Nové motory si stále vyžadujú zábeh

V ľuďoch stále častejšie prevláda názor, že s vývojom odpadá potreba zábehu nových motorov. Nie je to pravda.

17.12.2009 17:15
Motor Foto:
Motor
debata

Nech sú motory dnešných áut akokoľvek výborné a technologicky na špičke, potreba zábehu je u nich takmer rovnako dôležitá ako kedysi. Menšie výrobné tolerancie a vývoj v oblasti materiálov aj mazív potrebu zábehu síce postupne znižujú, no tvrdenie, že dnešné motory môžete hneď od začiatku zaťažovať na maximum je hlúposť.

Motory zabehnuté z výroby sú mýtus

Často sa stretávam s názormi, že dnešné motory osobných vozidiel sú zabehnuté z výroby a môžu sa naplno zaťažovať hneď od začiatku. Keď sa tak nestane, motor zleniveje. Neviem odkiaľ na to ľudia chodia, ale z úst fundovaného technika alebo konštruktéra by takáto hlúposť nikdy nevyšla. Ak niekomu motor takéto zaobchádzanie náhodou toleruje, môže za to ďakovať len poctivej práci konštruktérov motora, ktorí tak trochu s hlúposťou užívateľov počítajú a súčiastky dimenzujú aj pre tieto prípady. Pri dnešných objemoch výroby motorov nie je technicky možné, aby bol každý motor na konci výrobného pásu zabehávaný. Povinnú skúšobnú prevádzku nepovažujte za zábeh.

Ak motor dlhodobo (!) zaťažíte hneď od začiatku, koledujete si minimálne o dva zásadné problémy. Prvým sú zapečené piestne krúžky a druhým (s tým úzko súvisiacim) je neskoršia vyššia spotreba motorového oleja. Pri necitlivom zaobchádzaní naozaj dosiahnete uvoľnenie motora a z toho vyplývajúci vysoký výkon, ktorý vás môže mylne presvedčiť o správnosti vášho štýlu zabiehania. Neskôr však zistíte, že olej dolievate častejšie ako sused, ktorý bol pri zábehu opatrnejší. Prekvapiť by vás v tom prípade nemali ani klepotavé zvuky od „vylágrovaných“ ložísk kľukového hriadeľa. A to nespomínam kvílenie prevodovky a diferenciálov, ktorých sa zábeh týka rovnako ako samotného motora. Hlavné je, že ste svojim tvrdým prístupom nedovolili autu zlenivieť.

Zábeh sa netýka len motora

Treba si uvedomiť, že automobil je zložitý mechanizmus, ktorý sa skladá z mnohých celkov a súkolesí. Každá súčiastka, ktorá prichádza do styku s iným povrchom si musí „sadnúť“ a prispôsobiť svoju polohu opačnej strane. Počas trenia dochádza k jemnému obrusovaniu vzájomne sa pohybujúcich povrchov. Ak je v tejto fáze obrusovania vyvíjaný na súčiastku neprimeraný tlak, ľahko môže dôjsť k nesprávnemu „sadnutiu“ a vzniku nežiaducich netesností. Opatrný prístup si tak vyžadujú aj ozubené súkoliesia a ložiská v prevodovke a diferenciáloch. Usadiť sa musia aj brzdy. Nezabudnite, že ani nové pneumatiky nemajú maximálnu priľnavosť. Musia sa najskôr „strhnúť“ a potom držia ako majú.

Ako správne zabehnúť nové auto
– jazdite svižne, ale motor nevytáčajte nad 3/4 jeho prevádzkových o­táčok
– ak nemusíte, neťahajte za autom príves a nezaťažujte auto na maximum užitočnej hmotnosti
– nevytáčajte studený motor
– často meňte tempo jazdy
– krátke jazdy po meste obmedzte na minimum. Počas zábehu je lepšie jazdiť dlhšie trasy
– motor nikdy nepodtáčajte
– zohrievanie motora pri voľnobežných otáčkach nie je správne
– priebežne kontrolujte hladinu oleja

Pre auto je kľúčových prvých približne 5000 km. Každý motor navyše potrebuje odlišný prístup. Mnohí mechanici potvrdili, že škodovky si často vyžadujú hneď od začiatku svižnejšiu jazdu, naopak Mercedes, prípadne Ford, Land Rover či Volvo preferujú opatrnejší prístup. Čo motor, to originál, takže všeobecné tvrdenia sa nedajú plošne aplikovať. Každopádne urobíte správne, ak sa budete k motoru správať citlivo. Dodržiavajte hore uvedené zásady a po 5000 km (pri benzínových motoroch aj o niečo skôr) môžete začať motor pomaly zaťažovať na maximum.

Riadiace jednotky niektorých motorov sú nastavené tak, aby motor nebolo možné hneď od začiatku vytáčať na maximum. Až keď riadiaca jednotka usúdi, že si motor „sadol“, dovolí mu pracovať aj v najvyšších otáčkach.

Naftové motory si vyžadujú pri zábehu viac pozornosti. Za nova sú hlučnejšie a kým si poriadne „sadnú“, môže to trvať aj do prvej servisnej prehliadky (cca 10 – 20 000 km). V mnohých prípadoch sa do najlepšej kondície dostanú až po viac ako 50 000 km. Počítajte aj so zvýšenou spotrebou oleja. Tu treba spomenúť aj skutočnosť, že prvá olejová náplň v motoroch nie je tá, ktorú predpisuje výrobca v manuáli k vozidlu. Je vereným tajomstvom, že najmä z cenových dôvodov sú prvé olejové náplne o niečo horšie a nedokážu odolávať tak veľkému tepelnému namáhaniu ako oleje predpísané v manuáloch (pri zábehu dochádza v motore k zvýšenému treniu a vyšším teplotám). Prvá olejová náplň má navyše nevďačnú úlohu zachytávať všetky kovové špony a mikročastice, ktoré postupne v motore vzniknú pri jeho zabiehaní. Kedysi sa vo vozidlách prvý olej menil po 5000 km, dnes to tak nie je. Znova by sa mýlil ten, kto si myslí, že dnešné motory to nepotrebujú. Nehľadajte za tým nič iné, ako znižovanie servisných nákladov. O tom však niekedy nabudúce.

debata chyba
Články podľa značiek