Nový Land Cruiser je pýchou Toyoty

Po premiére obrovského Land Cruiseru V8 prichádza na svet aj úplne nová generácia jeho menšieho súrodenca. Tentoraz s označením Land Cruiser 150.

06.12.2009 20:00 , aktualizované: 07.12.2009 04:00
Toyota Land Cruiser 150 Foto:
Toyota Land Cruiser 150
debata

Menšie rozmery Land Cruisera 150 však rozhodne neznamenajú menej schopností. Práve naopak. V novom Land Cruiseri debutujú technológie, ktoré mu umožňujú jazdiť na asfalte s komfortom limuzíny a mimo neho prekonávať terén so suverenitou vojenského špeciálu.

Nižšia hmotnosť a kompaktnejší formát mu dávajú v porovnaní s modelom V8 v teréne istý náskok. Nemýľte si ho preto s rozmaznanými SUV. Toto je skutočný off-road. Naznačuje to už jeho rámový podvozok a tuhá zadná náprava.

Toyota Land Cruiser 150 Foto: Toyota
Toyota Land Cruiser 150 Toyota Land Cruiser 150

Rozmery sa zmenili len nepatrne. Do dĺžky pribudlo 44 a do šírky 10 milimetrov. Pritom sa zlepšili nájazdové uhly. Svetlá výška je na úrovni 220 mm. Prejazdnosť však uľahčujú aj šikmo tvarované priečne výstuhy rámového podvozku, takže nemôže dôjsť k zachyteniu podvozku o pevnú prekážku. Úctyhodná je aj brodivosť do hĺbky až 70 cm.

Permanentný pohon štyroch kolies rozdeľuje cez diferenciál Torsen LSD hnací moment v pomere 40:60 medzi nápravy. Tento moment sa však môže meniť od 50:50 až po 30:70. Uzávierka však pribudla aj na zadnom diferenciáli. K nej musíme pripočítať redukčný prevod pre náročný terén. A ešte je tu plejáda elektronických trakčných pomocníkov. Prostredníctvom systému Multi-Terrain Select volíte jeden z štyroch režimov nastavenia vozidla – bahno, piesok, bubny a skaly. Systém aktivovaný cez multifunkčný volant prispôsobuje záber jednotlivých kolies, rozdelenie krútiaceho momentu, ale aj reakcie motora, riadenia a prevodovky okamžitým podmienkam. Preklzu prešmykujúcich kolies zároveň bráni systém pribrzďovania A-TRC, ktorý posiela viac výkonu na kolesá s lepším záberom. Naopak, pri brzdení v teréne pracuje protiblokovací systém ABS v terénnom móde, takže v prípade potreby umožňuje v prospech kratšej brzdnej dráhy čiastočné blokovanie. Zvolený režim sa zobrazuje na displeji prístrojového panelu.

Toyota Land Cruiser 150 Foto: Toyota
Toyota Land Cruiser 150 Toyota Land Cruiser 150

Pre skutočne extrémne podmienky pri prudkom klesaní, stúpaní či prekonávaní skál a brodení vodných tokov je možné využiť novú funkciu Crawl Control, akýsi terénny tempomat, pri ktorom navolíte jednu zo štyroch minimálnych rýchlostí prejazdu terénom. Vozidlo pokračuje zvolenou trasou konštantnou rýchlosťou bez použitia plynového a brzdového pedálu a je jedno, či ide o stúpanie, klesanie alebo prechod skalnatým terénom. Plynulosť prejazdu je tak oveľa väčšia a zabraňuje nežiaducim prudkým zrýchleniam a brzdeniam.

Toyota Land Cruiser 150 Foto: Toyota
Toyota Land Cruiser 150 Toyota Land Cruiser 150

Aby ste mali dokonalý prehľad o dianí okolo, zobrazujú štyri externé kamery systému Multi-terrain Monitor priestor pred, za a po stranách vozidla. Obraz sa premieta na centrálny monitor palubnej dosky. Okrem toho je pri aktivovanom systéme MTS možné aj grafické zobrazenie uhla natočenia predných kolies, ktoré je v teréne veľmi dôležité.

