T&E: Kto najviac klame v spotrebe? Mercedes, BMW a Ford. Aj o 30 %

Máte dojem, že vaše auto „žerie“ viac, ako udáva výrobca? Je to tak a nejde o ťažkú nohu na plyne. Rozdiel môže byť až 40 %! Vyplýva to zo správy organizácie Transport & Environment. Tá si nedáva si servítku pred ústa a hovorí o zneužívaní medzier v legislatíve a o totálnom zlyhaní regulačných orgánov EÚ.

12.11.2014 12:00
debata (7)
Za najväčšieho „klamára“ v otázke uvádzania... Foto: Daimler
Mercedes Za najväčšieho „klamára“ v otázke uvádzania spotreby označila organizácia Transport & Environment nemeckú automobilku Mercedes-Benz. Odchýlka tvorí až 38 percent.

Transport & Environment (T&E) neobjavila Ameriku. Problém priepastných rozdielov medzi oficiálnou a reálnou spotrebou je dlhodobým problémom. A poukázali naň vo svojich testoch viaceré organizácie. Napríklad nemecký autoklub ADAC či európsky autoklub ACE. Tie dokázali, že najväčšie odchýlky preukazujú hybridy a maloobjemové preplňované motory. Nie inak je to v prípade štúdie T&E, ktorá porovnala výrobcom udávanú spotrebu a tú reálnu testom 500 modelov áut. A to je už relevantné číslo.

Výsledok? Opäť veľké sklamanie pre nás užívateľov. Rozdiel v udávanej a skutočnej konzumácii paliva sa od roku 2001, keď predstavovala odchýlka akceptovateľných osem percent, zvýšil až na 31 % v roku 2013. To sa týka súkromných áut. Segment firemných vozidiel však dosahuje odchýlku dokonca až 43 %. Za majstrov v manipulácii so spotrebou označilo T&A automobilky Mercedes-Benz, BMW a Ford. Nikto netvrdí, že ich autá majú vysokú spotrebu, len konštatujú, že pri nich zistili najväčší rozdiel medzi spotrebou meranou v laboratóriách a tou skutočnou.

Spotreba v technickom je len fikcia

Mercedes-Benz dosiahol priemernú odchýlku až 38 %. Takže ak Mercedes deklaruje spotrebu napríklad päť litrov nafty alebo benzínu na sto kilometrov, reálne ich ubudne z vašej nádrže 6,9. Nie je však rozhodne sám. Na čele rebríčka najväčších „podvodníkov“ nájdeme aj BMW s odchýlkou 32,5 % a v tesnom závese Ford s rozdielom 32 %. A to sme už blízko priemeru. 31 percent. Pod ním sú Opel (Vauxhal), VW, Renault, Fiat, PSA a Toyota s najnižšou, no i tak priepastnou odchýlkou, 25 %. Transport & Environment tvrdí, že ročne zaplatia zákazníci za palivo priemerne o 500 eur viac, než by mali podľa výpočtov automobiliek.

Odchýlka medzi skutočnou a reálnou spotrebou áut podľa výrobcov.
Stĺpcový graf ukazuje percentuálnu odchýlku v... Foto: T&E
T&E - odchýlka v spotrebe Stĺpcový graf ukazuje percentuálnu odchýlku v spotrebe vozidiel jednotlivých značiek. Šedý stĺpec vyjadruje priemerný rozdiel.

Zaujímavé je tiež porovnanie odchýlok podľa objemu motora. Tu sa opäť potvrdzuje, že ustavičné zmenšovanie objemov motorov v kombinácii s preplňovaním, teda takzvaný downsizing, funguje len na papieri. Práve motory s objemom do jedného litra, ktoré by mali byť najúspornejšie, vykazujú najväčší rozdiel v deklarovanej a skutočnej spotrebe. A to nielen percentuálne, kde tvorí odchýlka neskutočných 50 %, ale dokonca aj z hľadiska objemu spotrebovaného paliva. Podľa T&E si pýtajú podlitrové agregáty priemerne 7,2 litra pohonných hmôt na 100 km, kým motory s objemom od jedného do dvoch litrov len šesť.

A sú dokonca smädnejšie ako motory s objemom od dvoch do troch litrov! Stále je však rozdiel medzi technickým preukazom a skutočnosťou pomerne veľký. Odchýlky sa zmenšujú až s pribúdajúcim objemom. Výnimkou sú len motory od štyroch do piatich litrov. Zato päť- a viaclitrové agregáty vykazujú zanedbateľný rozdiel dvoch-troch percent. Pochopiteľne, pri podstatne väčšej spotrebe paliva, ktorá sa pohybuje na úrovni dvanásť litrocv na 100 km. Hodiť však všetko na hlavu automobiliek by nebolo spravodlivé. Do tejto situácie sa nedostali tak celkom vlastnou vinou.

