Euro NCAP sprísnilo pravidlá. Doplatil na to Hyundai i10

Tento rok zverejnilo EuroNCAP výsledky nárazových testov troch vozidiel. Kým Mercedes-Benz triedy C a Nissan Qashqai odišli z testov s plným skóre piatich hviezdičiek, malý Hyundai i10 o jednu prišiel. Osudné mu boli sprísnené pravidlá.

22.05.2014 12:00
debata
Mercedes-Benz C prešiel testami bez zaváhania.... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP Mercedes-Benz C prešiel testami bez zaváhania. Chybičkou krásy bola len predná hrana kapoty, ktorá vážne ohrozuje panvu chodca.

Nové autá podstupujúce nárazové testy to dnes nemajú vôbec jednoduché. S príchodom tohto roka došlo totiž k ďalšiemu sprísneniu metodiky výpočtu bezpečnostných vlastností vozidiel. Doteraz mala totiž ochrana dospelých na celkovej známke 50 % podiel, ochrana detí a chodcov po 20 % a zvyšných desať percent pripadlo na asistenčné systémy. Ako však Euro NCAP sľubovalo, postupne vyrovnáva rozdiely medzi jednotlivými kategóriami.

Zvýšil sa najmä podiel asistenčných systémov z 10 na 20 %, pričom podiel ochrany dospelej posádky klesol na 40 %. Po dvadsať percent ostáva ochrane detí a ochrane chodcov. Získať plné skóre tak rozhodne nie je a nebude samozrejmé. Situáciu sťažuje aj nové pravidlo, ktoré od automobiliek vyžaduje prítomnosti systému automatického brzdenia. To je v podstate podmienka zisku piatich hviezdičiek.

Nissan Qashqai mal tiež problémy s chodcami.... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP Nissan Qashqai mal tiež problémy s chodcami. Nebezpečné sú najmä jeho čelné stĺpiky. Za asistenčné systémy však získal viac percent ako Mercedes-Benz.

Podobne ako systém na upozornenie nedobrovoľného opustenia jazdného pruhu či varovanie pred nebezpečne malou vzdialenosťou od vpredu idúceho vozidla. To všetko dnes mieša karty vo výpočte celkovej známky. Napriek tomu sa z troch vozidiel, ktoré majú tohtoročné crash testy za sebou, dvom (Mercedes-Benz C, Nissan Qashqai) podarilo uspieť a zaknihovať plné skóre piatich hviezdičiek. Hyundai i10 doplatil práve na nové pravidlá.

Podľa celkového váženého priemeru získali Mercedes-Benz triedy C a Nissan Qashqai v celkovom výsledku zhodne 82 %. Mercedes však dominoval nad Qashqaiom tak v ochrane dospelých, ochrane detí aj v ochrane chodcov. Paradoxne, viac percent si za asistenčné systémy odniesol Nissan Qashqai. Až 77 % v porovnaní so sedemdesiatimi pre Mercedes-Benz C. Obe vozidlá pritom ponúkajú systémy automatického brzdenia len za príplatok.

Bez systému automatického brzdenia nemal... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP Bez systému automatického brzdenia nemal Hyundai i10 tento rok šancu siahnuť na päť hviezdičiek. Problémom však bolo aj pootvorenie zadných dverí pri bočnom náraze.

Najväčšou slabinou Qashqaia je ochrana chodcov (69 %) z dôvodu „prílišnej“ tuhosti čelných stĺpikov. Tu mal Mercedes-Benz C v zálohe účinný liek v podobe aktívnej kapoty, ktorá zmierňuje riziko zranenia hlavy, aj keď jej predná hrana predstavuje nebezpečenstvo zranenia panvy chodca. Samozrejme, malý Hyundai nemohol tejto dvojici konkurovať, zvlášť ak nemohol počítať so systémom automatického brzdenia, ktorý nie je vôbec k dispozícii. V tejto kategórii tak získal len 56 %.

Mal však aj ďalší problém. Počas analýzy bočného nárazu komisári Euro NCAP zistili, že došlo k pootvoreniu zadných dverí na strane nárazu chybou zle navrhnutej zámky. To sa nezaobišlo bez penále. Inak Hyundai i10 preukázal vzhľadom na svoje rozmery veľmi slušnú ochranu dospelej posádky, detí a dokonca aj chodcov, kde dosiahol lepší výsledok ako Nisan Qashqai. Štvorhviezdičkové skóre mu však nesmieme mať za zlé. Podobne by asi dopadla väčšina vlani testovaných áut, ak by nestihli uskutočniť skúšky do decembra.

Výsledky Euro NCAP (marec, máj 2014)
Model počet hviezdičiek dospelí deti chodci asistent. systémy priemer
Hyundai i10 4 79 % 80 % 71 % 56 % 75 %
Mercedes-Benz C 5 92 % 84 % 77 % 70 % 85 %
Nissan Qashqai 5 88 % 83 % 69 % 79 % 82 %

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP #Hyundai i10 #Nissan Qashqai #Mercedes-Benz C
Články podľa značiek