To nie je iste jednoduché. Veď v histórii japonskej automobilovej výroby sa na to odhodlala zatiaľ len Honda, no ako je známe, jej legendárny model NSX už patrí minulosti.
Deväť rokov čakania
To, že Lexus mieni vstúpiť do športovej high society nebolo nijakým tajomstvom. Už v roku 2005 predviedol na autosalóne v Detroite prvý koncept LF-A a aby sa nezabudlo, že to myslí vážne, o dva roky neskôr predviedol na tom istom mieste jeho druhú vývojovú fázu. Zvedavosť automobilových maniakov však vyprovokoval do nepríčetnosti, až keď tím Gazoo Racing nasadil vlani a v tomto roku niekoľko prototypov priamo na dvadsaťštyrihodinový závod v Nürburgringu.
To už bolo jasné nielen to, že „japonské enzo“ bude musieť z homologizačných dôvodov do výroby, ale aj to, že pôjde o skutočne ostré športové náradie. Premiéra sériovej podoby LFA na autosalóne v Tokiu, kde prišlo o pomlčku v názve a kde sa stalo absolútnou hviezdou domácej motorshow, to len potvrdila. Smutnou správou je, že Lexus vyrobí z najrýchlejšieho japonského automobilu všetkých čias iba 500 kusov.
Každý gram pod kontrolou
Že ide o superšport niet najmenších pochybností. Karoséria je vyrobená u uhlíkových vlákien, čím sa v porovnaní s hliníkom podarilo ušetriť sto kilogramov hmotnosti. Relatívne ťažké komponenty ako motor a prevodovka našli miesto medzi nápravami. Motor je za prednou a prevodovka pred zadnou nápravou. K zníženiu ťažiska napomohlo použitie suchej kľukovej skrine a umiestnenie olejového či vodného čerpadla za motor. Zvažoval sa každý gram a jeho pozícia. Aj preto sú chladiče a ventilátory uložené až za zadnými kolesami a sedadlá posunuté bližšie k centrálnej osi vozidla a jeho ťažisku. Výsledkom je ideálne rozloženie hmotnosti v pomere 48:58 % v prospech zadnej hnacej nápravy.
Malý a výkonný
Vidlicový 10-valec LFA je samostatnou kapitolou. Nielen preto, že pozostáva z ľahkého hliníka, horčíka a titánu. Svojou stavbou zaberá totiž menej miesta ako bežný 8-valec. Prívod vzduchu do každého z desiatich spaľovacích priestorov má na starosti samostatne riadená škrtiaca klapka. V porovnaní s riešením so spoločnou škrtiacou klapkou sa podarilo skrátiť čas ohlasu motora po stlačení akcelerátora na polovicu.
Každý zo štyridsiatich ventilov ovládajú vahadlá s povrchovou úpravou približujúcou sa tvrdosti diamantu. Atmosférický agregát točí do 9-tisíc otáčok za minútu. Z objemu 4,8 litra dáva pri 8700 otáčkach výkon 412 kW, pričom v pásme od 3700 do 9-tisíc neklesá krútiaci moment 480 Nm pod 90 percent svojho maxima. Obrovská nádielka výkonu putuje k robotizovanej 6-stupňovej prevodovke ASG, ktorá potrebuje na preradenie stupňov len dve desatiny sekundy.
Nádhernú zvukovú kulisu má na svedomí výfukové potrubie s viacstupňovým hlavným tlmičom. Z každého valca majú výfukové plyny rovnako dlhú dráhu až po centrálne umiestnenú koncovku výfuku.
Na stovku pod štyri sekundy
Na asfalte držia túto japonskú šelmu 20-palcové kolesá na predných dvojitých lichobežníkových a zadných viacprvkových závesoch. Tie sú vybavené zdatnou brzdovou sústavou CCM s keramickými kotúčmi. Len pre zaujímavosť, tie predné majú 390 mm! Nie náhodou. Výkonový hmotnosť je 2,6 kg/k. Len 1480 kg vážiace LFA šprintuje na stovku za 3,7 sekundy a dosahuje maximálku 340 km/h.
To sú podobné hodnoty, akými sa môže pochváliť nová pýcha Ferrari, kupé F458 Italia či ultimatívny Aston Martin One-77. Pri vysokých rýchlostiach prichádza ku slovu difúzor prisávajúci LFA k ceste a aby toho nebolo málo, v zadnej časti sa vysúva mohutné prítlačné krídlo. S týmto autom teda do zákruty nejazdite pomaly. No ak by ste to predsa len prehnali, na pomoc príde špeciálne nastavený stabilizačný systém. Napokon, štýlu jazdy sa prispôsobuje celé vozidlo od podvozku až po reakcie prevodovky a riadenia. To všetko má na starosti elektronické srdce VDIM.
Do výroby len päťsto kusov
Lexus spustí výrobu limitovanej série 500 kusov v polovici budúceho roku v japonskom Aichi. Mesačne vznikne maximálne 20 kusov. Veľký podiel ručných prác umožní doladenie každého kusu podľa individuálnych požiadaviek zákazníka. Až od roku 2012 bude však k dispozícii špeciálny paket pre jazdy na okruhoch. Po spustení predaja sa Lexus LFA zaradí nielen medzi najrýchlejšie, ale aj najdrahšie autá planéty. Európska cena štartuje s cenovkou 375-tisíc eur.
Rozmery | |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4505/1895/1220 |
Rázvor náprav (mm) | 2065 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1480 |
Technické parametre | |
Motor | 4.8 V10 |
Prevodovka | 6-sekvenčná |
Zdvihový objem (ccm) | 4805 |
Max. výkon (kW/ot.) | 412/8700 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 480/6800 |
Max. rýchlosť (km/h) | 325 |
0 – 100 km/h (s) | 3,7 |