Jazdite s rozumom a ušetríte

Zapojte počas jazdy rozum, viac predvídajte a každých 100 km môžete reálne ušetriť celý liter paliva.

28.04.2010 08:43 , aktualizované: 11:00
palivomer Foto:
palivomer
debata

Väčšina z nás sa za volantom neustále niekde ponáhľa. Poznáte to, zaspali ste do práce, obchod vám za 10 minút zatvoria, alebo vás vodič pred vami jednoducho rozčuľuje svojim výletným tempom. Chaotickou jazdou a nekoordinovaným tlačením na plynový pedál však vyhadzujete vlastné (alebo služobné) peniaze von oknom. A teraz dobrá správa. Rovnako rýchlo sa dokážete dostať do cieľa aj pri nižšej spotrebe. Chce to za volantom len viac rozmýšľať.

Úspornou jazdou dokážete na trase dlhej 100 km ušetriť aj celý liter paliva. Ak si vezmeme auto s priemernou spotrebou okolo 7 l/100 km, pri ročne najazdených 20 000 kilometroch to predstavuje ušetrených 200 litrov paliva, čo je približne 220 – 250 eur. A to rozhodne nie je málo. Presne toľko (alebo dokonca menej) vás vyjde pravidelná servisná prehliadka.

Plynulá jazda

Prvý prikázaním úspornej jazdy je plynulosť. Štýlom brzda-plyn získate v mestskej premávke možno pár minút k dobru, no na spotrebe sa to prejaví doslova tragicky. Závisí to od konkrétneho typu ale nárast pri agresívnejšej jazde môže predstavovať aj dva litre na 100 km.

Spotrebu zvyšuje aj zbytočné vytáčanie motora. Najideálnejšie je pohybovať sa v pásme maximálneho krútiaceho momentu. Pri moderných naftových motoroch začína maximum už pri zhruba 1800 – 2000 otáčkach, pri benzínových prepĺňaných je to podobné. Plynulú jazdu zvládnu dnešné agregáty dokonca aj pri nižších otáčkach. Závisí to od konkrétneho motora. Každý vodič s aspoň základnými znalosťami techniky si vie zistiť a ustriehnuť optimálne otáčky. Samozrejme nie je dobré motor ani podtáčať, potom začína trpieť technika a to je ešte horšie ako pár deci ušetreného paliva. Pomocnú ruku navyše podávajú aj samotné automobilky, do výbav áut začína stále častejšie prenikať indikátor včasného preradenia, ktorý aj laikovi našepká kedy „hodiť“ vyšší stupeň.

Pri jazde medzi svetelnými križovatkami sa neoplatí drať sa dopredu. A nie len kvôli vyššej spotrebe. Ak budete rýchly, na ďalšom semafore chytíte červenú a aj tak budete musieť spomaliť alebo dokonca zastaviť. Nenechajte sa vyprovokovať vedľa stojacim autom, ktorého šofér si niečo kompenzuje tým, že bude všade skôr ako vy. Veď to určite poznáte, denne to zažívame skoro všetci. Najviac paliva auto spotrebuje pri rozbehu a zrýchľovaní.

Stále sa polemizuje o dojazdoch na križovatku so zaradeným rýchlostným stupňom. V meste tým ušetríte tak málo, že sa nad tým ani neoplatí zamýšľať. Na neutrál sa navyše „dokotúľate“ ďalej. Ale pozor na zdržiavanie premávky. Nie je nič horšie ako ekologický aktivista na začiatku dlhej kolóny. Pri dlhšej jazde z kopca je jazda so zaradeným prevodovým stupňom už „iná káva“, tam sa to z hľadiska spotreby oplatí. Navyše je to bezpečnejšie a brzdy nie sú extrémne zaťažované. Ak však za kopcom nasleduje dlhá rovinka a povolená rýchlosť to dovoľuje, nechajte auto dole kopcom rozbehnúť na neutrál.

Pneumatiky

Pneumatiky sa starajú o kontakt vozidla s vozovkou. V prvom rade, pri snahe o úspornú jazdu si treba vybrať obutie s nízkym valivým odporom. Aerodynamický odpor vozidla nemáte veľkú šancu znížiť, valivý odpor kolies áno. Dôležité je dodržiavať nahustenie predpísané výrobcom. Podhustená pneumatika zvyšuje spotrebu a prehustená znižuje. V obidvoch prípadoch však dochádza k nerovnomernému opotrebovaniu dezénu, a tým k znehodnoteniu pneumatiky.

