Dlhodobá jazda pri vysokých otáčkach naftovému motoru škodí

Jednou z najhorších vecí, ktoré môžete vášmu naftovému motoru urobiť, je dlhodobá jazda pri vysokom zaťažení a vo vysokých otáčkach.

30.11.2009 16:36
Toyota Hilux Foto:
Toyota Hilux
debata

Možno ste to už zažili, sedíte za volantom silného naftového SUV, kocháte sa jeho výbornou dynamikou v nízkych otáčkach, prepletáte sa mestom a po nepríjemne dlhom čase mestských v kolónach sa konečne prebojujete na diaľnicu. V tej chvíli pocítite neochvejnú túžbu stúpiť autu na krk (najmä keď sedíte v služobnom aute, do ktorého tankuje firma), razantne stláčate spojku, podraďujete na nižší stupeň a v priebehu chvíľky sa ocitáte s plynovým pedálom na podlahe v ľavom diaľničnom pruhu. Motor zmobilizuje všetky sily, rýchlosti tam „padajú“ jedna za druhou až kým nemáte zaradený najvyšší prevodový stupeň a vaša myseľ sa sústredí len na to, aby sa vám do cesty neprimotal nejaký sviatočný vodič z pravého pruhu. Rýchlosť naberá na intenzite a okrem defenzívnych vodičov v pravom pruhu začínate jedným očkom nenápadne sledovať aj možné radary v dosahu. Ani si v tom strese nevšimnete, že ručička otáčkomera dávno opustila zelené pásmo ideálnych ekonomických otáčok, odhodlane preletela k červenému poľu a zapichla sa niekde v jeho strede. Usmievate sa od ucha k uchu, adrenalín vám strieka priamo do žíl a cítite sa ako kráľ ciest. Najhoršie však je, že ani len netušíte, ako horúco je tej chvíli vášmu motoru.

Manuálne prevodovky terénnych pick-upov, SUV či dodávok totiž používajú kratšie prevody, aby dokázali slabším motorom zabezpečiť aspoň akú takú dynamiku aj pri plnom naložení auta, prípadne pri jazde v teréne. Prázdne auto sa tak pri jazde na diaľnici ľahko dostane do nebezpečne vysokých otáčok. Ak v takej chvíli sedí za volantom neznalý alebo príliš uponáhľaný vodič odhodlaný nepustiť nohu z plynu až do konca diaľnice, motor môže skolabovať.

Pri veľmi vysokých otáčkach (a veľkom zaťažení daným plynom zaboreným v podlahe) nestihne stlačený vzduch s naftovou vo valcoch poriadne prehorieť a piest motora vytláča ešte horiacu zmes. Hliníkové piesty sú tak extrémne tepelne namáhané a ich povrch sa môže začať taviť. V niektorých prípadoch sa začne roztavený materiál piestu roztierať po vnútorných stenách valcov, alebo sa dokonca v pieste prepáli diera.

Piestom je niekedy poriadne horúco. Foto: Nissan
Valec Piestom je niekedy poriadne horúco.

Prvým prejavom takto extrémne prehriateho motora (ktorý sa nemusí vždy prejaviť nárastom teploty chladiacej kvapilny na ukazovateli prístrojového panela) je jeho pozvoľne sa znižujúci výkon. Už to by malo byť samo o sebe dostatočným varovaním a dôvodom pre zloženie nohy z plynu. Kto tak neurobí, v lepšom prípade skončí so zadretým motorom, v tom horšom s blokom motora plným dier. Ľahko sa môže stať, že sa piest „zakúsne“, ojnica to nevydrží, roztrhne sa a jej torzo na točiacom sa kľukovom hriadeli urobí z motora ementál. Niekedy natavený piest jazdu vydrží a po odstavení auta nemusí vodič o zničujúcich následkoch svojej jazdy ani tušiť. Problémy nastanú až pri rannom štartovaní, kedy nebude chcieť motor naštartovať. Keď sa náhodou roztočí, pobeží nepravidelne, alebo mu bude jeden valec úplne vynechávať. V takom prípade ste síce neprišli o blok motora, ale drahému servisu sa aj tak nevyhnete.

Bežné osobné autá sú väčšinou imúnne

S popisovaným problémom bojujú najmä veľké dodávky a terénne autá s manuálnymi prevodovkami. Pri nich musia konštruktéri zvoliť krátke prevody, aby sa motor dokázal vysporiadať s veľkou užitočnou hmotnosťou auta alebo jeho zvýšenými jazdnými odpormi v teréne. Na rovnej ceste a bez zaťaženia sú motory takýchto áut vitálne a vytáčajú sa s neuveriteľnou ľahkosťou. Toto často zneužívajú mladí vodiči služobných dodávok, ktorí si nikdy nenechajú ujsť príležitosť ostatným ukázať, že nemajú v šprinte na semaforoch konkurenciu.

Červené pole otáčkomera nikdy neignorujte. Foto: Václav Lipavský
Otáčkomer Červené pole otáčkomera nikdy neignorujte.

V osobných autách sú naftové motory spriahnuté s manuálnymi prevodovkami sprevodované tak, aby im na najvyšší prevodový stupeň stáli v ceste za dosiahnutím nebezpečne vysokých otáčok veľké jazdné odpory (napr. rastúci aerodynamický odpor). Ich prevodové pomery sú z dôvodu relatívne nízkej užitočnej hmotnosti, akustického komfortu a ekonomiky prevádzky podstatne dlhšie. Práve preto nedosahuje väčšina osobných áut svoju maximálnu rýchlosť na najvyššom prevodovom stupni, ale o stupeň nižšie. Keď aj maximálnu rýchlosť na najvyššom prevodovom stupni dosiahnu, je to ešte pri otáčkach ďaleko pred červeným poľom otáčkomera.

Ako problému predchádzať?

Recept je veľmi jednoduchý – používať pri šoférovaní hlavu. Je medzi nami veľa frajerov, ktorí dokážu dupnúť na plyn a predviesť neuveriteľne rýchly diaľničný presun z bodu A do bodu B. Dlhodobá jazda s ručičkou v červenom poli otáčkomera im nerobí starosti, stále sa pritom totiž spoliehajú na to, že výrobca musí s takýmito prípadmi počítať. Nepočíta!

Naftové motory sa najlepšie cítia v stredných... Foto: Honda
Otáčkomer Naftové motory sa najlepšie cítia v stredných otáčkach.

Aj v dnešnej dobe plnej elektroniky a asistenčných systémov nastanú situácie, kedy vám do riadenia nebude žiadna riadiaca jednotka zasahovať (najmä na jednoduchých dodávkach a pick-upoch) a tak konečná zodpovednosť vždy ostane na vodičovi a jeho cite pre správnu techniku jazdy. Červené pole nie je na stupnici otáčkomera pre srandu. Motor chvíľkové výlety do vysokých otáčkových sfér bez problémov zvláda, ale dlhodobému pobytu v tejto zóne sa rozhodne vyhýbajte.

debata chyba
Články podľa značiek