Neautorizované servisy v teste neuspeli

Nezávislá inšpekčná spoločnosť Toptest dala motoristom po rokoch dohadov jednoznačnú odpoveď na otázku, či ponúkajú kvalitnejšie služby autorizované alebo neautorizované autoservisy.

26.03.2012 11:09
servis, živnosť, práca, auto Foto:
Neautorizované servisy ťahali v teste za kratší koniec.
debata (5)

Topfest sa zaoberal aj problematikoh cien, či sú ceny v neznačkových servisoch naozaj nižšie ako v oficiálnej sieti. Uskutočnil unikátny porovnávací test autorizovaných a neautorizovaných opravovní. Ten prebehol v sieti najväčšieho predajcu vozidiel Škoda, a to na vozidle Fabia. Porovnávala sa kvalita a cena pravidelnej servisnej prehliadky, odstránenie šiestich simulovaných porúch, ako aj kvalita zákazníckeho servisu. Test prebiehal v utajení a na autách reálnych majiteľov, takže servisy nemali o teste ani tušenia. Podstúpilo ho 16 autorizovaných a 16 neautorizovaných opravovní, ktoré navonok deklarovali, že poskytujú pravidelné prehliadky pre vozidlá Škoda.

Výsledky odhalili zásadné kvalitatívne rozdiely už pri odovzdávaní auta do servisu. Ani jeden z neautorizovaných servisov neinformoval zákazníka o predbežnej cene písomne. V prípade autorizovaných servisov bola táto podmienka splnená na 100 %. Náhradné vozidlo ponúkli neautorizované servisy iba v 19 %, zatiaľ čo v autorizovaných servisoch až v 94 % prípadov.

Kritickým sa stalo aj prevzatie vozidla po prehliadke. V autorizovaných servisoch prebehlo hladko, vykonané práce a vyúčtovanie boli prehľadne zdokumentované. Neautorizované servisy zväčša nedodržali dohodnutý čas ukončenia prác, zoznam vykonaných úkonov bol k dispozícii iba v 19 percentách. Ochranný návlek na sedadle vodiča bol použitý iba v tretine prípadov. Predbežne oznámenej cene zodpovedala faktúra len v 56 % prípadov, zatiaľ čo autorizované servisy si túto povinnosť splnili až na 94 %.

Najdôležitejšie zistenie sa týka kvality a ceny servisu. Testom bola preukázaná vysoká úspešnosť autorizovaných servisov pri odstraňovaní porúch v rámci predpísaných úkonov, kým neautorizované servisy nie vždy vykonali všetky predpísané úkony. Napríklad preto, že na to nemali dostatočné technické vybavenie. Priemerná úspešnosť v technickej časti testu bola v autorizovaných servisoch na úrovni 80 %, v nezávislých iba 27 %. Najväčším prekvapením však bolo, že napriek kvalitatívnym rozdielom práce autorizovaných a neautorizovaných servisov – boli rozdiely v cene prehliadky minimálne. Celková cena sa líšila len o 22 eur, čo vyvracia zažitú predstavu o lacných neautorizovaných servisoch.

Pri návšteve neautorizovaného servisu preto spoločnosť Toptest odporúča zákazníkovi väčšiu ostražitosť. Mal by trvať na vyhotovení zákazkového listu s uvedením objednaných prác a predbežnej ceny. Rozsah údržby by mal majiteľ auta poznať, lebo neautorizovaný servis má o servisnej prehliadke svoju vlastnú predstavu a často sa snaží „predať“ práce, ktoré podľa výrobcu nie sú potrebné na úkor iných, predpísaných.

Ako dopadli servisy

NS – neautorizované servisy AS – autorizované servisy

  NS (%) AS (%)
Úspešnosť odstránenia porúch 27 80
Kvalita zákazníckeho servisu 51 95
Celková úspešnosť 36 86
Úspešnosť odstránenia porúch
Porucha NS (%) AS (%)
Tlak v rezerve 13 94
Zadný ostrekovač 13 75
Nastavenie reflektorov 25 88
Skúšobná jazda 25 50
Zadné hmlové svetlo 38 75
Pamäť elektronických chýb 50 100
Odovzdávanie do servisu
Úkon NS (%) AS (%)
Písomné oznámenie predbežnej ceny 0 100
Predstavenie osoby prím. technika 0 100
Preberací formulár 6 88
Ponuka náhrad. Vozidla 19 94
Prítomnosť majiteľa pri preberaní 19 94
Možnosť sledovať opravu 31 44
Kópia zákazkového listu 31 100
Predbežné oznámenia prác 50 88
Prevzatie vozidla po oprave
Služba NS (%) AS (%)
Písomné oznámenie vykonaných prác 19 94
Prítomnosť majiteľa pri odovzdaní 31 75
Použitie ochranných návlekov 31 88
Dodržanie termínu 44 100
Možnosť platby kartou 50 100
Dodržanie predbežnej ceny 56 94
Porovnanie cien
Cena NS (%) AS (%)
Priemerná cena prehliadky 123 € 145 €  
Priemerná cena práce 45 ? 54 €  
Priemerná cena dielov 26 € 29 €
Priemerná cena oleja 52 € 62 €

Vyhodnotenie odstránenia simulovaných chýb

Tlak v rezervnej pneumatike
Vyhodnotenie: Ak navštevujete neznačkový servis, rezervu si radšej kontrolujte pravidelne sami. Naopak, v autorizovaných servisoch považujú nahustenie rezervnej pneumatiky za samozrejmosť.
Ostrekovač zadného skla
Vyhodnotenie: V prípade nezávislého servisu musíte počítať s tým, že upchatú alebo zle nastavenú dýzu zaregistrujete a necháte si ju opraviť alebo nastaviť sami. Inak si zadné okno budete stierať nasucho aj po servisnej prehliadke.
Nastavenie sklonu svetlometov
Vyhodnotenie: Kontrolou nastavenia svetiel sa zaoberala iba štvrtina neznačkových servisov .Môže to byť zapríčinené chýbajúcou technológiou, alebo nezvládnutou obsluhou regloskopu. Naopak, v značkovom servise sa môže vodič na správne nastavené svetlomety spoľahnúť.
Skúšobná jazda
Vyhodnotenie: Až 75 % nezávislých servisov nepreveruje stav vozidla pri bežných prevádzkových podmienkach aj napriek tomu, že skúšobná jazda je výrobcom predpísanou súčasťou servisnej prehliadky. Značkové zastúpenia sú síce úspešnejšie, ale aj tu nebola vykonaná až polovica skúšobných jázd.
Zadné hmlové svetlo
Vyhodnotenie: Serióznu kontrolu funkčnosti vonkajšieho osvetlenia vozidla vykonalo len 38 % nezávislých servisov. S poruchou si, naopak, hladko poradili až tri štvrtiny značkových opravovní.
Pamäť chýb elektronických systémov
Vyhodnotenie: Polovičná úspešnosť neznačkových servisov pri diagnostike chýb zaznamenaných v riadiacej jednotke motora bola nepríjemným prekvapením. Postupné zhoršovanie stavu snímačov alebo výkonných elektronických prvkov, ktoré sa spočiatku prejavuje len záznamom sporadickej chyby v pamäti chýb, môže totiž v budúcnosti zapríčiniť väčšiu poruchu alebo nepojazdnosť vozidla. V značkových servisoch sa ukázala diagnostika elektronických systémov ako stopercentná.
5 debata chyba
Články podľa značiek