Prehustené pneumatiky sa opotrebujú v strede... Foto: web
Prehustené pneumatiky sa opotrebujú v strede behúňa. Prehustené pneumatiky sa opotrebujú v strede behúňa.

A teraz niečo z praxe. Ekologické pneumatiky so zníženým valivým odporom si ku autu prikúpi len málo zákazníkov. Buď ich máte na aute namontované už z výroby, alebo budete šetriť na klasických gumách. Za každých okolností je dôležitý spomínaný tlak v pneumatikách. Stále je lepšie mať ich o niečo prehustené ako podhustené. Keď sú mäkké, viac sa zahrievajú. Zníženie valivého odporu výrobcovia dosahujú tvrdšou zmesou behúňa. Čo to znamená? Takéto pneumatiky sú hlučnejšie, v zákrute skôr pískajú a menej držia. Kto uprednostňuje športovú jazdu, prinesú mu viac škody ako úžitku. Takýto vodič však o úsporu paliva ani nestojí.

Zbytočná záťaž

Takýto neporiadok je zbytočnou záťažou. Foto: web
Takýto neporiadok je zbytočnou záťažou. Takýto neporiadok je zbytočnou záťažou.

Je dobré čas od času pretriediť si veci, ktoré sa neustále vozia v aute. Zbytočnosti treba vyložiť alebo vyhodiť. Každé kilo sa počíta. Použivaním strešných nosičov a boxov sa výrazne zvyšuje spotreba, takže ak ich práve nepotrebujete, je dobré obetovať chvíľu potrebnú na ich demontáž. Znížite tým aerodynamický odpor vozidla, akustický komfort, ale aj jeho hmotnosť. A čo je nemenej dôležité, znížite ťažisko auta na pôvodnú úroveň, takže vaše auto bude ovládateľnejšie a bezpečnejšie.

Hltač energie

Klimatizáciu používajte s rozumom. Foto: Alfa Romeo
Klimatizáciu používajte s rozumom. Klimatizáciu používajte s rozumom.

Všetky spotrebiče v automobile zvyšujú v zapnutom stave jeho spotrebu. „Najhladnejšia“ je klimatizácia, ktorá si za svoje chladivé služby vypýta podľa meraní ADAC-u od 0,8 do 2,1 litra paliva na každých 100 km. V prvých minútach, kedy musí klimatizácia ochladiť interiér z vysokej teploty na znesiteľnú je to však niekedy až viac ako 4 litre. Preto radšej rozpálený interiér trochu vyvetrajte jazdou s otvorenými oknami a až následne zapnite klimatizáciu. Tieto hodnoty platia pre mestskú premávku. Na diaľnici ADAC nameral nárast spoteby len od 0,1 do 0,66 litra na 100 km. V žiadnom prípade neotvárajte pri zapnutej klimatizácii okná. Chcete predsa chladiť interiér nie exteriér auta. Otvorené okná zvyšujú aj aerodynamický odpor. V meste to nevadí, na diaľnici už áno.

Údržba

Aj kvalitný olej dokáže znížiť spotrebu. Foto: web
Aj kvalitný olej dokáže znížiť spotrebu. Aj kvalitný olej dokáže znížiť spotrebu.

Často opomínanou metódou, ako udržať nízku spotrebu vozidla je jeho údržba. Malo by byť samozrejmé dopriať motoru kvalitný olej, vzduchový a palivový filter. Zanedbaný a rozladený motor zožerie viac.

Vypínanie motora na križovatke

Ak nemáte automatický štart-stop systém, manuálne vypínanie motora na červenej, alebo v kolóne znižuje spotrebu. Otočiť kľúčikom sa oplatí údajne už na 20 s. Treba si však dávať pozor na teplotu motora a nesimulovať Start&Stop systém pri nezahriatom motore. Táto metóda dáva zabrať aj akumulátoru. Autá vybavené štart-stop systémami majú obyčajne výkonnejší štartér aj akumulátor, takže keby ste s rovnakou intenzitou vypínali a následne štartovali bežné auto, spôsobíte si opäť viac škody ako úžitku.

Plánovanie trasy

Ideálne je vyhýbať sa hustej premávke (dopravnej špičke), ak sa dá. Ak sa nedá, tak sa treba vyhýbať všetkému, čo by nás nútilo brzdiť. Je vhodné naplánovať si trasu tak, aby na nej bolo čo najmenej semaforov a iných prekážok, hoci bude trochu dlhšia.

debata chyba
Články podľa značiek