Aj airbag má svoju životnosť

Má vaše auto viac ako 15 rokov? Ak áno a má stále pôvodné airbagy, za ich správnu činnosť už nikto ruku do ohňa nedá.

27.01.2010 14:01
Airbagy Foto:
Airbagy
debata

Airbagy sa do európskych osobných áut montujú už od začiatku osemdesiatych rokov minulého storočia. Po cestách sa teda dnes pohybuje mnoho áut s nafukovacími vankúšmi, ktoré sú staršie ako dvadsať rokov. Zamysleli ste sa však niekedy nad tým, či ich airbagy stále fungujú?

Keď doslúži spojka, majiteľ ju okamžite vymení. Neúčinné tlmiče, výfuk, dvojhmotový zotrvačník alebo stratu kompresných tlakov vo valcoch tiež každý hneď nechá opraviť. Dokonca aj výmenou zmesi v klimatizačných okruhoch sa nespokojný majiteľ zaoberá hneď, ako sa v lete nedočká svojho vytúženého chladného vzduchu. Čo však s airbagmi? O ich prítomnosti nás informujú len nápisy SRS (Supplemental Restrain System), SIPS (Side Impact Protection System), SRP (Supplemental Restrain Protection) alebo AIRBAG „porozhadzované“ po vnútornom obložení a poťahoch sedadiel. K jazde nie sú potrebné a tak sa o ne ďalej takmer nik nestará. Častým argumentom proti ich výmene je správne zhasínajúca kontrolka aibagu na prístrojovom paneli. Starnutie materiálu nafukovacích vankúšov a náplne pyrotechnických nábojov však žiadna kontrolka diagnostikovať nedokáže.

Mať v aute airbagy je dobrá vec. Sú však stále... Foto: Volkswagen
Mať v aute airbagy je dobrá vec. Sú však stále funkčné? Mať v aute airbagy je dobrá vec. Sú však stále funkčné?

Výrobcovia navrhujú životnosť 10 až 15 rokov s veľkou rezervou, takže nafukovacie vankúše budú pravdepodobne plne funkčné aj v dvadsaťročnom či dokonca staršom aute. Nemusíte sa báť ani náhodného vystrelenia počas jazdy. Keď však pri nehode nastane problém s nevystreleným airbagom po životnosti, žiadny argument vám nepomôže a automobilka sa k vám otočí chrbtom. Zistite si preto, aká je výrobcom predpísaná životnosť nafukovacích vankúšov vo vašom aute. Predídete tak neskorším možným nepríjemným prekvapeniam.

Výmena airbagov je drahá aj pre samotný značkový servis

S rastúcim množstvom airbagov v aute rastú aj náklady na ich výmenu. A nie len pre vás, ale aj pre servis. Demontáž nevystrelených airbagov totiž musí realizovať špeciálne školený personál a nedajú sa vyhodiť do bežného odpadu. Vymontované airbagy by mali byť skladované na bezpečnom mieste a zneškodňované v ochranných klietkach. Nevybuchnuté airbagy sa musia špeciálnym zariadením „odpáliť“ aj na autách, ktoré sú určené na zošrotovanie.

Čím viac airbagov, tým drahšia je ich výmena. Foto: Audi
Čím viac airbagov, tým drahšia je ich výmena. Čím viac airbagov, tým drahšia je ich výmena.

Ako pracuje airbag

Po automobile sú porozmiestňované rôzne druhy senzorov sledujúcich spomalenie. Ak spomalenie prekročí stanovenú hranicu, snímače okamžite vyšlú signál riadiacej jednotke airbagu, ktorá pomocou elektrického impulzu zapáli hnacie náplne príslušných airbagov.

Ak pri nehode dôjde k zničeniu elektrických obvodov ešte pred aktiváciou airbagov, úlohu riadiacej jednotky vysielajúcej elektrický impulz (v tom čase už nefunkčnej) na seba preberá nárazový kondenzátor. Ten v sebe ešte pred nárazom preventívne akumuluje potrebnú elektrickú energiu. Nárazový kondenzátor je zároveň dôvodom, prečo sa pred začiatkom opráv airbagov musí po odpojení akumulátora zo siete počkať približne 15 – 20 min. Tento čas je potrebný na bezpečné vybitie nárazového kondenzátora.

Za vznik airbagov môže pohodlnosť Američanov

Airbagy k nám prišli z USA, kde sa stali nevyhnutnou výbavou znižujúcou počet mŕtvych na cestách. Americkí vodiči totiž často nepoužívali bezpečnostné pásy, preto bolo potrebné vymyslieť systém, ktorý ich ochráni aj bez bezpečnostných pásov. Výsledkom bol airbag – nafukovací vankúš, ktorý sa dokázal nafúknuť skôr, ako nepripútané telo vodiča narazilo na volant. Kým v Európe sú airbagy bezpečnostným doplnkom bezpečnostných pásov, v Amerike musel nafukovací vankúš ochrániť aj posádku, ktorá sa nepripútala. Preto boli prvé americké airbagy silnejšie a o tretinu objemnejšie.

Európske airbagy si vyžadovali pripútanie... Foto: Volvo
Európske airbagy si vyžadovali pripútanie bezpečnostnými pásmi. Európske airbagy si vyžadovali pripútanie bezpečnostnými pásmi.

Na jeho rýchle nafúknutie stlačený vzduch nestačil, preto sa uplatňuje pyrotechnický náboj, ktorý svojim zapálením airbag nafúkne za približne 45 ms. Výstrel pyrotechnického náboja je sprevádzaný výrazným akustickým prejavom, vystresovaná posádka však jeho hluk v zhluku momentálnych negatívnych udalostí nevníma. Samotný výstrel airbagu je však dosť ohlušujúci.

Nafukovací vankúš je vybavený vypúšťacím ventilom, ktorý po prvom náraze uvoľní tlak v airbagu a ten pri následnom vystúpení (prípadne vyslobodzovaní) posádky z havarovaného auta neprekáža. Moderné airbagy majú tzv. dvojfázové vypúšťanie tlaku, takže k úplnej strate tlaku v airbagu dôjde až neskôr. Toto je dôležité napríklad pri nehode, počas ktorej sa auto niekoľkokrát otočí cez strechu.

debata chyba
Články podľa značiek