Toyota Land Cruiser 150 Foto: Toyota
Toyota Land Cruiser 150 Toyota Land Cruiser 150

Na ceste profituje vysoký Land Cruiser z ďalších pokročilých systémov. Napríklad KDSS, ktorý pomocou prepojenia predného a zadného stabilizátora hydraulickým okruhom zabraňuje nakláňaniu karosérie v zákrutách a zároveň eliminuje vibrácie absorbovaním otrasov. Okrem toho je možné nastaviť tri druhy tvrdosti odpruženia od Comfort, cez Normal až po Sport. Príplatkový pneumatický podvozok tiež umožňuje voliť jednu z troch svetlých výšok. Systém sa zároveň stará o konštantné nastavenie výšky zadnej časti karosérie nezávisle od zaťaženia.

Toyota Land Cruiser 150 Foto: Toyota
Toyota Land Cruiser 150 Toyota Land Cruiser 150

Luxusom na palube konkuruje Land Cruiser limuzínam vyšších tried. Nájdete tu napríklad bezkľúčové odomykanie a štartovanie, trojzónovú klimatizáciu, optitrónové podsvietenie prístrojov, navigačný systém, špičkovú audiosústavu alebo adaptívny tempomat s pribrzďovaním. K bezpečnostným prvkom patrí samozrejme stabilizačný systém a príplatkové bi-xenónové adaptívne predné svetlá s natáčaním. Variabilitou zas Land Cruiser pripomína triedu MPV. Má nielen posuvný druhý rad delených sedadiel v rozsahu 13 centimetrov, ale aj dve plnohodnotné sedadlá tretieho radu, ktoré sú sklopené v podlahe.

O pohon sa starajú dve osvedčené jednotky, ktoré najviac odlišujú Land Cruiser 150 od väčšieho modelu V8. Základ tvorí totiž štvorvalcový diesel 3.0 D4-D s výkonom 127 kW spojený so 6-stupňovou manuálnou alebo 5-stupňovou automatickou prevodovkou. Benzínový 6-valec 4.0 Dual VVT-i spojený výlučne s automatom má podstatne vyšší výkon 207 kW. Kým však zážihový motor potrebuje priemerne 10,8 litra benzínu, diesel s automatom spotrebuje o 2,7 litra paliva menej. V meste je rozdiel až 4,3 litra.

Toyota Land Cruiser 150 Foto: Toyota
Toyota Land Cruiser 150 Toyota Land Cruiser 150

Nová Toyota Land Cruiser je na slovenskom trhu k dispozícii od decembra 2009. V ponuke bude troj- aj 5-dverová verzia. Kratší model bude k dispozícii len s dieselovým motorom a manuálnou prevodovkou, čo vylučuje možnosť kombinácie s niektorými terénnymi technologickými lahôdkami ako napríklad systémom Crawl Control alebo Multi-Terrain Select.

Rozmery 3d 5d
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4315/1885/1830 4760/1885/1845
Rázvor náprav (mm) 2450 2790
Nájazdové uhly predný/zadný (o) 32/26 32/25
Bočný náklon/brodivosť o/mm 42/700 42/700
Technické údaje
Motor 4.0 Dual VVT-i V6 3.0 D4-D
Počet valcov/ventilov V6/24 2×DOHC 4/16 DOHC
Zdvihový objem (cm3) 3956 2982
Max. výkon (kW/ot.) 207/5600 127/3400
Max. krút. moment (Nm) 387/4400 410/1600
Max. rýchlosť (km/h) 180 175 (175)
0 – 100 km/h (s) 9,2 11,7 (12,4)
Spotreba na 100 km (l) 10,8 8,1 (8,5)

.

debata chyba
Články podľa značiek