jednu

01.09.2014 20:00

Denne osem hodín v jednej robote. "Klasický" pracovný režim je na Slovensku stále najbežnejší, využíva ho viac ako 95 percent pracujúcich.

rubeľ, Rusko, Moskva

Ruský rubeľ klesol na nové rekordné minimum

01.09.2014 19:19

Ruský rubeľ v pondelok zostúpil na nové rekordné minimum k americkému doláru a v poklese pokračoval aj ruský akciový trh.