Monitorovanie tlaku pneumatík bude povinné. Aj na STK

Od prvého novembra budú musieť byť všetky nové vozidlá vybavené systémom monitorovania tlaku v pneumatikách TPMS. Ak však už ste majiteľom vozidla, ktoré tento systém nemá, nevzťahuje sa na vás povinnosť dodatočnej montáže.

24.10.2014 17:00
debata (6)
Správny tlak v pneumatike znamená nižšiu... Foto: Continental
TPMS - monitorovanie tlaku v pneumatikách Správny tlak v pneumatike znamená nižšiu spotrebu aj kratšiu brzdnú dráhu. Európska únia si preto od novej smernice sľubuje menej nehôd a nižšiu spotrebu pohonných hmôt.

Povinné monitorovanie tlaku v pneumatikách TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) nie je v Európe vlastne novinkou. Platí už od 1. novembra 2012, no doteraz sa vzťahovalo len na nové modely vozidiel, ktoré boli predstavené a uvedené na trh po tomto dátume. Zmena nastáva v tom, že od 1. novembra tohto roku musia výrobcovia áut vybaviť kontrolou tlaku pneumatík aj ostatné nové vozidlá, vrátane tých, ktoré boli vo výrobe pred prvým novembrom 2012.

Európska únia si od zavedenia systému sľubuje vyššiu bezpečnosť a nižšiu spotrebu paliva v doprave. Nízky tlak v pneumatike má totiž negatívny vplyv nielen na kvalitu jazdných vlastností vrátane stability či účinku bŕzd a trakčnej elektroniky, ale aj na ekonomiku prevádzky. Pri znížení tlaku už o jeden bar klesá efektívnosť stabilizačného systému o celú tretinu a spotreba vzrastie priemerne o 0,3 litra paliva na 100 km. Mäkká pneumatika tiež predlžuje brzdnú dráhu.

Štatistiky spoločnosti Bridgestone pritom dokazujú, že až 65 % vodičov jazdí s podhustenými pneumatikami. A to nie je dobré ani pre peňaženku samotných majiteľov vozidiel. Okrem zvýšených výdavkov za pohonné hmoty musia počítať aj s rýchlejším opotrebením dezénu, a teda aj kratšou životnosťou plášťa. Približne o 20 %. Európska únia predpokladá, že ročne sa zavedením tejto povinnosti podarí ušetriť viac ako jednu miliardu litrov nafty či benzínu, čo znamená zníženie produkcie skleníkového CO2 o 4,8 milióna ton.

Kontrolu tlaku sledujú senzory spojené s... Foto: Continental
TPMS - monitorovanie tlaku v pneumatikách Kontrolu tlaku sledujú senzory spojené s ventilmi plášťa umiestnenými vnútri pneumatiky. Informácie o tlaku a teplote vzduchu odovzdávajú riadiacej jednotke, ktorá ich následne zobrazí na prístrojovom paneli.

Európa je v povinnom monitorovaní tlaku v pneumatikách v závese za USA. Za Atlantikom platí táto povinnosť už od roku 2006 a štatistiky dokazujú, že má priaznivý vplyv na zníženie počtu nehôd aj na ekológiu. Smernica ES 661/2009 a ECE-R 64 pritom nepredpisuje, aký systém má výrobca použiť, ale stanovuje jeho funkciu a parametre. V súčasnosti sa používajú dva druhy monitorovania – priamy a nepriamy. Nepriamy spôsob je síce lacnejší, ale menej efektívny.

Pri nepriamom monitorovaní sa vlastne nemeria tlak. Elektronika len na základe údajov trakčných systémov ABS či ESP vyhodnocuje rýchlosť otáčania a vibrácie kolies. Keďže podhustená pneumatika ma menší obvod, vie elektronika na základe rozdielov v otáčkach vypočítať zmenu tlaku v plášti. Výhodou sú síce nízke náklady, ale nepriamy systém je pomalší a merať dokáže len počas jazdy. Potrebná je tiež kalibrácia po každom dohustení. Tento systém používajú vozidlá koncernu Volkswagen vrátane Škody, ale aj BMW alebo Mercedes-Benz.

Priame meranie je preto omnoho efektívnejšie. Systém dokáže poskytnúť informáciu okamžite, a to aj počas státia, dokonca môže merať tlak v rezervnej pneumatike. Vyžaduje si však väčšie náklady. Tie vyplývajú z ceny špeciálnych ventilov, ale aj diskov, ktoré musia byť na priame monitorovanie pripravené. Priame meranie používajú napríklad Ford, Renault, Citroën, Peugeot alebo Hyundai.

Majiteľov vozidiel vyrobených pred 1. novembrom 2014, ktoré nie sú týmto systémom vybavené, sa nová povinnosť netýka. Ak si však kúpite nové auto vyrobené po tomto dátume, alebo vlastníte vozidlo, ktoré bolo systémom monitorovania tlaku už povinne vybavené, budete musieť systém používať. Výmena kolies za kolesá bez kontroly tlaku nebude legálna. Môže sa preto ľahko stať, že bez tohto systému, alebo so systémom, ktorý je nefunkčný, neprejdete technickou kontrolou.

Nepriamy systém monitorovania tlaku

Výhody Nevýhody
Jednoduchá montáž (úprava softvéru ABS a ESP) Pomalšia detekcia úniku vzduchu
Žiadne dodatočné náklady v pneuservise meranie tlaku len počas jazdy
Žiadna údržba systému Nepriame meranie tlaku
Nízke nadobúdacie náklady Potrebný reset po dohustení alebo výmene kolesa

Priamy systém monitorovania tlaku

Výhody Nevýhody
Presné meranie hodnoty tlaku a teploty v každej pneumatike Vyššie náklady za senzory pri dvoch súpravách pneumatík
Meranie tlaku aj počas státia Výmena senzora alebo kolesa s iným senzorom vyžaduje párovanie s riadiacou jednotkou
Schopnosť merať tlak aj v rezervnom kolese Väčšie náklady na údržbu (kontrola tesnosti senzorov, stavu batérie senzora…)
Okamžitá informácia o defekte alebo postupnej strate tlaku Vyššia cena v porovnaní s nepriamym monitorovaním
6 debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky #TPMS
Články podľa značiek