Prečo výrobcovia klamú

Radikálne sprísňovanie emisných limitov, najmä ostro sledovaného oxidu uhličitého (CO2), dotlačilo výrobcov využiť každú legislatívnu medzeru na to, aby dokázali normám vyhovieť. A tiež zavádzať úsporné technológie, ktoré zodpovedajú skôr legislatíve ako samotným užívateľom. Presvedčení o nich nie sú ani samotní výrobcovia. Do áut sa tak dostali maloobjemové preplňované 3-valce či dokonca 2-valce, štart-stop systémy a prevodovky s extrémne dlhými prevodmi. Ako húb po daždi pribúda elektromobilov, hybridov či dokonca plug-in hybridov, ktoré sú najväčšími klamármi.

Odchýlka v spotrebe podľa objemu motora (l/100 km)
Fialová farba označuje rozdiel medzi údajom... Foto: T&E
T&E - odchýlka v spotrebe Fialová farba označuje rozdiel medzi údajom výrobcu a realitou. Horizontálna čiara označuje objem motora v litroch, vertikálna spotrebu v litroch na 100 km.

No ani to nestačí, a tak automobilky uchyľujú k „podvádzaniu“ aj pri samotných laboratórnych testoch spotreby. Pre potreby testu napríklad vždy dodajú auto s najnižšou výbavou, ktoré je, samozrejme, najľahšie. Počas testu používajú prehustené pneumatiky s extra nízkym valivým odporom a špeciálne „riedke“ oleje, ktoré nie sú pre bežné vozidlo vôbec k dispozícii. Aby znížili odber elektrickej energie, deaktivujú všetky spotrebiče vrátane svetiel či ventilácie, dokonca odpoja alternátor. Veď akumulátor to tú chvíľu vydrží.

Ďalšie papierové kvapky paliva možno ušetriť zvýšením teploty v laboratóriu až na 30 stupňov, takže motor sa zahrieva rýchlejšie, ale aj prelepením špár na karosérii páskou, čím sa zas znižuje aerodynamický odpor. Až štyri percentá si môžu automobilky odpočítať pri samotnom výpočte konečnej spotreby, čo je povolená tolerancia. Takže čo nie je zakázané, je dovolené. Transport & Environment tvrdí, že ak to tak pôjde ďalej, narastie rozdiel medzi deklarovanou a reálnou spotrebou do roku 2020 až na 50 % a že zákazníci budú platiť za palivo počas celej životnosti auta až o 5 600 eur viac, ako by mali.

Nová metodika je strašiakom

Samozrejme, má to aj ekologický dosah. T&E vypočítalo, že do ovzdušia sa dostane o 1,5 miliardy ton viac CO2. Všetko má zvrátiť nová metodika merania spotreby. Volá sa World-Harmonized Light-Duty Vehycles Test Procedure (WLTP) a vstúpiť do platnosti by mala pred už v roku 2017. To bude však znamenať škrt cez rozpočet pre výrobcov automobilov. Už teraz majú problémy so splnením emisnej normy pre rok 2015, keď je limit CO2 na kilometer stanovený na 130 gramov. A od roku 2021 má podliezť pod hranicu 95 gramov!

Ako rástla odchýlka v spotrebe (2002 – 2013)
Fialové stĺpce patria súkromným autám,... Foto: T&E
T&E - odchýlka v spotrebe Fialové stĺpce patria súkromným autám, bodkovaná krivka sa týka firemných vozidiel. Modrá krivka označuje priemerný rozdiel.

Zreálnenie udávanej spotreby teda dosiahnutie požadovaných noriem len a len skomplikuje. Nie div, že automobilky sa novej metodike bránia, ako len môžu. Tá súčasná je však podľa T&E totálne zdiskreditovaná. „Ak nezavedieme novú metodiku, výrobcovia áut budú naďalej porušovať zákony v záujme zlepšenia deklarovanej spotreby a emisií.,“ hovorí bez servítky Greg Archet, predstaviteľ T&E. A dodal: „Americké úrady boli pri identifikácii zavádzajúcich výrobcov oveľa efektívnejšie. Hyundai, Kia či Ford už boli povinní uhradiť zákazníkom nadspotebu paliva, zatiaľ čo Mercedes, BMW a Mini na sankcie čakajú.“

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #Mercedes-Benz #Ford #spotreba áut #Transport & Environment #T&E
Články podľa značiek